Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

LØST: Viftene på arctic liquid freezer II er stuck på 100% (1700 rpm)


Anbefalte innlegg

Ok bygde ny maskin for noen dager siden med MSI MAG x570 Tomahawk WIFI og Arctic Cooler Liquid Freezer 2. Alt fungerte fint, men la merke i går kveld at jeg syntes maskinene begynte å bråke en del når idle. Sjekket HWinfo og så at CPU fan stod på 1700 RPM selv om at CPU-en var 20 grader.  Syntes dette var rart da jeg hadde satt en PWM smart fan curve i bios tidligere som fungerte toppers.

Problemet nå er at uansett hva jeg endrer i denne smart cuven, så er hastigheten på viften (på Arctic freezer) stuck på 1700 RPM. Den leser av riktige hastigheter og riktige temperaturer. Lastet ned MSI Dragon Center, hørte noen mente det hjalp. Noen ganger når jeg starter opp dette programmet gjenkjenner den at CPU-Vifte går på 100%, men den går fort ned til 30-40% som den skal i følge Fan-curven satt i bios. Starter jeg opp cinebench ser jeg også at den følger fancurven riktig, men hastigheten på viften fremdeles stuck 1700 RPM uansett.

Velger jeg i bios DC Smart Curve fungerer det som det skal.

 

Har prøvd å boote om i linux - Samme problem

Har prøvd å resette CMOS - Samme Problem

Installere Eldre Bios - Samme Problem

Prøvd alle fanheaderne på Hovedkortet - Samme problem

Har også clearet CMOS før jeg endret bios - Samme problem


Har jeg et defekt hovedkort eller kjøler ? Har ingen andre pcer med PWM muligheter til å teste dette med. (Blir helt gal her!)

LØST: Problemet var defekt kabel på CPU viften.

Endret av FortvilaFaenskap
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...