Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva skal til for å bytte til LED-pærer?


Anbefalte innlegg

Hei!

La meg starte med å si at jeg kan generelt lite om strøm og enda mindre om lys og lyspærer.

Jeg har en haug av vanlige "halogen-pærer"(?) hjemme og ser at det blir vanskeligere og vanskeligere å få tak i.

En kis på clas ohlson sa "Kan du ikke bare bytte til LED?" - noe som hørtes ut som en god idè. Han påstod jeg bare kunne putte en LED-pære i en helt alminnelig lampe, noe som jeg synes hørtes rart ut - basert på at jeg husker en kompis skulle bytte til LED i bilen sin og da var det litt arbe.

Kan noen forklare meg åssen dette funker? Hva om jeg har "skru-dimmer" til den ene lampa, holder det da bare å kjøpe dimbare pærer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, WitNo said:

Funker, gitt at det er samme sokkel og spenning (V). For mulighet for dimming må det være dimbar led.

Dimbar led og dimmer som støtter led (de aller fleste moderne gjør vel det)

Jeg har dog en gammel dimmer i gangen og den funker og med led, men istedenfor trinnløs justering har den bare 2 lysstyrker nå.

Lenke til kommentar
Kimelimm skrev (2 minutter siden):

Ålreit - da forstår jeg det som at bordlamper osv kan bare byttes pære på, men downlights/spotter trenger spesiell dimmer? Er sistnevnte arbeid for elektrikkere eller er det noe man kan få en kunnskapsrik person til å gjøre og holde det lovlig? :)

Mange spotter og downlightssokler kan det byttes pære på, så kan du velge en som er dimbar og som regel sette den inn som du bytter en hvilken som helst annen pære. Dimmeren kan jo prøves. Hvis den er en fast installasjon og på 230VAC tilsier reglementet elektriker. Vet om noen som gjør sånt selv.

Lenke til kommentar

Hvis du har en "haug" med halogen pærer på lur foreslår jeg at du bruker opp disse. Liten vits å la de gå til spille bare fordi "alle" skal ha LED lys i taket. Har begge deler her, men mest halogen. Blir fort en stor investering å bytte til LED lys i taket, så du må nesten ha litt penger til overs. Kan det være at strøm er blitt dyrere pga. at led teknologien gjør at strømselskapene tjener mindre på forbruker vårt?

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Gjest Baardsen said:

Hvis du har en "haug" med halogen pærer på lur foreslår jeg at du bruker opp disse. Liten vits å la de gå til spille bare fordi "alle" skal ha LED lys i taket. Har begge deler her, men mest halogen. Blir fort en stor investering å bytte til LED lys i taket, så du må nesten ha litt penger til overs. Kan det være at strøm er blitt dyrere pga. at led teknologien gjør at strømselskapene tjener mindre på forbruker vårt?

På vinteren er det ikke nødvendigvis så dumt å fortsatt benytte halogen da de gir fra seg veldig mye varme.
Men på sommeren vil man jo helst ikke ha all denne varmen og er mere lønnet med LED som bruker mindre strøm og gir samme\bedre lys.

Lenke til kommentar

Skal man dimme, så må man kjøpe dimbare LED, de koster som regel noen kroner mer

Har ikke dimmere, så jeg har kun billigste type LED over alt

Byttet til LED på job også, og nå byttes pærene hvert 3. år (Noen av de ihvertfall..)
Før så ble de byttet hvert år
De står på døgnet rundt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...