Gå til innhold

Denne smørja lagrer hydrogen: Har energitetthet som overgår bensin


Anbefalte innlegg

Hydrogen produseres i denne reaksjonen:

MgH2 + 2 H2O → 2 H2 + Mg (OH)2

Med varmebehandling kan restproduktet viderebehandles slik:

Mg(OH)2 → MgO + H2O

MgO ser ut til å være et nyttig materiale, så det er muligens ikke interessant å omdanne dette til MgH2 igjen. Men rent Mg kan utvinnes fra MgO ved elektrolyse (med restprodukt CO2 !)

 2 MgO + C →   2 Mg + CO2   

https://www.researchgate.net/publication/299496338_The_Thermal_Electrolytic_Production_of_Mg_from_MgO_A_discussion_of_the_electrochemical_reaction_kinetics_and_requisite_mass_transport_processes

og så tilbake til:

Mg+H2→MgH2

https://www.researchgate.net/publication/241101812_Industrial_production_of_MgH_2_and_its_application

 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tbakketun skrev (På 4.2.2021 den 23.05):

Mange tror hydrogen ikke vil spille en viktig rolle innen energilagring i årene som kommer. De tar feil. Hydrogen i ren form er svært vanskelig å håndtere, men ved å binde hydrogenet i metallhydrid forsvinner de problemene. IKEA har forstått dette.

Stadig flere våkner opp. VW har tatt avstand fra hydrogen, og nå har Scania også droppet det. Som sagt mange ganger, hydrogen er en blindvei.

VW og Scania vil kanskje overleve, mens Toyota og andre som satser på hydrogen sannsynligvis vil gå konkurs.

Lenke til kommentar
21 hours ago, hekomo said:

Stadig flere våkner opp. VW har tatt avstand fra hydrogen, og nå har Scania også droppet det. Som sagt mange ganger, hydrogen er en blindvei.

VW og Scania vil kanskje overleve, mens Toyota og andre som satser på hydrogen sannsynligvis vil gå konkurs.

 

Hydrogen er veldig oppblåst ja, men slike produkter som beskrevet her tror jeg har et marked. Gjerne ikke i så stor grad som primær energikilde, men kanskje som en god reservekilde. 

 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
hekomo skrev (7 timer siden):

Stadig flere våkner opp. VW har tatt avstand fra hydrogen, og nå har Scania også droppet det. Som sagt mange ganger, hydrogen er en blindvei.

VW og Scania vil kanskje overleve, mens Toyota og andre som satser på hydrogen sannsynligvis vil gå konkurs.

Det er viktig å skille mellom energilagring og energitransport. Jeg har ingen tro på at hydrogen vil spille noen viktig rolle når det gjelder energitransport. Data kan overføres vi en kabel eller ved å fysisk transporterte et lagringsmedium. Overføring via kabel blir stadig mer vanlig. I gamle dager hadde vi ulike fysiske medium for ulike typer informasjon, musikk, video, dokumenter mv. I dag bruker vi stort sett samme overføringsmedium og lagringsmedium for all informasjon. Det samme er i ferd med å skje med energi. Elektrisitet er energiens Internett.

Powerpaste produktet kan sammenlignes med en ny type lagringsmedium som bare kan skrives på en fabrikk. Fabrikkpressede CD, DVD og Blu-ray blir stadig mindre populært. På samme måte blir det stadig mindre populært å drive elektronikk fra ikke-oppladbare batterier. Sannsynligheten at det kommer en arvtaker til Blu-ray som krever nytt avspillingsutstyr er liten. Det samme gjelder nye formater for energioverføring. Når folk oppgraderer scooteren sin kjøper det heller en som kan lades fra en hvilken som helst strømkilde, enn en som bare kan fylles med Powerpaste.

En Powerpaste som man selv kunne lade opp igjen ville derimot være interessant. Det finnes i praksis allerede i form av nikkel-metallhydrid batterier. Prinsippet er akkurat det samme. Ved opplading splittes vann og hydrogenatomene lagres i metallhydrid. Moderne NiMH-batterier har blitt så bra at de kan erstatte alkelinebatterier for de aller fleste formål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...