Jump to content
danlud

spennings fall

Recommended Posts

har en oppgave jeg sliter med.

Ladning strømmer gjennom en leder med en hastighet på 420C/min. Dersom en energi på 742 J omdannes til varme i løpet av 30 sekund, hva er da spenningsfallet over lederen?

Chris93 skrev (35 minutter siden):

Hva har du gjort selv og hva er det du ikke får til eller ikke skjønner?

fårstår ikke hvor jeg skal begynne engang, dette er en del av en innlevering, dette er den eneste oppgaven jeg ikke får greie på

Rydin skrev (1 minutt siden):

Du må nok lete etter en formel i en av bøkene dine. Ingen vanlige mennesker bruker C og J. 

har allerede sjekket alle forelesningene, men finner ikke svaret

Da forteller du læreren din at du ikke fant ut hvordan du skulle løse oppgaven, og ber han om å lære deg hvordan du skal gjøre det. 

• Like 1

danlud skrev (40 minutter siden):

fårstår ikke hvor jeg skal begynne engang, dette er en del av en innlevering, dette er den eneste oppgaven jeg ikke får greie på

Siden man skal finne et spenningsfall (eller bare spenning) må du bruke en eller annen formel for å regne ut spenning. Det er mange å velge mellom, så da må du se om de verdiene du har oppgitt kan brukes direkte eller omgjøres. Som du ser har du fått oppgitt en ladning over tid og energi over tid.

Du er kanskje kjent med at strøm er ladning per sekund og effekt er energi per sekund, altså 1 A = 1 C / s og 1 W = 1 J / s.
Klarer du nå oppgaven?

• Like 1

3 hours ago, danlud said:

Ladning strømmer gjennom en leder med en hastighet på 420C/min. Dersom en energi på 742 J omdannes til varme i løpet av 30 sekund, hva er da spenningsfallet over lederen?

Oppgaven løses i 3 trinn.

• Ladningen regner du om til strøm i ampere (I).
  • Energien regner du ut til J pr sek, altså samme som watt (P).
  • Benytte formel for U, I og P og sette opp uttrykket for U.

On 2/4/2021 at 7:31 PM, Rydin said:

Du må nok lete etter en formel i en av bøkene dine. Ingen vanlige mennesker bruker C og J. 

Coloumb og Joule? Joda, vi vanlige mennesker bruker det ofte.