Gå til innhold

Gi til veldedighet (redd barna) eller bruke på meg selv?


Gjest 56445...c92

Anbefalte innlegg

Gjest 56445...c92

Hvor ego er det å bruke noe på seg selv? Jeg har noen EB poeng som går ut snart og jeg kan kjøpe noe for poengene. Men man kan også gi det til veldedighet. Men jeg føler nesten det er smålig å ikke gi til andre? Eller gir staten/felleskassa nok til slik?

Anonymous poster hash: 56445...c92

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mennesker er egoistiske på alle områder. Vi gir eller hjelper andre kun fordi det gir oss en god følelse tilbake - derav betaler vi for å få denne gode følelsen. Som igjen er en egoistisk handling. Så begge deler er i grunn ego. Alt vi gjør er en egoistisk handling. Men rent kulturelt har dette med "å ha et ego" blitt tolket i negativ forstand. 

Om du ikke har bruker for EB poeng selv er det bare å donere dem bort. Staten og felleskassa gir mye - men aldri nok. Det er et stort paradoks at det for eksempel Irak-krigen har kostet samfunnet og spesielt USA. Hadde vært nok til å utrydde verdens fattigdom og matmangel. Problemet er at hjelpen ofte når svært korrupte land og ikke faller befolkningen til gode.

Redd Barna er en organisasjon jeg personlig ikke liker. De "ansetter" folk som skal stoppe folk på gata for å bli donorer, der en provisjon går tilbake til selgeren. Samtidig som de bruker store summer på TV-reklame rundt julehøytiden med bilder av sultne barn fra Afrika som skriker av smerte for å få nordmenn til å åpne lommeboka. En svært uetisk måte å samle inn penger på spør du meg. Røde Kors er enda verre.... De har milliarder (!) av kroner plassert i aksjer og verdifond, samtidig som de forsetter å motta penger folk donerer. 

Uansett! Det er bedre å gi enn å ikke gi. :) Har du ikke bruk for EB poeng, er det bare å donere dem vekk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 56445...c92
Kris85 skrev (På 29.1.2021 den 17.24):



Uansett! Det er bedre å gi enn å ikke gi. :) Har du ikke bruk for EB poeng, er det bare å donere dem vekk. 

Beklager, sent svar men jeg fikk liksom aldri svar, så jeg sluttet å se etter. Jeg kan alltids ha bruk for det jeg kan kjøpe på shopen. Men jeg vet ikke hvor mye bruk for jeg har, men frister jo med ting på shopen. Sånne armbånd som veier 1kg har jeg sett på en stund, eller andre treningsutrstyr. Bagasjevekt. Men jeg trenger ikke NÅ, og jeg har jo vekt hjemme, vanlig vekt, men en bagasjevekt er ganske stressreduserende når du er i utlandet og ikke har vekt der. 

Så er det mulig å gi til donasjoner da. Men så er greia, noen ganger føler jeg det er bortkastet fordi jeg er redd det utnyttes. Det er ikke sikkert de poengene jeg gir kommer til nytte i det hele tatt. Og dette er stygt, men hvilket liv lever egentlig disse barna som får hjelp? 
Er det ikke bedre om de dør, foran å leve et grusomt liv? Naturen tar ikke hensyn til hva vi vil, den utrydder individer... Og jeg er enig med deg, mange hjelper ikke for å hjelpe, men pga følelsen av å hjelpe.

Anonymous poster hash: 56445...c92

Lenke til kommentar
Slowno skrev (6 minutter siden):

De barna som får hjelp, lever jo da kanskje et bedre liv.

Siden du tydeligvis ikke klarer bestemme deg, hva med og gi dem bort? 

Virker jo ikke som du har noe der du trenger, også hvorfor fylle opp med mer skrap hjemme

... mer skrap man sannsynligvis ikke trenger som bare forsøpler planeten enda mer. 

Jeg solgte mine EB poeng på Finn.no. Fikk en god pris for dem. Tror jeg solgte type 30 000 poeng for 4000 kr,- eller noe. Overrasket over at jeg fikk så mye faktisk. Selv om 30k poeng tilsvarer tre t/r reiser innenriks. 

Var i desperat pengenød når jeg gjorde dette. Så det var heller "Redd Kris85" enn "Redd Barna" - for min del. Donasjoner gjennom et firma som SAS gjør jeg aldri, da SAS får skattelette for dette - samtidig som jeg mister mitt potensielle skattelette ved å donere direkte. Men det er mitt personlige prinsipp. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enig med Kris85 her. 

Gjør det du føler for. Har du samvittighet til å bruk dem selv, så gjør det. Hvis ikke, gi dem bort hvis det får deg til å føle deg bedre. Uansett hva du gjør så er det mpå en måte et egoistiskt valg. Man gjør det for å føle seg bedre selv. 

Det er en grunn til at mange gamle folk donerer bort husene sine til Visjon Norge. Lettlurte og "høfflige" gamle mennesker som har vært sparsomme hele livet velger å gi til noen som gir dem varme ord tilbake. 

Personlig er jeg for og hjelpe andre, men jeg er spoass egoist at jeg vil se hva faktisk pengene blir brukt til. Jeg vil se at dem har en funksjon. Det får jeg ikke nåe jeg slenger en femtilapp i en eller annen Røde Kors kurv juletider. 

Hadde jeg vunnet MYE penger i lotto hadde jeg sluttet og jobbe for så og funnet EN person som virkelig trengte hjelp i Norge for så og hjulpet han/hun på best mulige måte fra A til Å. Det hadde jeg faktisk syntes var veldig gøy og lærerikt. Tror jeg. 

Men å slenge en 20-kroning i en kurv føler jeg ikke gir meg noe som helst tilbake, selv om jeg sevsagt skjønner at mange 20-kroninger fort blir mye penger etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 56445...c92

Takk alle. jeg kjøpte meg Zalando gavekort :p    Dette var poeng som gikk ut skjønner dere, så jeg måtte bruke de på dagen, ikke slik du bare gir bort til noen andre da.

Anonymous poster hash: 56445...c92

Lenke til kommentar
Gjest 56445...c92
Kris85 skrev (På 31.1.2021 den 23.54):

... mer skrap man sannsynligvis ikke trenger som bare forsøpler planeten enda mer. 

Jeg solgte mine EB poeng på Finn.no. Fikk en god pris for dem. Tror jeg solgte type 30 000 poeng for 4000 kr,- eller noe. Overrasket over at jeg fikk så mye faktisk. Selv om 30k poeng tilsvarer tre t/r reiser innenriks. 

Var i desperat pengenød når jeg gjorde dette. Så det var heller "Redd Kris85" enn "Redd Barna" - for min del. Donasjoner gjennom et firma som SAS gjør jeg aldri, da SAS får skattelette for dette - samtidig som jeg mister mitt potensielle skattelette ved å donere direkte. Men det er mitt personlige prinsipp. 

Er det virkelig lønnsomt å kjøpe EB poeng foran å faktisk kjøpe billett noen gang?

Anonymous poster hash: 56445...c92

Lenke til kommentar

Enig med Kris85 angående disse store organisasjonene og ververne de har på gata, når jeg gir noe så liker jeg å vite at hjelpen faktisk kommer fram til de som trenger den og ikke til ververe/administrasjon, en annen ting er at de skal ha deg til å signere avtalegiro, f det, hva skjer om man utelater å betale ? kommer røde kors inkasso på døra kanskje ? 🤣

Endret av unicorndeath
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...