Gå til innhold

ein liten warcraft 3 guide


Anbefalte innlegg

ok.. som erfaren war3 spelar har eg nokre tips til nybjyndarar;

 

for det første BØR du sjekke ut strat guiden på www.blizzard.com/war3x og sjekke ut kva unitane/heltane gjer; spells og skills.

 

du bør sjekke ARMOR/ATTACK types skjemaet og sjekke kva attack som er best mot kva armor og omvendt. Dette er basics for countring(det som er best mot det han bygger) av motstanderens uniter. På den måten blir spelet ein del lettare!

 

Der er og ein del tips om korleis kvar unit er best brukeleg på forskjellige områder/måter. Og der finnst generelle tips.

 

Du kan og sjekke på sider som www.replayers.com , www.replays.net , www.warcraftstrategy.com, www.wc3addicts.com for replays av "verdens toppen" i warcraft 3 tft. Av dei kan du lære kva bygge rekkjefølge dei bygg bygningane på og kva unitar dei bygger for å countre motstanderens uniter.

 

På www.warcraftreplays.com kan du og høyre på shoutcast medan du ser på replayen. Dei har alltid gode tips. Og dei er veldig lærerike pga dei forklarar KVIFOR dei gjer ditt å datt.

 

Det eg gjor vertfall då eg skaffa meg Raign of Chaos var å spele igjennom campaignen for å få grunnleggende skills og etterpå gå laus på battle.net.

 

battle.net

I battle.net kan du velge mellom Solo(1v1) , Random team( 2v2 , 3v3 ,4v4) og FFA(free for all)

 

Solo.

Eg gjekk for solo og hadde vell 50% win rate, pga vi var alle nermast like gode då Raign of chaos kom ut. Eg lærde ein god del av kva dei andre gjorde med å spele solo. Då eg innsåg eit tap, spurte eg motstanderen min kva eg gjor feil og kva burde eg heller gjort? Eg fekk eit svar og på den måten var eg beire rusta for neste kamp!

 

RT.[ I random team kjem du på lag med ein tilfeldig person.]

Random team er veldig populært og du teamer med ein/fleire tilfeldig/e personar.

Er kanskje litt mindre stress enn solo, men kan sjølvsakt bli like intensivt om du kjem høgre opp på lvls..

 

FFA.

sei seg sjølv, alle mot alle

Den er litt vanskelig og nermast alle går air units. Spiller du orc er kanskje FFA særs vanskelig pga orcs dårlige Anti air.

 

AT. Arranged Team.

Arranged team er team game der du kan spele på lag med ein kamerat eller en du har møtt i b.net. 2v2, 3v3 , 4v4.

 

replays.

gå inn på warcraft. trykk på singel player -> replays. Når du downloader replays legg dei i replay mappa i warcraft 3 folderen.

 

--

 

Micro.

Micro er kanskje for dei litt meir erfarne men, er kanskje lurt å nemne;

Når du kampar mot "creeps" eller mot motstanderen er det lurt å trekke tilbake ein skada unit slik at motstanderen/creepsa går laus på ein unit som har mykje meir helse, etter du har flytta den skada uniten bak kan du enten trekke han inn igjen eller be han gå tilbake til basen din. Om han har mindre Hit points enn 100 bør du flytte han tilbake.. om ikkje trekk han inn att. Om motstanderen har peiling bør du vere forsiktig med kva uniter han fokuserer slag krafta på.

Alt som har med bevegelse av uniter og commandoer kjem under micro.

 

Macro

Din kontroll over økonomi/bygninger/produsering av uniter.

 

ord og utrykk som er brukt på b.net som kan vere greit å vite,

 

GL - good luck

HL - Have fun

GG - Good game - Den som taper den gamen seier som oftast GG då han inser tapet.. Å sei GG då den parten som trur han har vunnet før han den tapande sida er lite høffleg.

 

siste tips er å sjekke ut www.warcraftreplays.com , www.warcraftstrategy.com , www.replayers.com, www.wc3addicts.com og om du vil kan du besøke norges største warcraft3 fan side, www.war3.no (eg veit ikkje om andre norske)

 

eg kan skrive myykje meir, men det kan dykk sjølv finne ei løysning på!

 

vart kanskje litt rot, og kanskje litt gjenopptaking og nokre feil men skitt au.

 

håper dokke liker den :roll:

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Laaang quote.

I knew that.

 

Og jeg har aldri sett andres replay i hele mitt lange warcraft-liv, annet enn for å finpusse en skikkelig cheesy cheese (NE fast hero rush i 1.12, hvor man har fire nagaer og fire beastmastere etter tre minutter), det gjorde jeg én gang.

 

Lite spørsmål.

JA, det lurer jeg på også! Hva betyr det?

Lenke til kommentar
GG - Good game(dette bruker folk å sei då dei veit dei har vunne eller tapt.)

VELDIG feil. Ikke ifølge battle.net-etikette! Og det er et viktig punkt på ei sånn liste!

 

GG (Great game eller good game) kan brukes:

1. I starten, av alle, for å ønske motstanderen et godt spill.

2. På slutten av en match, når noen innser at de har tapt. Det brukes da for å understreke at en mener en har tapt for likeverdig eller bedre motstand, og er også en måte å takke for kampen. Først DA bør den vinnende part svare med det samme (hvis den/de mener det var en bra kamp). Å si GG når en går mot en klar seier er ansett som VELDIG overleget, og dermed uhøflig. Mange som ikke har lært dette.

 

 

En annen ting jeg ser du har skrevet er at "RT er best for nybegynnere, fordi man kan bli lært opp av andre der", noe som er det verste sprøytet jeg har hørt på veldig lenge. For det første er det 80% sjanse for å bli skjelt ut og trakassert hvis en ikke vet hvordan en spiller og hopper inn i RT. RT er også ladder, og kynisk sett så er det aldri bra for et lag at en nybegynner som ikke kan spille (en nybegynner som KAN spille må selvfølgelig få prøve seg) blir med på et lag. For det andre så finnes det mye bedre alternativer, man kan spille customgames med venner for å lære seg, man kan spørre etter standarder (som at man bruker fem peons på GM og liknende) og skal man prøve seg i laddersystemet vil jeg heller anbefale AT eller solo.

 

Kjære askebeger, hvilken level hadde du i de forskjellige grenene når du spilte ladder?

Lenke til kommentar

Kan skrive en liten nybegynner guide til en fast-fiend bygg med undead, siden jeg ser så mange nybegynnere som lager ghouls-byggen når de skal fokusere på fiends (ghouls er dårlige i tft):

 

Når man begynner:

3 acolytes til gull, starte 2 i hovedbygningen, og sende ghoul til wood.

Man tar en acolyte og lager crypt. Når man får råd lager man graveyard.

Så lager man følgende ettersom man får råd; ziggurat, altar of heroes, ghouls, ziggurat, ghoul, fiend, fiend, crypt ---> fiends...

 

Tre tips (det irriterer meg som f*** når folk ikke gjør dette)

1. Altfor mange bare bygger, for så å ha tusenvis av tropper i basen. Løsning: Velg din Barracks (barracks, crypt, ancient of war etc.) og høyreklikk på helten din, da vil alle de enhetene du produserer komme rett til din helt...

 

2. Du bør alltids gjøre nåt av følgende: forsvare, angripe, eller bygge... Jo fler du klarer samtidig jo bedre... En måte å produsere enheter på mens man er i kamp er å ha produksjons-bygningene dine i en hotkey, f.eks. ctrl+3, da mens man er i kamp og har to ancient of wars under "3", så trykker man 3 og trykker på f.eks. archere eller hunts, for så å fortsette å kjempe, da unngår man å plutselig ende opp med 2000 gull i banken...

 

3. Ikke sett f.eks. 3 fiends i kø i din crypt, det er major sløsing med peng. Du lager en fiend, for så å bygge noe annet, en tomb of relics, eller en crypt nr 2, så da når den første fiendn er ferdig, har du råd til å bygge en ny en...

Lenke til kommentar

Skriver under på alt Nolimit sier, men jeg trodde alle gjorde det med bygninger i hotgroups, jeg? :p Jeg starta med det ganske tidlig, jaffal.

 

Hotgroups er et must å lære seg å bruke når en spiller Warcraft (eller Starcraft for den saks skyld) fordi man kan ha så få units valgt samtidig. Du bør behandle hver unit så "personlig" som mulig, fordi hver unit har såpass mye å si, nettopp gjennom micro, og bruk av hotgroups og tabulator-tasten.

 

Rally til helt bør som hovedregel brukes, men vær obs på store brett (særlig med golems og bandits) da de units som tusler avgårde alene kun beveger seg uten å forsvare seg. Et par archers på frifot har for eksempel lite å stille opp med mot to-tre rockgolems. For å unngå dette kan du sette waypoints før rallypoint (slik at enhetene går til de respektive punkter i rekkefølge), men husk at dette ikke funker med levende endestopp (sånn som helter eller andre units).

Lenke til kommentar
Noen som vet hva "tt" står for?

tt stammer fra Korea sitt wc3 miljø mener jeg å huske.

"tt" kan vel oversettes som "tears tears" og det første "tt" så slik ut: T_T

Som noen kanskje allerede har merket skal T_T se ut som en person fra Asia traktene som gråter (smale øyer osv ;))

tt er bare en kort verson av T_T altså.

På samme måte som n00b stammer fra newb, som stammer fra newbie, som stammer fra...etc. u get teh point.

Lenke til kommentar
Syns det er kult at noen tar seg tid til å gjøre det der.

Har bare et spørsmål, er ikke Night Elves (tror det skrives sånn) veldig bra mot air units? Med tanke på archerne.. :roll:

IMHO er UD best mot air, i alle fall mot mass air. Gargs er mye mer effektivt enn hva archere er, men archere er jo mer allsidige.

 

Egentlig er alle rasene like gode mot air, bare du bygger riktig og spiller riktig.

Lenke til kommentar
Syns det er kult at noen tar seg tid til å gjøre det der.

Har bare et spørsmål, er ikke Night Elves (tror det skrives sånn) veldig bra mot air units? Med tanke på archerne.. :roll:

IMHO er UD best mot air, i alle fall mot mass air. Gargs er mye mer effektivt enn hva archere er, men archere er jo mer allsidige.

 

Egentlig er alle rasene like gode mot air, bare du bygger riktig og spiller riktig.

er litt uenig der ..

 

archers er gode mot air, MEN om du har helter som Far seer og Tauren Cheiftain med chain lightening og shockwave er det lite archers kan stille opp med..

 

Etter mi meining har Human/undead best anti air, kjem an på :

 

Human

 

steam tanks med anti luftsskyts(huskakje namne) upgraden er svært god mot air pga armoren til tanksane og det er ein svært stor splash damange dei gir.

 

Dei har og Dragon Hawks som stopper air units heilt og gjer slik at dei ikkje kan gjere skade..

 

Riflemen er og sterke sida dei fleste human spelarar går ein typisk riflemen/caster strat..

 

UD

mass gargs dominerer skyene

 

Dårligaste Anti air rasen er Orc uten tvil.. Dei har lidd igjennom heile warcraft 3 historia.. og no etter den nye patchen ser det mørkare ut.. :(

 

Om human går Gryphons/Dragon Hawks MÅ orcen entan gå a) mass batriders, b)mass Troll Headhunters(med Berserker upgraden for 100+ hp)

 

Det resulterar med at Dragon Hawksa tar deira spell på batriderane FØR dei rekke fram og gryphonsa focusera på resten av air unitane.. Kanskje nokre batriders kjem fram, men dei gjer rundt 600 damage, då står dei skada gryphonane igjen med 300/400 hp.. Og om Dragon Hawkane tatt av batriderane døyr dei heller ikkje om dei har full hitpoint, sidan dei har over 700 hp..

 

Om orcen går land units vil Human spelaren kjøpe meir gryphons og mindre Dhawks.. I kombinasjon med thunder clap og blizzard eller flamestrike og gryphons sterke splash damage resulterar det med tillintegjørelse av berserkerane..

 

Om humanen vil kan han bygge mange gryphons og heller velge stormbolt istaden for clap og hive ein storm bolt på Far seer (som har chain lightening som fungerar brukbart mot air units) og la heile human armyen fokusere på far seeren.. det endar med ein død helt..

 

Vel blir litt teoretisk kanskje og littegran biased? Alt spelar inn, er godt klar over det, men generellt sliter orc mot heavy air units pga dårlege batriders og bakke til air units..

Lenke til kommentar

Pøh, wyvs med god micro slakter all heavy air - og ikke bare fordi all heavy air er treig, men også fordi de tar dobbelt så mye skade - altså opp til 120 fra én wyv. Batriders er alvorlig nerfa, jeg har aldri brukt dem for AA.

 

Zerkers derimot, er veldig fine mot air. De masses lett, har MASSE skade, og (skal) backes lett opp med buffs som lust, healward og spiritlink. Er det ikke mye OG tung air kan man også bruke berserk, og da slakter de air.

 

Orc er bare undervurdert, og for lite spilt. Theorycraft er ikke alt, vet du.

Endret av JayHeM
Lenke til kommentar
Pøh, wyvs med god micro slakter all heavy air - og ikke bare fordi all heavy air er treig, men også fordi de tar dobbelt så mye skade - altså opp til 120 fra én wyv. Batriders er alvorlig nerfa, jeg har aldri brukt dem for AA.

 

Zerkers derimot, er veldig fine mot air. De masses lett, har MASSE skade, og (skal) backes lett opp med buffs som lust, healward og spiritlink. Er det ikke mye OG tung air kan man også bruke berserk, og da slakter de air.

 

Orc er bare undervurdert, og for lite spilt. Theorycraft er ikke alt, vet du.

teoricraft er lite allright.. men kva om du møter en gjeng med gryphons og dragon hawks som "netter" dei fleste av dine wind rinders(wyverns) ?

 

Wyverns ER orcs beste sjanse mot Anti air er enig i den, men med sjølv dei kan det oppstå ein del problemer..

 

Med god caster support og mass zerkers kan fungere godt(egentlig alt,særleg Wind riders), men det tar tid og det er pengekrevande, om du skal ha ein rask counter.

 

I denne patchen er det desverre og ein bug med spirit link + berserker rage med zerkers(Headhunters) som gjer at dei nermast dør instant.

 

Er usikker, men med svært god unit miks og god micro skal orc klare å motstå det verste av air units som er mulig i solo kampar.. Men desverre tar det kanskje litt tid å skaffe fram anti airen om du er "seint" ute..

 

(tenker ikkje FFA, der det er 100 foods army bestående av KUN heavy air units + litt support)

 

teori craft her og ;)

 

Men det er umulig å fremskaffe bevis med teori.. Men eg står på mitt; orc har dårligast anti air av dei 3 andre rasane men ikkje mykje.

 

EDIT: "Orc er bare undervurdert, og for lite spilt." har då spelt godt over 1000 kamper sida RoC kom ut med orc.. - et par hundre med Human og UD.

 

Egentlig syns eg batriderane fungerte ganske bra som AA før dei nerfa den grundig. Håper dei buffar batrideren litt.. jaja vi får sjå O_o

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...