Gå til innhold

Excel 2016 utfordring


exceldama

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en utfordring som jeg klør meg skikkelig i hodet av.

Jeg har laget et exceldokument med endel makroer, blant annet en makro som kjøres ved oppstart. I tillegg ulike filtreringer.
Dokumentet skal ligge på fellesområde på jobb, og jeg sliter med å finne en løsning på hvordan jeg kan legge den ut skrivebeskyttet, men at det i tillegg skal være 2 stk til som skal kunne redigere dokumentet. Resten som har tilgang skal kun ha lesetilgang.
Legger jeg inn "beskytt ark"-funksjon fungerer ikke makroene. 
Det eneste som funker pr nå, er å huke av "skrivebeskyttet" på egenskaper i fila og fjerne denne når det skal gjøres endringer, men dette er jo en helt håpløs løsning på lang sikt...

Har saumfart nettet etter løsning med f.eks en makro, men finner ikke ut av det. 
Noen som har forslag? På forhånd takk.
Det skal sies at jeg er relativt fersk når det gjelder makroer...

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
exceldama skrev (6 minutter siden):

Hei. Jeg har en utfordring som jeg klør meg skikkelig i hodet av.

Jeg har laget et exceldokument med endel makroer, blant annet en makro som kjøres ved oppstart. I tillegg ulike filtreringer.
Dokumentet skal ligge på fellesområde på jobb, og jeg sliter med å finne en løsning på hvordan jeg kan legge den ut skrivebeskyttet, men at det i tillegg skal være 2 stk til som skal kunne redigere dokumentet. Resten som har tilgang skal kun ha lesetilgang.
Legger jeg inn "beskytt ark"-funksjon fungerer ikke makroene. 
Det eneste som funker pr nå, er å huke av "skrivebeskyttet" på egenskaper i fila og fjerne denne når det skal gjøres endringer, men dette er jo en helt håpløs løsning på lang sikt...

Har saumfart nettet etter løsning med f.eks en makro, men finner ikke ut av det. 
Noen som har forslag? På forhånd takk.
Det skal sies at jeg er relativt fersk når det gjelder makroer...

 

Jeg husker dessverre ikke helt hvordan man gjør det, men man kan skrivebeskytte celler. Slik at makroene er "utenfor" de skrivebeskyttede cellene og de som ønsker å gjøre redigeringer har passordet til de skrivebeskyttede cellene.

Du finner det sikkert med litt google.

Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (11 minutter siden):

Jeg husker dessverre ikke helt hvordan man gjør det, men man kan skrivebeskytte celler. Slik at makroene er "utenfor" de skrivebeskyttede cellene og de som ønsker å gjøre redigeringer har passordet til de skrivebeskyttede cellene.

Du finner det sikkert med litt google.

Jeg har forsøkt dette, men siden de forskjellige makroene sorterer osv, tolker excel dette som en endring... dermed kommer spørsmål om passord, og da er jeg like langt.... Alle skal ha tilgang til å kjøre makroene, men bare ikke lagre når de er ferdige med å bruke dokuementet.

Lenke til kommentar
exceldama skrev (3 minutter siden):

Jeg har forsøkt dette, men siden de forskjellige makroene sorterer osv, tolker excel dette som en endring... dermed kommer spørsmål om passord, og da er jeg like langt.... Alle skal ha tilgang til å kjøre makroene, men bare ikke lagre når de er ferdige med å bruke dokuementet.

Ah. Da forstår jeg mer problemet ditt, og det gjør det mye verre. Jeg er egentlig ganske blank da.
Tror jeg ville prøvd å kjøre en løsning ved å lage et brukerdokument som fores av tallene fra det første dokumentet, og hvor det første dokumentet har betingelser rettet mot det andre dokumentet. Slik at hoveddokumentet resetter seg selv hver gang brukerdokumentet ikke er i bruk.. Vanskelig å forklare helt hvordan når jeg ikke har løsningen i hodet heller akkurat nå.

Lenke til kommentar

Dette vil ikke hjelpe deg her og nå, men jeg støtter forslaget om å lære deg Python eller et annet programmeringsspråk. Mange av oss som jobber med mer og mer kompliserte Excel-ark kommer til et punkt hvor det er mye mer komplisert (og tidkrevende) å løse problemet i Excel enn med et script. Det høres ut som at du har kommet til det punktet nå 😕

Hvor ofte oppdaterer du dette Excel-arket?

Lenke til kommentar
exceldama skrev (10 timer siden):

Dokumentet skal ligge på fellesområde på jobb

Hvis du med det mener en filserver så kan en løsning være å endre rettighetene for filen. Dvs. at det settes kun Lese-rettigheter (på filnivå, ikke i Excel) for de som da kun skal kunne lese, og at de som skal oppdatere regnearket også får skriverettigheter til regnearket (filen). 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...