Gå til innhold

Polarisering i politikken


Gjest

 

Innlegg i denne tråden er splittet fra følgende tråd:

Spoiler

 

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dudeliduu skrev (15 minutter siden):

Sprøtt at ingen syter om whataboutisme her når noen drar opp 30 år gamle saker.
Åja, nei. Dumme meg. Det er selvfølgelig bare whataboutisme når "fienden" gjør det samme.

Det du refererer til var ikke whataboutisme.

Brukeren hevdet at:

"Politiet i USA gjør alltid et minimum av vold mot gjerningsmenn."

Det fine med sånne utsagn er det er tilstrekkelig med _ett_ eksempel på det motsatte for å motbevise det. 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Det du refererer til var ikke whataboutisme.

Brukeren hevdet at:

"Politiet i USA gjør alltid et minimum av vold mot gjerningsmenn."

Det fine med sånne utsagn er det er tilstrekkelig med _ett_ eksempel på det motsatte for å motbevise det.

-k

Nei, det er jo klart (sarkasme). Hendelser fra 30 år tilbake som på ingen måte er relevante for dagens situasjon er så klart ikke whataboutisme. Vi kan jo like så godt dra inn lynching og late som om dette fremdeles skjer.

Eksempler jeg kommer på i farten: Biden sin tidligere historie som ikke er relevant lengre. Demokratenes tidligere historie som ikke er relevant lengre. Og republikanernes historie som ikke er relevant lengre.

Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (13 minutter siden):

Nei, det er jo klart (sarkasme). Hendelser fra 30 år tilbake som på ingen måte er relevante for dagens situasjon er så klart ikke whataboutisme. Vi kan jo like så godt dra inn lynching og late som om dette fremdeles skjer.

Jeg forstår ikke helt hvor du vil.

Hvis du mener at politiet _alltid_ bruker et minimum av vold, så bør du stå inne for det. I USAs tilfelle så antar jeg da at du mener siden 1700-tallet.

Hvis du egentlig mener at "politiet har brukt ganske lite vold de siste 5 åra" så bør du si akkurat det.

Det er ikke så vanskelig, det er bare å bruke ord på en presis måte, og å anerkjenne det når man tar feil (noe som skjer daglig for de fleste av oss). Se forøvrig responsen fra den aktuelle brukeren. Han anerkjente at svaret hadde et poeng, og brukte tilbakemeldingen til å forbedre sitt innspill.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Dudeliduu skrev (31 minutter siden):

Nei, det er jo klart (sarkasme). Hendelser fra 30 år tilbake som på ingen måte er relevante for dagens situasjon er så klart ikke whataboutisme. Vi kan jo like så godt dra inn lynching og late som om dette fremdeles skjer.

Eksempler jeg kommer på i farten: Biden sin tidligere historie som ikke er relevant lengre. Demokratenes tidligere historie som ikke er relevant lengre. Og republikanernes historie som ikke er relevant lengre.

Så er det den retorikken med "oss og de"... Når skal man stoppe å kalle hverandre fiender? Slik retorikk du bedriver i dine innlegg er en av grunnene til at USA har endt opp der de er nå. 

La oss være enig i å være uenig, men å drive å kalle hverandre fiender det blir jeg ikke med på. Vi er meningsmotstandere. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår ikke helt hvor du vil.

Hvis du mener at politiet _alltid_ bruker et minimum av vold, så bør du stå inne for det. Hvis du egentlig mener at "politiet har brukt ganske lite vold de siste 5 åra" så bør du si akkurat det. Hvorfor skal leseren ha ansvaret for å moderere andres utsagn?

-k

Jeg har ikke sagt en dritt om temaet, og ikke bryr jeg meg heller. Jeg blir bare kvalm av hykleriet her når de samme som kritiserer whataboutisme gir tommel opp i helt like sammenligninger på et senere tidspunkt, bare fordi "de er på samme lag".

Det er forresten gigantisk stor forskjell på "politiet bruker alltid" og "politiet har alltid brukt". Jeg antar du også eeeeeegentlig kjenner til den forskjellen, og bare leker dum for å få frem et tullete poeng.

Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke sagt en dritt om temaet, og ikke bryr jeg meg heller.

...

Jeg antar du også eeeeeegentlig kjenner til den forskjellen, og bare leker dum for å få frem et tullete poeng.

Så det hele koker ned til at du ikke bryr deg om temaet men gjerne vil utsette oss for din egen sutring, og å introdusere et engelsk meme som bommer på å beskrive hva som diskuteres? Hadde det vært en ide å begrense deg til tema du bryr deg om?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (1 minutt siden):

Så er det den retorikken med "oss og de"... Når skal man stoppe å kalle hverandre fiender? Slik retorikk du bedriver i dine innlegg er en av grunnene til at USA har endt opp der de er nå. 

La oss være uenig i å være uenig, men å drive å kalle hverandre fiender det blir jeg ikke med på. Vi er meningsmotstandere. 

Ganske ironisk, for det vil du se var hele poenget her hvis du leser kommentarene mine én gang til.
Folk er lagvis oppdelt her og ser ikke hykleriet så fort det er "egen side" som driver med det, men går helt fra seg hvis "fienden" gjør det samme. Det er giftig tankegang.

Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (1 minutt siden):

Folk er lagvis oppdelt her og ser ikke hykleriet så fort det er "egen side" som driver med det, men går helt fra seg hvis "fienden" gjør det samme. Det er giftig tankegang.

I dette tilfellet så gikk diskusjonen helt fint fram til du introduserte gift. Kanskje det hadde vært en ide å slutte med å være "den" personen?

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (2 minutter siden):

Det er felles for alle i et ekkokammer å ikke se problemet med det.

Jeg har ikke noe problem med å bli møtt med gode argumenter og kilder som utfordrer mitt ståsted. Hvis du vil innta den rollen så er du velkommen.

Giftige personer og troll har jeg liten tålmodighet med.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Det er bokstavelig talt det du skriver. Du deler inn forumbrukere i forskjellige "lag" basert på om de er enige med deg eller ikke. 

Det er ikke et godt utgangspunkt for videre diskusjon. 

Igjen evner du ikke å forstå at jeg deler dere opp i lag hvor jeg ikke er med i regnestykket i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (15 minutter siden):

Igjen evner du ikke å forstå at jeg deler dere opp i lag hvor jeg ikke er med i regnestykket i det hele tatt.

Hvem er "dere"? De som er uenige med deg og som påpeker svakheter og feilslutninger i argumentene dine? 

Har du vurdert muligheten for at det muligens kan være noe med hvordan du argumenterer? Eller er den eneste logiske forklaringen  at "vi" er hyklere som rotter seg sammen.

 

 

 

Endret av Psykake
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Dudeliduu skrev (24 minutter siden):

Igjen evner du ikke å forstå at jeg deler dere opp i lag hvor jeg ikke er med i regnestykket i det hele tatt.

Virker vel heller ikke som du evner å forstå at måten du skriver innlegg på styrker skillene enda mer når du bruker ord som "fiender". At folk er uenig i andres meninger gjør ikke dem til fiender, det gjør dem til meningsmotstandere.. I grunnen finnes det ikke "sider" i politikk, det fines motsykker.  

Dudeliduu skrev (45 minutter siden):

Ganske ironisk, for det vil du se var hele poenget her hvis du leser kommentarene mine én gang til.
Folk er lagvis oppdelt her og ser ikke hykleriet så fort det er "egen side" som driver med det, men går helt fra seg hvis "fienden" gjør det samme. Det er giftig tankegang.

Ironien her er jo at du ikke tar innover deg det jeg og andre brukere skriver til deg.. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Nå er jeg litt sent ute, så det er vel allerede redegjort greit for hva jeg mente, det stemmer at eksempelet er gammelt, jeg valgte det vel fordi det er nokså ikonisk, fremfor at det var så aktuelt.
Jeg kunne nok valgt Breonna Taylor, Duncan Lemp, Corey Jackson ,Jose Guerena, Emantic Fitzgerald Bradford Jr. osv.
Men jeg tenkte at Rodney King illustrerer fenomenet godt, en slags short-hand.

Utover at det er en stund siden, forstår jeg ikke helt hvordan det skal være whataboutism, (det er da direkte knyttet til hva hen påstår.) ei heller hvorfor alle innenfor denne arbitrære grupperingen din skal straffes for at du visstnok havnet utenfor temaet tidligere..
Husker jeg riktig ble du også invitert til å diskutere problemstillingen i sin helhet i en annen tråd, men da ville du ikke..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Psykake skrev (12 minutter siden):

Hvem er "dere"? De som er uenige med deg og som påpeker svakheter og feilslutninger i argumentene dine? 

Har du vurdert muligheten for at det muligens kan være noe med hvordan du argumenterer? Eller er den eneste logiske forklaringen  at "vi" er hyklere som rotter seg sammen.

"Dere" er alle. Ikke bare ditt lag. Og har ingen ting med å være enig eller uenig i meg. Det burde være tydelig fra forrige kommentar, men siden du krever at jeg fõrer deg med teskje, får jeg vel nesten gjøre det da. Dette er noe jeg har kritisert ofte, og som Omnia sier; bakgrunnen for at vi er i søla vi er i.
Dere er hyklere. Og de andre er hyklere. Men ikke alle er hyklere. Uansett er ingen er på "mitt lag".

Omnia vincit amor skrev (6 minutter siden):

Virker vel heller ikke som du evner å forstå at måten du skriver innlegg på styrker skillene enda mer når du bruker ord som "fiender". At folk er uenig i andres meninger gjør ikke dem til fiender, det gjør dem til meningsmotstandere.. I grunnen finnes det ikke "sider" i politikk, det fines motsykker.

Jeg har i det siste blitt mer og mer sikker på at ting dessverre må bli verre før det blir bedre... Og forsoning vil ikke skje med det første. Det må noe ganske drastisk til for å få folk ut av egen overbevisning. Bare se på de som støtter/støttet Trump i tykt og tynt. Derfor er det liten hensikt i om jeg er forsiktig med å tråkke folk på tærene når jeg påpeker hvor blinde de er.

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dudeliduu said:

Jeg har i det siste blitt mer og mer sikker på at ting dessverre må bli verre før det blir bedre... Og forsoning vil ikke skje med det første. Det må noe ganske drastisk til for å få folk ut av egen overbevisning. Bare se på de som støtter/støttet Trump i tykt og tynt. Derfor er det liten hensikt i om jeg er forsiktig med å tråkke folk på tærene når jeg påpeker hvor blinde de er.

https://en.wikipedia.org/wiki/Accelerationism

Det er nobelt at du vil avdekke for folk hvor blinde de er, men jeg synes du ser ut til å mangle finere nyanser og forståelser for å være en overbevisende stemme, det fremstår mer enn noe annet som om du er mer overbevist om egen overlegenhet, fremfor å være i stand til å formulere troverdige forklaringer som kan hjelpe folk ut av det såkalte mørket.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...