Gå til innhold

CPU 55 C ved spilling?


Aenour19

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Aenour19 skrev (5 timer siden):

@Svein Mtusen takk gjorde det slikt. Inne på biof skal viftene stå på normalt og øker dem hastigheten selv ved behov da eventuelt?

Jeg styrer kabinettviftene mine ved å bruke cpu temperatur. Jeg setter en kurve slik at cpu temp under 55 grader gir minimum vifte, 65 grader gir medium vifte, og 75 grader gir høy vifte hastighet. Har også lagt inn en glatte tid på 60 sekunder i bios på kabinett vifte styringen. Istedet for cpu temperatur kan du også bruke andre temperatur sensorer som PCH eller motherboard temperatur om hovedkortet ditt kan bruke det.

Lenke til kommentar
41 minutes ago, Svein M said:

Jeg styrer kabinettviftene mine ved å bruke cpu temperatur. Jeg setter en kurve slik at cpu temp under 55 grader gir minimum vifte, 65 grader gir medium vifte, og 75 grader gir høy vifte hastighet. Har også lagt inn en glatte tid på 60 sekunder i bios på kabinett vifte styringen. Istedet for cpu temperatur kan du også bruke andre temperatur sensorer som PCH eller motherboard temperatur om hovedkortet ditt kan bruke det.

Selv har jeg lagt en TSENSOR i mellom PCB og bakplate på GPU. Fra 0-55C på TSENSOR kjører Noctua kabinettviftene på 20% med stigning etter 55C. Var ikke ideelt å basere chassis på CPU/MB temps, da CPU sjeldent kjøres hardt (og forsåvidt store tempforskjeller i idle - unødvendig støy). 

Lenke til kommentar

Nå ble jeg ferdig med alle viftene men når jeg starter PC så skrur den seg på, i 10 sekunder, så skrur den seg av og på igjen i 10 sekunder. Er det fordi jeg har alle noctua viftene inne på kun 1 Pin 4 tilkoblet sammen da?

Endret av Aenour19
Lenke til kommentar

Jeg mener på at hovedkortet har 6 utganger til kabinettvifter. Så det beste er vel at hver vifte har sin egen utgang.

Jeg er usikker på om flere kan kobles sammen. Har sett at 2-3 vifter har blitt koblet sammen per utgang.

Jeg ser at en Noctua NF-F12 trekker bare 0.05A eller 0.6W. Så strøm og effekt skulle ikke by på problemer om en kobler de sammen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...