Gå til innhold

[LØST] Reparere korrupt MP4-fil


Anbefalte innlegg

Da jeg skulle spille av en av filene som var tatt opp med min DJI-drone så får jeg feilmelding på denne. Meldingen sier: "Denne filen kan ikke spilles av. Det kan hende at filtypen ikke støttes, at filtypen er feil eller at filen er skadet. 0xc00d36c4".

Dette gjelder kun en av videofilene, de andre får jeg spille av uten problemer. Denne filen er på ca 2,6gb i filstørrelse. Siden de andre filene som er tatt opp fra samme enhet og lagret på det samme minnekortet fungerer uten problemer så utelukker jeg at problemet ligger på codec-siden eller i Windows.

Innholdet på denne konkrete filen er ikke "kritisk" viktig, jeg kan nok ta ett nytt opptak av den samme "scenen". Men siden problemet nå har oppstått så antar jeg det også kan oppstå i fremtiden så for å være føre var og også eventuelt få testet en løsning på denne konkrete korrupte filen så ber jeg likevel om hjelp.

Hovedspørsmålet ville vel være om denne filen kan reddes og det er jeg relativt sikker på at den kan. Siden innholdet i filen ikke inneholder noe som er farlig for andre (ingen opptak av personer eller deres eiendommer) så har jeg prøvd meg litt frem på nettet. En av sidene jeg testet var fix.video, et av mange alternativer jeg var/er usikker på. Jeg lastet ned et program som skulle prøve å fikse den, selvsagt uten hell. Det samme nettstedet gav meg også en mulighet til å laste opp den korrupte filen slik at "nettstedet" kunne prøve å fiksen den, og så langt jeg kunne se så var denne fiksen vellykket siden jeg ble presentert smakebiter av scener utover i videoen. Da jeg skulle laste ned den reparerte filen så skulle de selvsagt ha betalt (noe som det ikke var opplyst om på forhånd) så jeg avbrøt prosessen.

Jeg er på ingen måte noen gnier, men jeg så ingen grunn for å betale $17 for en relativt uviktig fil, i tillegg så gjorde måten nettstedet opererte på at jeg ikke følte noen lyst til å oppgi betalingsinfo til det nettstedet.

Jeg betaler gjerne for å få fikset slike filer, spesielt hvis jeg anser innholdet som viktig (noe jeg ikke gjorde i dette tilfellet). Helst vil jeg betale for et program som jeg selv kan bruke når jeg eventuelt har behov for dette, alternativt så er jeg også villig til å betale for en "online tjeneste" hvis jeg anser den som sikker.

Så da er spørsmålet mitt til dere som har mer kunnskap enn undertegnede om dere har forslag til god programvare eller online tjenester som er å stole på når/hvis jeg opplever dette problemet ved en eventuell korrupt men viktig MP4-fil.

PS!!! jeg kan også nevne at jeg har testet ut diverse forslag som gjelder å bruke programvare jeg allerede har på min PC, som f.eks. konvertering via VLC (selvsagt uten hell).

Endret av polljen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fila di er trolig korrupt - som du selv sier, og det er trolig ingenting du kan gjøre for å rette det opp. Mulig du kanskje kan prøve med Avidemux for å prøve å klippe ut noen sekunder som kanskje ikke er ødelagt - her må det nevnes at muligheten for mislykket forsøk er klart høyere enn at det lykkes.

Når det er sagt, så har jeg kanskje et par små tips som kan gjøre at du kan slippe å bli plaget med dette i fremtiden:

  • Ikke bruk billigste/gamleste minnekort. Mange video-opptaksenheter fungerer ikke ordentlig dersom minnekortets skrivehastighet er kun marginalt raskere enn forventet maks bitrate, og det blir verre med tiden - spesielt om man unnlater å formatere til tider. Mange (muligens de fleste ?) kameraer på markedet gir ikke ordentlig tilbakemelding om feil på minnekort.
  • Ikke bruk kamera med dårlig/lavt batteri. Min erfaring med enkelte fotoapparat er at dersom video-opptaket stopper som følge av batteriet laddes ut, kan opptaket bli korrupt eller evt ikke skrevet til fil (trolig avhenger dette av lengde på opptak, har opplevd begge scenarier).
Lenke til kommentar

@geir__hk

Minnekortet er av typen Sandisk Extreme, så det kan ikke sies å være av gammel/billig type. Når det gjelder kamera så gjelder dette som nevnt et dronekamera og batteriet var ikke et problem i dette tilfellet, det var plenty med "juice" igjen i det da dronen var ferdig med flyturen. Dronen og dermed også batteriet/batteriene jeg har til den er et knapt år gamle så det er heller ikke et problem.

Det er godt mulig at filer med denne typen feil ikke kan reddes, men jeg er på ingen måte overbevist om så er tilfelle (på det nåværende tidspunkt).

Lenke til kommentar

Har begrenset kunskap om dette. Tok et søk på nett og fant at VLC i noen tilfeller kan brukes til å reparere filer.

Ellers så finnes de diverse video repair tools som koster som oftest penger, fant denne som er gratis (kan være ad-ware bundlet til den):

https://www.risingresearch.com/en/dvr/

Ellers så tenker jeg at video edit programmer kanskje kan fikse dette. Her er noen gratis video edit programmer:

https://www.openshot.org/nb/

https://shotcut.org/

https://fxhome.com/hitfilm-express

https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve/

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 2.1.2021 den 12.41):

Har begrenset kunskap om dette. Tok et søk på nett og fant at VLC i noen tilfeller kan brukes til å reparere filer.

Ellers så finnes de diverse video repair tools som koster som oftest penger, fant denne som er gratis (kan være ad-ware bundlet til den):

https://www.risingresearch.com/en/dvr/

Ellers så tenker jeg at video edit programmer kanskje kan fikse dette. Her er noen gratis video edit programmer:

https://www.openshot.org/nb/

https://shotcut.org/

https://fxhome.com/hitfilm-express

https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve/

Som nevnt i min første post så har jeg testet ut i VLC noen tips jeg har funnet online, dessverre uten hell. 

Jeg har prøvd noen repair-tools, med dårlig resultat. D.v.s. ett av de påstod etter å ha jobbet en stund å ha fikset filen, men krevde penger for at jeg skulle kunne åpne den "reparerte filen". Jeg betaler gjerne for et vellykket resultat, men jeg betaler ikke uten å få bevis for at det virker (ett bevis kunne vært muligheten til å laste ned en snutt av den reparerte dele, gjerne med et vannmerke som gjorde videoen "ubrukelig" uten om det å bevise at verktøyet virket).

Når det gjelder redigering så må jeg innrømme at det er bilderedigering og ikke videoredigering som er min "force". Jeg har dog etter å ha testet flere videoredigeringsprogrammer kommet frem til at daVinci Resolve er et program som jeg kan leve med og har siden jeg fikk dronen laget noen få videoer med det programmet. Jeg skal teste videre i det programmet og se om det kan hjelpe meg. Takk for hjelpen.

mobile999 skrev (På 2.1.2021 den 13.31):

Den kan sannsynligvis reddes, men ikke reparer på orginalfilen. Lag en kopi.

 

Bruker du Windows 10?

Jeg har brukt en fil som jeg har kopiert inn på min harddisk i Win 10 fra minnekortet der originalfilen ligger. Jeg har laget flere kopier og bl.a. prøvd forslag med å endre ext på filen til et annet videoformat (bl.a. .avi), men som de fleste andre "løsningene" der ute så virket ikke det.

-----------------------------------------------------------------------

PS!! Det som gjør at jeg er ganske sikker på at store deler av opptaket kan reddes er at jeg har testet en av online-tjenestene som sier at Videofilen er "reddet". Den lar meg også se en sammenhengende "snutt" på litt over ett minutt (jeg antar at den originale videofilen har en lengde på mellom ti og femten minutter), den lar meg også se noen screenshots fra andre deler av videoopptaket. Det som gjorde at jeg foreløpig ikke har valgt å benytte meg av muligheten til betale $17 for å kunne laste den ned er at jeg var usikker på seriøsiteten til nettstedet og at jeg ikke ville dele kortinformasjon med det. Jeg ser nå at jeg kan betale med PayPal, så jeg vurderer nå å bare ta sjansen for å se "resultatet".

Jeg er dog fremdeles på utkikk etter verktøy/programmer som jeg kan bruke ved et eventuelt senere tilfelle 🙂

Lenke til kommentar
BadCat skrev (9 minutter siden):

MP4 blir korrupt om noe gjør at det blir avbrutt. 

Jepp, det er nok årsaken til problemene... Når det gjelder å gjøre opptak i MKV så er det dessverre ikke et alternativ i dette tilfellet, da dronen kun gjør videoopptak i MP4.

Jeg bet i det "sure eplet" og betalte det onlinetjenesten skulle ha for "jobben".

Videofilen jeg lastet ned fra denne tjenesten hadde en varighet på nær 13 minutter og det stemmer nok med det jeg antok.
Etter å ha sett gjennom den reparerte videofilen, så ser det ut som at hele videoopptaket er "reddet" og at ikke en eneste "frame" mangler. I tillegg så innser jeg at den korrupte filen skyldes brukerfeil og intet annet.

Jeg har tydeligvis "glemt" å avslutte opptaket (på korrekt måte) før jeg landet dronen og derfor ble opptaket avsluttet ved at jeg slo av strømmen til dronen. Dette medførte nok at filen ikke ble avsluttet på korrekt måte.

Forhåpentligvis har jeg lært noe av akkurat det. Lærdommen kostet bare vel 150 kroner 😜

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (15 timer siden):

Dette programmet ser ut til å være det jeg har søkt etter. Jeg har testet demoversjonen som leverer en videofil som inneholder deler av den originale filen, men de knappe fem minuttene som ble levert var av god kvalitet.

Jeg har valgt å kun bokmerke nettsiden til dette produktet, da jeg ikke ser noen grunn til å legge ut en tusenlapp akkurat nå (for ubegrenset bruk), men hvis/når behovet oppstår igjen så kommer jeg nok til å gå for dette produktet. Om jeg da skal velge den begrensede versjonen 300 kr + mva for fem reperasjoner eller en tusenlapp + mva for ubegrenset bruk får jeg vurdere der og da.

 

Takk for forslaget og da anser jeg problemstillingen i denne tråden som løst (jeg finner ingen "løst"-knapp for å flagge akkurat det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...