Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Flere enheter på samme strømforsyning


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har følgende enheter som står rett ved hverandre og som alle går på 12 volt ; 

  • Altibox hjemmesentral 
    • 12v 2A
  • Router
    • 12v 3A
  • Nettverksswitch
    • 12v 1A

Disse tar opp 3 stikk, og jeg har et par andre enheter som går på 5v som også tar opp et par stikk, og kunne tenkt meg å fått det litt ryddigere. 

Hvordan er det å kjøre alle enhetene på en passelig 12V (6A) strømforsyning som splitter ut i 3 stk DC connectorer? Kan det bli støy mellom enhetene, og er det noen som har lagd lignende løsning selv?

https://www.kjell.com//no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/stromforsyning/mean-well-svitsjet-stromforsyning-12-v-dc-72-w-p44478?gclid=Cj0KCQiAoab_BRCxARIsANMx4S7SqBWIfHo9eFUeFkCXFnydsnv6KKdoWf-IDUD8w5PoaJg4Ejww59caAlfpEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

eller

https://nordic-led.no/produkt/led-stromforsyning-220v-12v-6a-72w/?gclid=Cj0KCQiAoab_BRCxARIsANMx4S43GtIBHTiR98InmIfQ0CwFpWJNB4q6frl3hfGl4fGA2Iv3Qpiu5W4aAp2BEALw_wcB

Er det lovlig å koble 230v siden av alternativ 1 selv, og er det lovlig å splitte 12v siden av alternativ 2 selv? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal fungere fint å bruke én strømforsyning, bruk gjerne strømledningene med plugg fra original strømforsyning da de er dimensjonert for strømtrekket og lengden. Da vil jeg anbefale den første du linket til. 

Lovligheten skal jeg ikke garantere for men du har jo lov til å gjøre tilsvarende med en lampe og hva enn du gjør på lavere spenninger skal ikke ha noe å si. Det er først og fremst det eksisterende strømnettet ditt du ikke for lov til å plukke på. F.eks. å koble 230v rett fra en koblingsboks i strømnettet ditt og ikke fra en stikkontakt.

Lenke til kommentar
20 hours ago, bbkonto said:

Er det lovlig å koble 230v siden av alternativ 1 selv, og er det lovlig å splitte 12v siden av alternativ 2 selv? 

Nei og ja.

Første alternativ er for innbygging og er uansett ikke særlig anbefalt her siden den har 230V helt åpent på terminalene.

Andre alternativ er både lov og mulig. Og temmelig enkelt. Bare sørg for å ha kontroll på polaritet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan koble den til selv. Er ikke noe annerledes enn er støpsel eller en platetopp. Men den på Kjell syntes jeg manglet kapsling for å beskytte mot berøring. Dersom det ikke er noe mere enn det som vises på bildet.  
Den er vell sikkert ment for tilkobling inni er skap eller koblingsboks...

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt et 12v 8amp adapter:
https://www.amazon.com/12-Volt-Power-Supply-Standard/dp/B00B8TG63W

så splitter du 12v utgangen på denne til tre kontakter. Da må du også ha DC plugger og ha grunnleggende kunnskap vedrørende lodding etc. dette kan gjøres fullt lovlig da du kun holder på med 12v siden. Tror jeg. 

den flrste forsterkeren det ble linket til gjør det langt enklere, men denne bør bygges inn eller plasseres riktig da kontaktpunktene er forholdsvis åpne. Ikke anbefalt hvis denne ligger steder man kan komme borti den. 

Alternativt kan du egentlig kjøpe deg en 12V forsterker med enda høyere ampere og forsyne alt du har av 12V eller under. Har su noe som skal ha feks. 5V eller 9V etc. kobler du bare på en Buck Converter i mellom forsterker og enheten du skal gi strøm som reduserer volten til den volten du justerer den inn på. De aller minste buck converterene er ikke større enn en fingernegl og klarer rundt 2 ampere kontinuerlig. Trenger du mer enn ampere enn dette kan du bestille større buck convertere men disse er en del større. 

 

Lenke til kommentar

Billige versjoner av slike størmforsyninger kan være litt skumle. Bl.a. buck-converterne er ikke skikkelig isolert (elektrisk) og man kan risikere å få nettspenning ut på pluggen. Skal du være helt sikker bør du kjøpe en i norge, eller fra annerkjent leverandør/butikk som er merket dobbeltisolert.

dobbeltisolert.jpg.1f28044db8ab46f74d1729c62b7ca708.jpg

Du kan faktisk fint ha 230V ut på 12V-pluggen uten at utstyret tar skade. Bare tenk på at du kan ha f.eks. +230V på pluss og +218V på minus. Du vil da ha 12V mellom pluss og minus og inn på utstyret. Men hvis du er jordet og tar på minus så har du plutselig 218V som sender strøm fra handa di, gjennom hjertet og ned i bakken. Er flere som har blitt drept ved å ha brukt kina-mobilladere mens de ligger i badekaret.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (57 minutter siden):

Billige versjoner av slike størmforsyninger kan være litt skumle. Bl.a. buck-converterne er ikke skikkelig isolert (elektrisk) og man kan risikere å få nettspenning ut på pluggen. Skal du være helt sikker bør du kjøpe en i norge, eller fra annerkjent leverandør/butikk som er merket dobbeltisolert.

dobbeltisolert.jpg.1f28044db8ab46f74d1729c62b7ca708.jpg

Du kan faktisk fint ha 230V ut på 12V-pluggen uten at utstyret tar skade. Bare tenk på at du kan ha f.eks. +230V på pluss og +218V på minus. Du vil da ha 12V mellom pluss og minus og inn på utstyret. Men hvis du er jordet og tar på minus så har du plutselig 218V som sender strøm fra handa di, gjennom hjertet og ned i bakken. Er flere som har blitt drept ved å ha brukt kina-mobilladere mens de ligger i badekaret.

Det du skriver her skjønner jeg ikke noe av. Mulig du har rett, for jeg er ikke noen ingeniør, men kan du utdype det du skriver her?

Lenke til kommentar

Enkleste eksempel blir vel at 12V og 230V ledere er så nær hverandre, at 230V kan hoppe over - eller at dårlig "presisjon" i produksjonen gjør at det lederne i praksis blir nærmere hverandre.

Eks via et veldig raskt søk: 

 

 

 

Endret av NULL
Lenke til kommentar

Altså, jeg trodde det ikke skulle være nødvendig og nevne det, men her kommer det noen punkter.

1. Stort sett all elektronikk blir helt eller delvis laget i Kina. 
2. sorterer man slavisk på laveste pris og klinker til på AliExpress etc. kan man takke seg selv. 
3. Kjøper man en atrømforsyner som har flere tusen salg og har gode tilbakemeldinger er man trygg. 
4. Buck Converterne som jeg snakker om er egne moduler. Har brukt en drøss av disse og det er ingen problemer med dem. 
5. Den første videoen din voser jo et åpenbart ferdig scam produkt fra Kina. Kjøper man noe slikt kan man takke seg selv. 

Kjøp en god strømforsyner fra en pålitelig selger på feks. AliExpress. Kjøp en buck converter i samme slengen. Når du får den i hus, så tester du den enkelt med multimeter etc. 

Jeg har utelukket handlet alt jeg har av komponenter, mikrokontrollere, ledninger, koblinger etc. fra AliExpress og det eneste problemet som en sjelden gang skjer er skade under frakt. Men da får man tilbake pengene. 

Så konklusjonen min er at bruker man hodet litt, så kan man få veldig mye bra fra Kina. Faktisk. Vertfall når det kommer til elektronikk og vertfall i forhold til prisen man må betale for samme produkt her hjemme, hvis man i det hele tatt får tak i det i Norge. 

Lenke til kommentar

Feilproduksjon skjer selv de beste. Det å bevisst lage et farlig produkt for å spare penger er noe helt annet.

Den første videoen til null er et perfekt eksempel. Her er det ikke 230V som "hopper over". Her er det direkte forbindelse mellom chassis-jord og 230V. Kun via enkle komponenter som diode, kondsensator eller motstand. Her er det ikke produksjonsfel. Den er rett og slett laget slik med vilje.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Weller sin er også laget slik med vilje? Eller har dem såpass dårlig kontroll i produksjonslinjen at et og annet apparat kan forlate fabrikken med slike feil? Her snakker vi også flere ganger prisen til langt rimeligere modeller fra Kina som har denne sikkerheten.

Men jada, man kan få svarteper i alle land, men det betyr ikke at alt Kina produserer er noe dritt. Legg merke til at jeg tidligere her snakker om moduler og komponenter innen elektronikk, og ikke billige leker, lommekniver til 5 kroner og lommelykter som kan gjøre alt fra å skjøre brød til å lufte hunden. 

Transistorer, motstander, dioder etc. samt det meste av moduler som inline buck convertere etc. kommer fra Kina. Man må gjerne kjøpe de samme produktene fra kjell.com til ti ganger prisen hvis man ønsker det, men uansett hvor man kjøper det fra så kan man være uheldig. Å reklamere på en komponent som koster 50 øre stykket får jeg meg liksom ikke til å gjøre. Men gir man 30 kroner for den samme komponenten og kun kjøper EN fra en norsk butikk så kan man vel sikkert reklamere hvis man ønsker det. 

Jeg kjøper komponenter som motstander, kondensatorer, transistorer etc fra Kina. Koster vel en 20-30 kroner for 100 stk. litt avhengig av hva man kjøper etc. Motstander kjøper jeg 1000 stk. av til rundt 60-70 kroner. Det er så billig at jeg regelrett gir blaffen i om en eller ti av dem ikke funker. Dette har dog ikek skjedd så langt. 

Å handle et billigprodukter fra Kina til fantasipriser og forvente at dette er helt toppers er jo bare rart. ETT sted må det begynne å blinke noen varsellamper spør du meg. Jeg snakker da om ferdige produkter som lommekniver, paraplyer, plastleker, alt-i-ett produkter etc. og ikke interne komponenter etc. 

Det er vertfall den erfaringen jeg sitter igjen med etter å ha handlet årevis på Biltema samt VELDIG mye på AliExpress det siste året. Ikke EN eneste gang har jeg opplevd feil på produkter jeg har fått. Noe har vert skadet i frakt, og enkelte ting dukker aldri opp, men dette får jeg tilbake pengene for. Også tar det lang tid før man får varene da. Det er kanskje den største bakdelen. 

Lenke til kommentar

Man kan ikke gå ut i fra at alle vet at billige produkter fra Kina kan være livsfarlige. Det er derfor man advarer. Folk har bokstavlig talt blitt drept pga. dette! Mange av disse produktene har heller ikke så veldig "fantastiske" priser.

Og nei, Welleren har neppe blitt designet slik med vilje. Men lanterna i videoen har. Det er så utrolig mye dritt som blir solgt fra Kina som regelrett er forbudt i mer siviliserte land. Og jeg snakker ikke om enkeltkomponenter som dioder og motstandere.

Det meste av kinesiske produkter som ender opp hos Biltema, Clas etc. har i det minste en kvalitetskontroll i ett eller annet ledd. Fra eBay har man ofte null.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du selv konkrete erfaringer med produkter kjøpt fra Kina som du selv mente burde holde høy/høyere kvalitet i forhold til pris? kan du liste opp noen? Gjerne med link. 

Er klar over at dette slår begge veier, og jeg er selvsagt enig med deg at man kan få mye dritt fra Kina. Men hvis man er litt over middels oppegående så klarer man å få tak i produkter som er gode. 

Ofte opplever jeg billigere produkter som MINST like bra som langt dyrere produkter. 

Når det gjelder Weller, så mener du da at dem har hatt en produksjonsfeil som dem ikke inrømmer? Jeg vet ikke hva som er værst... Dårlig etterkontroll eller bevisst utelukkelse av sikkerhetsannordninger..... 

Man kan som sagt få dritt i begge leire, og handler man fra Kina må man klare og styre unna svindelere. Så langt har jeg ikek sett mye av dette på de produktene jeg har kjøpt vertfall. 

Lenke til kommentar

Her har du produktet i videoen din:

https://www.aliexpress.com/item/32924617590.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.9ee35972uHR8iQ&algo_pvid=b2f0e5fb-9f2f-4364-bfe5-c9be81f2f67a&algo_expid=b2f0e5fb-9f2f-4364-bfe5-c9be81f2f67a-4&btsid=0b0a555e16096372661716463e617c&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

5 dollar koster den. jeg søkte på Lantern Fan og sorterte fra billigst til dyrt. Den dukket opp som nummer fem. Ingen har kjøpt den jeg linket til og det er ingen tilbakemeldinger etc. Man skal være ganske tett i nøtta hvis man tror at dette er bra saker. 

Jeg hadde ikke engang turt å koble den til overhodet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Bjerknez said:

Men hvis man er litt over middels oppegående så klarer man å få tak i produkter som er gode. 

Her er selve kjernen i problemet. Man kan ikke vite om f.eks. trådstarter er "litt over middels oppegående". Det er derfor man advarer. Vet man ikke hvordan man sjekker utstyret så ligger man unna alle butikker eller steder som selger direkte fra Kina. F.eks. Wish, eBay, dx.com, ymse privatpersoner på Finn etc. Jeg fant. f.eks. den lanterna til langt høyere pris også, så høy pris er ingen garanti.

Og jeg har kjøpt flere ting direkte fra kina (eBay, DX.com etc) som har feilet katastrofalt. Bl.a. 3 LED-pærer hvor to eksploderte. Tredje gikk rett i el-returen. De var ikke engang spesielt billige. Ladere til Sony kamerabatterier som eksploderte. Disse ble brukt under konstant oppsyn og på brannsikkert område. Har til og med hatt en strømledning (euro til 8-tallsplugg) som "eksploderte".

Lenke til kommentar

Ja, men det rare er at jeg har opplevd ganske mye selv med produkter kjøpt i Norge. En Wifi kontakt fra Clas Ohlson som fungerte i ca. en uke før den eksploderte (Eksplodere er noe overdrevet, men den ga en kraftig røyksky). Jeg reklamerte på den og skulle få en ny, men jeg taket nei til det. har ikke hørt fra dem siden. 

En apple iPhone lader (orginal) som smeltet. Etter dette har jeg aldri ladet telefonen uten oppsyn eller mens jeg sover. 

En Samsung S8 (den gang ny) som plutselig sluttet å virke. Helt svart skjerm og fikk ikke liv i den. Fikk en ny som funket da, men allikevel...

Osram LED pære som eksploderte.

Knipex presisjonsavbitere (har hatt to av dem og har bildebevis hvis ønskelig) har så bløtt stål at dem ikke klarer og klippe komponentbein uten at det blir hakk i eggen. Disse var under 2 måneder gamle. Presisjonsavbiteren fra Biltem og Clas Ohlson er over 7 år gamle og er like fine. Samt koster langt mindre. 

De siste 8 månedene har jeg motatt intet mindre enn rundt 300 pakker fra AliExpress og ikke ETT ENESTE produkt har det vert noe feil med. Men 5-6 av produktene har blitt skadet i frakt og to har aldri kommet frem. Dette fikk jeg tilbake penger for. 

Så mitt inntrykk er at det er ikke noe bedre i Norge enn andre steder. 

Husk at jeg ikke anbefalte leketøy fra Kina i denne tråden, men buck converter moduler og power supply. Jeg har selv lik dne power supplyen nevnt i første post og den fungerer utmerket. Den har stått på i snart fire uker nå og den forer juletreet til modern med 200 stk. ledlys som trekker omlag 5 ampere. (12V). 

 

Lenke til kommentar

Vi er ikke 100% på samme side selv om vi i utgangspunktet er enige. Jeg snakker ikke hovedsaklig om kvalitet men design. Du kan ha produkter som ser helt like ut men som har et fundamentalt annerledes, og kanskje dødelig design. De fleste norske leverandører tar ikke slike sjanser og krever tester/sertifiseringer/whatever på at produktet er trygt. Det kan fremdeles være rævva kvalitet, men i det minste fundamentalt trygt. Hadde f.eks. Biltema begynt å importere selv og utstyr begynt å drepe folk i badekar så hadde de hatt et jæ"#%¤ stort problem!

Du finner ikke en mobillader med "capacitive dropper"-strømforsyning på Elkjøp.

On topic igjen: https://www.ebay.com/itm/2-4-6-8-Way-CCTV-DC-Power-Splitter-Adapter-Cable-for-12V-9V-PSU-Security-Camera/153055512506 kanskje noe sånt er mulig å bruke?

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jeg tror vi egentlig er enige, men slike diskusjoner havner rett som det er opp på slike fora. Du har dem som vil forsvare sitt rimelige kjøp fra Kina, og dem som vil forsvare yrket sitt eller det dyre produktet dem kjøpte. 

Det er forsåvidt greit, så lenge det ikke bare er rykter og påstander. Jeg mener jeg kanskje har kjøpt mer fra Kina (AliExpress) enn de aller aller fleste på veldig kort tid og jeg kan bevise at alt jeg har fått som jeg har testet funker som bare det. 

MEN!... jeg kjøper ikke slavisk det som er rimeligst. Man søker opp det man skal ha, feks. en "Buck Converter". Man sorterer på hvor mange som er solgt slik at de som er mest solgt kommer øverst. Så velger man en av dem som er mest solgt og som også har gode tilbakemeldinger. Jeg kjøper nærmest konsekvent ikke noe som har under 4.8(av 5) stjerner. 

Denne camping lampen som du linket video til lenger opp fant jeg nesten ikke på AliExpress. Jeg søkte på det den faktisk hette. (Camping Lantern) og jeg fant bre EN som var lik. Ingen solgte og ingen tilbakemeldinger OG rimelig pris. Da trenger man ikke være einstein for å forstå at dette er noe man bør styre unna.

Det samme gjelder jo i Norge. Kjøper man noe på Biltema som koster 19.90,- som andre steder koster 199,- så forventer man ikke at dette er like bra. (Selv om det KAN være det). Enda mer skeptisk er man jo naturligvis når man handler fra utlandet. Men enkelte bare kjører på. 

Hvis noen vil ha råd om hva dem bør kjøpe av elektronikk på AliExpress så spør gjerne. Med elektronikk mener jeg ikke ferdige produkter og leker, men komponenter og moduler samt sensorer og Arduino og andre mikrokontrollere etc. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...