Gå til innhold

Heving av kjøp?


5YN6PQB1

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte i 2017 en høytaler for 1600,- hos en av de store elektrokjedene. Denne fungerte helt ypperlig frem til 2019 da batteriet ikke lenger virker og det ikkje lenger var mulig å bruke den. 

Leverte den inn til de og dette var en garantisak. Etter en mnd eller noe slik fikk jeg den tilbake. Den virket da helt ypperlig frem til starten av desember 2020. Da samme problem oppsto. Den vart levert inn igjen.

I dag fikk jeg melding om at de ikke klarte å reparere den og at jeg hadde 1600,- til gode i butikken. 

Til tross for at jeg har vært litt uheldig med denne høytaleren vil jeg gjerne kjøpe tilsvarende igjen, men den aktuelle elektrokjeden har den ikke lenger.

Er det noen som vet om jeg har rett på å få disse pengene utbetalt?, eller er jeg "låst" til å handle i den butikken/kjeden?. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
V-by skrev (På 28.12.2020 den 19.41):

Du avslår dette tilgodebeløpet i butikken og informerer om at du ønsker beløpet utbetalt.

De kan på ingen måte kreve at du skal benytte deg av de pengene i deres butikk.

Har snakka med de i dag, og jeg skjønte det slik at et til gode kort vart det som var aktuelt.

Du har ikke noen paragrafer eller noe slik jeg kan referere til?

Lenke til kommentar
5YN6PQB1 skrev (3 timer siden):

Har snakka med de i dag, og jeg skjønte det slik at et til gode kort vart det som var aktuelt.

Du har ikke noen paragrafer eller noe slik jeg kan referere til?

De tar feil.

Forbrukerkjøpsloven

Sitat

§ 26.Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28
b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30
c) kreve prisavslag etter § 31
d) kreve heving etter § 32
e) kreve erstatning etter § 33.

Avtalen er hevet og du skal ha pengene tilbake, et tilgodekort hos butikken betyr ikke at du har fått kjøpesummen tilbake.

Reis tilbake til butikken, spør hvorfor du bare får tilgodelapp i butikken og hvorfor de ikke vil tilbakeføre pengene til deg da de har hevet kjøpet ( siden de ikke har reparert gjenstanden).

Du kan også minne de på at du kommer til å gå til forbrukerrådet om de ikke betaler tilbake.

Endret av V-by
Lenke til kommentar
On 1/7/2021 at 4:21 PM, 5YN6PQB1 said:

Var innom i dag, og dei forsøkte seg med tilgodekortforslaget, eg viste til forbrukerkjøpsloven og då ordna da seg. Så pengene skal nå være på veg til min konto. Takk for all hjelp

Litt seint nå, kanskje, men:

  1. De kan ikke kreve at du hever kjøpet. Det er det kun du som kan kreve, ikke selger (etter at pengene først er betalt).
  2. Lovens intensjon er at inngåtte avtaler skal holdes, så du kan kreve omlevering dersom de ikke klarer å reparerer produktet. Dvs at det ikke er ditt problem å få fatt i samme eller bedre produkt, men butikkens. Om tilsvarende produkt er dyrere, kunne du foretatt dekningskjøp for selges regning.
Lenke til kommentar
Aetius skrev (6 timer siden):

Litt seint nå, kanskje, men:

  1. De kan ikke kreve at du hever kjøpet. Det er det kun du som kan kreve, ikke selger (etter at pengene først er betalt).
  2. Lovens intensjon er at inngåtte avtaler skal holdes, så du kan kreve omlevering dersom de ikke klarer å reparerer produktet. Dvs at det ikke er ditt problem å få fatt i samme eller bedre produkt, men butikkens. Om tilsvarende produkt er dyrere, kunne du foretatt dekningskjøp for selges regning.

Litt seint ja, men kan være greit å ha i bakhodet til neste gang noe slikt skjer. Det må og sies at jeg har funnet samme produktet billigere hos en konkurrent så dekningskjøp-retten kunne nok ikke vært tatt i bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...