Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan takle mangel på kommunikasjon ?


Anbefalte innlegg

Mangel på kommunikasjon er ofte innledningen til konflikter , og innfallsporten til mange samlivsbrudd / familiekonflikter.     Det å ha noen å spørre / snakke med, og ikkje bare snakke  om  er eit viktig bidrag til ein bedre kvardag.     Det å ha en åpen og god dialog / kommunikasjon overfor naboer, familie  går også  mye på trivselen.     Foreldre skal vera eit forbilde for barna, og er foreldre gode til i kommunisere har det oftest smitteeffekt overfor barna, og en ballast som de drar med seg inn i voksenalderen.       Kanskje er flere en meg som  opplever ein at mange er idag  sitter med nasa i mobilen, eller foran PC -en, og den  gode gammeldagse mellom-menneskelige  interne / eksterne kommunikasjonen  er iferd med å forsvinne.   Ellers så er det mange som tydelegvis  elsker å  "snakke mer om hverandre " eller  "med hverandre".

Ellers så deler eg oppfattningen med mange andre om  at vi har mistet noen verdier underveis til bedre velferd , og at   Egoviruset har spredd om  seg siste årene, og ført til mange inn i  konflikter.     

         

Endret av Flipper
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, kommunikasjon handler om alt som sprer et budskap fra A til B. Vi kommuniserer mer enn noen gang - og det meste skjer gjennom sosiale medier, chat og annen teknologi. Men dette er en særdeles overfladisk og kunstig form for samhandling og dialog. Det gir en distinksjon til den naturlige dialogen - som i stor grad handler om kroppspråk, mimikk og hele det komplekse bilde for samhandling. 

Selv når omgivelsene ligger til rette for god og nær dialog med hverandre. Tar det fleste frem mobilen og begynner å trykke. Den naturlige samhandlingen mellom oss mennesker forsvinner. Det som før var ganske naturlig for oss, har i dag blitt en stor anstrengelse fordi vi ikke har samme trening i å omgå hverandre i "naturlige" omgivelser. Personlig tror jeg denne "veggen" av teknologi også er skyld i den store økningen av psykiske lidelser og da spesielt angst som barn og unge har i dag. 

Dersom man kunne lagt fra seg mobiltelefonen og heller pratet sammen som man gjorde før i gamle dager. Der man har øyekontakt og naturlig mimikk i ansiktet. Der man føler seg SETT og der man blir HØRT. Da tror jeg mye er gjort. Men dette er tilnærmet umulig i dag. 

Personlig hater jeg mobiltelefonen. Jeg har en smart-telefon pga bankID og GPS/Google Maps. Men er ikke på sosiale medier og bruker den veldig sjelden. Derfor ser jeg nok denne pandemien (!) i mye større grad en folk flest. 

Det er nok ikke mangel av kommunikasjon som er årsaken - men heller hvordan man velger å kommuniserer. 

Ofte opplever jeg at en bekjent/venn/kjæreste lytter til hva jeg sier, samtidig som vedkommende svarer på en melding eller sjekker er status på mobilen. Blikket til vedkommende flyter vekk fra meg, og da kan personen gå glipp av mye informasjon. Samtidig føler jeg meg ikke hørt, og det er ofte ting i dialogen som forsvinner. 

Nei - jeg har gitt opp. Er glad jeg er introvert av meg og fornøyd med eget selskap. Det er nærmest umulig å være sammen med mennesker i dag. Jeg er ikke sammen med mennesker, men roboter som er styrt av mobiltelefonene deres. Det er en verden jeg nekter å være en del av. Det tilfaller meg ikke naturlig. Så fuck det. Men det er "normalen" i dag.... dessverre. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Heldigvis finnes det mange oppegående personer fortsatt, slike som dere, som også ser problemet. Jeg er også enig i at mange kan stå overfor et kommunikasjonsproblem som voksne, når man blir oppdratt med telefon og sosiale medier gjennom ungdommen. Det er jo egentlig veldig usosialt å sitte med telefonen i andres selskap. Man sender et signal om at andre ikke er interessant nok, og da må man prate med andre via telefonen i stedet, eller slå ihjel tid. Noen kan prate samtidig, mens andre forsvinner helt. Er så kleint når man er to personer som prater, og så blir det helt stille fra den andre enden p.g.a telefonen. Mister bare motet helt og har lyst til å knuse den. Problemet er ikke telefonen selvsagt, men personen, bare at enkelte folk ikke evner å se situasjonen på en slik måte.

Jeg er jo ikke feilfri selv heller, og tar meg selv i gjøre det selv til tider. Av og til på trass også, mot personer som er slik selv. Så vet man jo ikke hva personen gjør på telefonen heller, og tror mange i parforhold og slikt kan bli sjalu. Man må vel bare prøve å finne en middelvei, for hverken å kutte den ut helt eller å bli avhengig av den er sunt. Tross alt er det mye positivt som kommer ut av det også, slik som at man oftet kan ha kontakt med venner/familie som bor langt unna. For min del føler jeg meg mindre ensom når jeg kan ha flere kontakter i hverdagen.

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (På 22.12.2020 den 12.22):

Vel, kommunikasjon handler om alt som sprer et budskap fra A til B. Vi kommuniserer mer enn noen gang - og det meste skjer gjennom sosiale medier, chat og annen teknologi. Men dette er en særdeles overfladisk og kunstig form for samhandling og dialog. Det gir en distinksjon til den naturlige dialogen - som i stor grad handler om kroppspråk, mimikk og hele det komplekse bilde for samhandling. 

Selv når omgivelsene ligger til rette for god og nær dialog med hverandre. Tar det fleste frem mobilen og begynner å trykke. Den naturlige samhandlingen mellom oss mennesker forsvinner. Det som før var ganske naturlig for oss, har i dag blitt en stor anstrengelse fordi vi ikke har samme trening i å omgå hverandre i "naturlige" omgivelser. Personlig tror jeg denne "veggen" av teknologi også er skyld i den store økningen av psykiske lidelser og da spesielt angst som barn og unge har i dag. 

Dersom man kunne lagt fra seg mobiltelefonen og heller pratet sammen som man gjorde før i gamle dager. Der man har øyekontakt og naturlig mimikk i ansiktet. Der man føler seg SETT og der man blir HØRT. Da tror jeg mye er gjort. Men dette er tilnærmet umulig i dag. 

Personlig hater jeg mobiltelefonen. Jeg har en smart-telefon pga bankID og GPS/Google Maps. Men er ikke på sosiale medier og bruker den veldig sjelden. Derfor ser jeg nok denne pandemien (!) i mye større grad en folk flest. 

Det er nok ikke mangel av kommunikasjon som er årsaken - men heller hvordan man velger å kommuniserer. 

Ofte opplever jeg at en bekjent/venn/kjæreste lytter til hva jeg sier, samtidig som vedkommende svarer på en melding eller sjekker er status på mobilen. Blikket til vedkommende flyter vekk fra meg, og da kan personen gå glipp av mye informasjon. Samtidig føler jeg meg ikke hørt, og det er ofte ting i dialogen som forsvinner. 

Nei - jeg har gitt opp. Er glad jeg er introvert av meg og fornøyd med eget selskap. Det er nærmest umulig å være sammen med mennesker i dag. Jeg er ikke sammen med mennesker, men roboter som er styrt av mobiltelefonene deres. Det er en verden jeg nekter å være en del av. Det tilfaller meg ikke naturlig. Så fuck det. Men det er "normalen" i dag.... dessverre. 

Tidligere så fekk ein aldri lånetilsagn i en bank utan personleg oppmøte, og bankfunksjonæren ønskte helt å se kunden i øyene.    Det er de ferreste bedrifter som ansetter folk utan personlig oppmøte.     På 60 tallet var det de ferreste som hadde tlf. og all kommunikasjon gjekk pr. post.    Skulle ein ringe til  ein venn  eller slektning i USA måttte samtalen bestilles , og tellerskrittene var høye.       Folk  flest er mer mobile, reiser mye mer en før, og der har det blitt kortere avstander med den eletroniske hverdagen.

Nei, eg har ikkje gjitt opp men prøver helder å tilpasse meg.     Den elektroniske nyvinning har synt seg å komt godt med nå under pandemien, og nye måter å kommunisere  med legen, slekt og venner. og på den politiske arena.   

Problemet idag er at vi blir alle nysgjerring, og hekta på denne elektroniske nyvinning, og som en virusinfeksjon.  

Spørsmålet er bare hva som er alternativet den dagen den elektroniske hverdagen bryter saman.  ? 

Endret av Flipper
Lenke til kommentar
Flipper skrev (22 timer siden):

Spørsmålet er bare hva som er alternativet den dagen den elektroniske hverdagen bryter saman.  ? 

https://forskning.no/romforskning/hva-gjor-vi-dersom-forskere-ser-en-super-solstorm-pa-vei-mot-jorda/1569346

Dette kommer til å skje, og det har allerede skjedd lokalt flere plasser på jorda pga solstormer. Får vi en gigantisk stor solstorm kan den være så kraftig at det slår ut alt av kommunikasjon og strømnett vi har. For en periode. 

Det er ingen tvil om at den nye måten vi kommuniserer på har gitt oss gigantiske store fordeler. Det har spart ufattelig mange menneskeliv og bidratt til mer stabilitet i verden, fordi tidligere kommunikasjon ofte var mangelfull og vanskeligere. Vi har f.eks. rakettsituasjonen på Andøya i 1995 som nesten utløste en atomkrig som eksempel der. I tillegg har nyhetsbildet blitt mer gjennomsiktig da det er helt umulig for sterkt kontrollerte styresmakter å "komme seg unna" med ting, uten at verden får vite om det. 

Men all teknologi har barnesykdommer med seg. Vi mennesker må lære oss balansen mellom det menneskelige og det teknologiske. Det har skjedd mye de siste 10-20 årene på den fronten, og det tar nok fremdeles noen år før den nye "normen" blir satt. :)

Om 50 år kommer vi til å riste på hodet av mye som vi driver med i dag, gjennom mobiltelefonene våres. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mangel på kommunikasjon er jo et samlebegrep. Ofte kan paret ha masser av kommunikasjon, men de snakker ikke det samme språket, eller klarer ikke å "treffe" hverandre, og snakker derfor helt forbi den andre. Misforståelser. Mangel på evne til å ta imot kritikk, men også mangel på evne til å kritisere. Man trenger gode kommunikative evner for å få dette her til å fungere dersom uhellet først er ute, men alle mennesker har ikke disse evnene eller tålmodigheten som kreves.

Det kan godt hende at mange forhold bryter grunnet dårlig kommunikasjon, men kanskje er dårlig kommunikasjon et tegn til at man ikke snakker samme språk og ikke passer sammen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...