Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av leiekontrakt


kjell arne halv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kjell arne halv skrev (7 timer siden):

Hei. jeg har oppsigelsetid på 3 mnd og er ferdig med to av de. har bodd en annen plass nå i to måneder. leiligheten er ryddet og vasket.  Det jeg lurer på er jeg pliktig til å betale også for tv 250.- pr mnd. T-we fra Telenor.  Kopi av kontrakt lagt ved her.

 

IMG_20201216_171105.jpg


For meg virker denne kontrakten i strid med lovverket. Det foreligger ikke hjemmel etter husll. §3-7 å kreve leiesum for kabel- tv slik det gjøres her, det er kun utgifter nevnt i husll. §§3-1 samt 3-4 til og med 3-6 det kan kreves betalt for. En annen ting er hvorvidt utleier har anledning til å videreselge produktene til Telenor på denne måten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kjell arne halv skrev (1 minutt siden):

Takk for svar, hvordan er det med strøm , huseier mener jeg også må betale dette i oppsigelsetiden?

Selvfølgelig må du betale for alt, enten du bor der eller ikke. Men du blir vel fakturert en viss sum? Selv om du ikke bor der, så blir det jo brukt strøm på oppvarming og varmvann/ventilasjon osv feks. 

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig må du betale for alt, enten du bor der eller ikke. Men du blir vel fakturert en viss sum? Selv om du ikke bor der, så blir det jo brukt strøm på oppvarming og varmvann/ventilasjon osv feks. 

Er du i huset eller har flyttet ut? er ingen jurist men syns det er rart hvis du er flyttet ut om du må betale for noe du ikke bruker.

Beste ville vært å få en annen å leie for deg ellers kan du jo i vestefall ende med å betale men da burde du også bo der.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (44 minutter siden):

Er du i huset eller har flyttet ut? er ingen jurist men syns det er rart hvis du er flyttet ut om du må betale for noe du ikke bruker.

Beste ville vært å få en annen å leie for deg ellers kan du jo i vestefall ende med å betale men da burde du også bo der.

Derfor har man oppsigelsestid. Slik at man ikke bare kan stikke på dagen og så sitter huseier med et tomt rom på dagen. Det er noe man er enig i på forhånd i kontrakt. Og selv om man ikke bor der, så løper forsatt utgiftene til utleier, man kan ikke bare skru av strømmen og tv på dagen, derfor utleier har oppsigelsestid. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Derfor har man oppsigelsestid. Slik at man ikke bare kan stikke på dagen og så sitter huseier med et tomt rom på dagen. Det er noe man er enig i på forhånd i kontrakt. Og selv om man ikke bor der, så løper forsatt utgiftene til utleier, man kan ikke bare skru av strømmen og tv på dagen, derfor utleier har oppsigelsestid

Men hvis man er så heldig å få leiet ut før problemet oppsto eller så trenger vel ikke boligeieren tjene dobbelt på det? Selv om det er lite sansynlig. Selv om det er vel for å ungå tap for boligeien betyr det ikke er skrivet i stein.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (16 timer siden):

Men hvis man er så heldig å få leiet ut før problemet oppsto eller så trenger vel ikke boligeieren tjene dobbelt på det? Selv om det er lite sansynlig. Selv om det er vel for å ungå tap for boligeien betyr det ikke er skrivet i stein.

Nei, det er ikke lov - utleier kan ikke ta dobbelt betalt. Så man kan forsøke leoe ut eller hjelpe utleier finne ny leietager, så slipper man problemet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 timer siden):

Siden det var hun (utleier) som ville ha nøklene så skal ikke du betale noe i leie fra den dagen hun fikk nøklene

Det D skriver her er korrekt. 

 

Så lenge det er huseier som ba om nøklene, skal du ikke betale leie osv fra denne dagen. 

Gjør utleier oppmerksom på dette. 

Om det dog er du sin selv ga fra deg nøklene på eget iniativ er det annerledes. 

Lenke til kommentar

Ettersom oppsigelsestiden er på 3 måneder så må du betale leie, og strøm disse månedene. Hvorvidt du må betale for T-We er jeg usikker på, den kontrakten var litt dårlig. Som @KVTL sa litt over her, så er jeg usikker på om det er lovlig å videreselge et privat abonnement som det. 


Se husleie.no for litt mer info, kanskje de er behjelpelige med å svare på spørsmålene dine også?

Endret av thescientist
Lenke til kommentar
thescientist skrev (2 minutter siden):

Ettersom oppsigelsestiden er på 3 måneder så må du betale leie, og strøm disse månedene. Hvorvidt du må betale for T-We er jeg usikker på, den kontrakten var litt dårlig. Som @KVTL sa litt over her, så er jeg usikker på om det er lovlig å videreselge et privat abonnement som det. 


Se husleie.no for litt mer info, kanskje de er behjelpelige med å svare på spørsmålene dine også?

Så at nøkkelen er overlevert etter utleiers initiativ spiller ingen rolle?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...