Gå til innhold

Tips til robot-programmering for barn


Anbefalte innlegg

Hi.

 

Jeg ser etter en passende løsning for litt (enkel) robot-programmering med barna. Har ingen bestemte meninger om hvorvidt det er snakk om biler eller noe helt annet, men det viktigste er opplevelsen barna får av å programmere noe og se hvordan det påvirker en fysisk ting. 

Jeg har mye erfaring med programmering, så kunne tenke meg en løsning som er fleksibel nok til at vi kan lage noe moro, men som ikke er så komplisert at jeg ikke orker å gå i gang med dette etter en lang dag på jobb. 

Har ikke lest så mye på Lego Mindstorm (prisen her er vel rundt 3000,-?), men det kunne godt vært et aktuelt prosjekt, men litt i dyreste laget. Kanskje et Raspberry Pi prosjekt med noen ekstra komponenter kunne vært mer passende, og ikke minst mer fleksibelt. Kommer sikkert langt med en Pi med tilkoblede hjul, kamera eller noe annet, men er usikker på hva som er innafor både når det kommer til kostnad, tid og komleksitet. 

Uansett, alle forslag mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke satt meg inn i dette men vet at der er bla Lego Mindstorm oppgaver her: https://oppgaver.kidsakoder.no/

På kidsakoder er det litt forskjellig mest som foregår på en PC.

Ellers så finnes det noe Arduino greier, dette bare et eksempel jeg fant nå i farten:  https://www.kjell.com//no/produkter/hjem-kontor-fritid/lek-og-laer/programmerbare-roboter/playknowlogy-arduino-robotbil-startpakke-p87288?gclid=Cj0KCQiA5bz-BRD-ARIsABjT4niFiqoehknvsffwpejZTaj54mIGZJExTY6u85RQUGsSnGtTlnowYCEaAkLIEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
16 hours ago, avatar said:

Jeg ser etter en passende løsning for litt (enkel) robot-programmering med barna.

Kommer an på alder og hvor oppegående barnet er.  Jeg har kjøpt Lego Boost til en nevø som akkurat har blitt 6 år.  Faktisk kjøpte jeg en til meg selv også for å vite litt om hva man går inn til..   Må si jeg er positivt overrasket og tror egentlig han vil greie det uten hjelp, men vi får se. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...