Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ville dere kalt dette et overgrep?


Gjest a2349...8f0

Anbefalte innlegg

Gjest a2349...8f0

Du har avtalt med en du har ligget med før om å møtes og i den avtalen ligger det i kortene at dere skal ha sex. Når dere møtes føles det plutselig helt feil for deg å skulle ha sex.... Men du er med på å kline tilfelle det kan vekke tenningen i deg allikevel... Du har ikke lyst men på grunn av forventingene rundt avtalen kler du av deg og inviterer den andre i badekaret med deg og tenker at du kanskje får lyst etterhvert siden du har hatt lyst på han før. Du ser for deg at dere skal prate og slappe av i badekaret og at en seksuell stemning forhåpentlig skal bygge seg opp gradvis til det evn blir naturlig og gjensidig tenning hos dere. Men når han istedet med en gang begynner å ta på underlivet ditt sier du stopp og vent litt men han fortsetter. Du føler deg skyldig fordi det var du som spurte om å møtes så du tør ikke bli sinna men kobler ut mentalt og vil bare ha det overstått. Du kommer ikke ut av situasjonen så du deltar et minutt eller to i foreplay og gir oralsex under et minutt selvom det føles helt feil, bare fordi han forventer det av deg... Du vil virkelig ikke så du kommer til deg selv og går ut av badekaret men han dytter deg på en ikke så unormal måte ned i senga. Du tenker faen dette vil jeg ikke. Så begynner samleiet og du føler raskt mer og mer på at dette er noe som du ikke vil og sier igjen stopp til han en gang til, og er ikke på andre måter med kroppspråk, ansiktsuttrykk, berøring eller kyssing "med" på sexen. Han stopper ikke, og du sier etter noen sekunder stopp en gang til men han svarer at han ikke kan stoppe nå (var liksom for kåt til å stoppe) Du prøver å dytte personen litt vekk ved å legge håndflatene på overkroppen hans og prøve å navigere han ut av deg i misjonær, men ikke med kjempehard kraft..Personen bruker mer fysisk makt mot deg, og holder deg fast men ikke i den grad at du ikke hadde kommet deg vekk om du virkelig gikk inn for det. Han gjør seg ferdig, og mens han er på badet gråter du og føler deg utenfor kroppen din "hva skjedde egentlig nå?" tanker, og kvelden fortsetter med vonde følelser men overnatting og dagen etterpå snakkes det ikke om.

Ville du definert det som et overgrep eller tenkt at alt var innafor og tålelig fordi dere hadde hatt sex før for lenge siden og vært bekjente i to år og det trossalt var du selv som tok initiativet til å møtes for å ha sex?  Hva hadde du følt i denne posisjonen som jenta her og hvor mye hadde du innsett om (u)gjerningen om du var den aktive parten? Begge var edrue så signalene burde ikke vært uklare på noen måte selvom jeg forstår at når man har avtalt og initiert til sex så gir det et klarsignal.. Allikevel syns jeg han burde stoppet når jeg sa stopp. Hadde det vært med en fremmed jeg ikke kjente fra før hadde jeg ikke hatt problemer med å definere det som et 100% overgrep men syns det er vanskelig når jeg kjente han fra før og jeg var den som først tok initiativ til å møtes, og jeg var fysisk deltakende littegrann under foreplay et fordi jeg følte jeg måtte siden han uansett ikke hørte når jeg sa stopp de første gangene.. Jeg har ikke blitt utsatt for overgrep før og vet ikke hvordan det føles, hendelsen har ikke lagt noen traumer eller store følelsesmessige problemer, men jeg føler meg skitten og urespektert av det som skjedde. Jeg har ikke vært komfortabel med å date noen eller være intim med noen etter det (over et år siden) blandt annet fordi jeg ikke vil havne i den posisjonen hvor det plutselig føles feil ut igjen og jeg ikke får kommet meg ut av situasjonen. Jeg følte meg så maktesløs i den situasjonen og vil ikke at det skal skje igjen...

Jeg prøvde å si fra noen dager senere at jeg ikke var klar, at jeg trengte mere foreplay og at det ikke er greit å fortsette når noen sier stopp men han kommenterte ikke tilbake på det men bare kommenterte noe annet casual, som gjorde at jeg følte meg enda dummere for å reagere på det.. Jeg har store seksuelle problemer ikke bare men mye pga han og har vurdert å si det til psykologen min men vil ikke høres hysterisk ut. Det er ikke noe jeg plages av følelsesmessig og det er på en måte "greit" siden det var han som jeg kjente fra før men det var jo egentlig ikke greit..!

Fikk nylig vite at denne gutten som jeg trodde var en snill gutt har vært anmeldt for voldtekt en gang før, men en venn av han sier at han forsvarer seg med at det skjedde frivillig. Dette har fått meg til å tenke veldig mye på den oppførselen han hadde mot meg også.. Det forundrer meg ikke at han har ignorert andres nei ut fra sånn han ignorerte mine stopp og signaler og jeg tror kanskje stereotypene man lærer om voldtektsmenn ødelegger litt fordi da sliter man med å kalle overgrep for et overgrep.

Er åpen for at det ikke var det og vil veldig gjerne høre deres synspunkt!

Anonymous poster hash: a2349...8f0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er voldtekt, uten tvil. Glad for at du ikke opplever traumatisk eller har store følelsesmessige problemer, og håper du ikke utvikler plager seinere. Dog virker det litt som det har satt sine spor i deg på en uheldig måte..

Selv om man har tatt initiativ til sex og møtes, så skal den andre allikevel respektere et nei og/eller motstand, og stoppe! For eksempel så vet man jo ikke alltid hvordan folk er i senga før man faktisk ligger der og har sex, og finner ut at nei, dette gjør for vondt, jeg er redd, og jeg føler meg tråkket over mine grenser og nå vil jeg ikke lengre.

En god seksualpartner leser dessuten signalene til den han/hun ligger med og spør gjerne "er du sikker?"" Går det greit?" og er føre var om munnen sier ja men kroppsspråket sier nei! enn å "gønne på". 

Det er stort rødt flagg at han har blitt anmeldt før. Selvfølgelig støtter vennen hans ham, fordi venner gjør dessverre slikt seg i mellom uansett hvor ille ting er, evt så er det mange der ute som spiller et spill for sine nærmeste venner og familie. Mange som ikke tror dere snille gode sønn eller datter, nabo eller kollega er i stand til noe slikt!

Endret av GiaMahan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mi meining er at dette ikkje er greit, og det blir ikkje mindre overgrep av at du kjenner karen frå før. Mange overgrep skjer som kjent i nære relasjonar.

Om det har noko føre seg å anmelde han er eg usikker på. Med mindre han skulle angre ville han garantert hevde at dette var frivillig frå begge partar, og når det ikkje finst bevis for noko som helst vil det vel bli påstand mot påstand. (Eg er ikkje jurist).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er et overgrep, og du kan anmelde etter Norsk lov mener jeg. Det kan fort ende med "ord mot ord" dersom han ikke erkjenner at du sa stopp og forsøkte å dytte ham unna. Ikke vær redd for å ta det opp med psykologen din. Han eller hun har nok en del erfaring med denslags, og vil være til god hjelp for deg. Jeg ville også betrodd meg til en god venninne var jeg deg (om du ikke alt har gjort det). Ikke stå med det alene. Selv om det ikke føles så ille nå, så kan det potensielt bli verre i fremtiden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er enig med de fire andre i tråden, men i tillegg til dét, bør du slutte å leke med andres følelser, og dine egne. Du leker jo med folk. Det er heller ikke greit. Ta det ett steg videre og ett steg videre i "håp om at jeg skal få tenning". Her er det jo masse innviklede grenser ute og går. Dette i tillegg til at dere har hatt sex før. Du skulle bare bedt'n om å gå så fort det føltes feil.

Du burde anmeldt, men samtidig jobbet med å bli mer ansvarsfull på dette området. Kanskje heller prøve å finne en stabil, fast livspartner som du kan stole på. Du skal ikke føle deg dum, det er det han som skal gjøre. Du må bare sikre deg mot at dette ikke skjer igjen. Dét er den eneste måten du kan komme deg videre på.

Dette er ting vi burde lære om i seksualundervisning i skolen. Men nei, det er visst ikke viktig.

Endret av Taurean
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...