Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nylig bygget gaming pc fryser etter windows installasjon


Anbefalte innlegg

Hei, ønsker hjelp til å få i gang pcen min da jeg begynner å bli litt frustrert, bygget en pc fra komplett nylig, og da jeg var ferdig å installere windows, i det den restartet etter installasjon, fryser den på bildet med prikkene som snurrer. Noen som har tips til fremgangsmåte for å finne feil? Har prøvd å slette og å laste ned windows på nytt flere ganger, men skjer det samme hver gang. Takk fir svar😁

4D1F1E64-2DA3-43C6-A151-45EF05FA8947.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig uten å vite om du bruker DVD eller usb eller om du bruke sata SSD\harddisk eller m.2?

Kan være alt fra driverproblemer til korrupt installasjondisk.

Vet du hvor gammel platen er? fra første windows 10? i så fall kan det forklare problemet på nyere pcer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det enkleste er å bruke installasjonsverktøyet fra Microsoft (MediaCreationTool), for da får du siste utgave av W10. Velg å legge det på en USB-stick.

Velg hva som skal være systemdisken i BIOS (primary/den som skal være nr 1/boot) og lagre BIOS. Gå inn i BIOS igjen og velg Boot Override (eller lignende tekst) og klikk på USB-pennen som du har W10 på. Da booter den umiddelbart fra pennen og kjører installasjonen med de vanlige alternativene. Husk å velge riktig disk å legge W10 på (hvis du har flere) og (kan hende) at du må opprette ny partisjon/Lage nytt volum på disken du skal installere W10 på. Som oftest vil det poppe opp 2 nye "stajoner" etter denne operasjonen, men de 2 små på under 500 Mb må du ikke røre. Ved neste omstart under installasjonen, vil den boote fra din valgte systemdisk og fullføre.

 

Lenke til kommentar

Det er lurt å ha bare en disk (SSD) under installasjon har jeg hørt. Så det kan være et tips. Har du bare ny hardware eller har du noe gammelt? Jeg tenker på om alt er kompatibelt med Windows 10 (tenker da spesielt på kort som kan være montert som wi-fi kort og lydkort).

Om dette er et problem som har skjedd etter ferdig installasjon:

Tror at om den ikke starter på noen forsøk så vil den prøve å reparere installasjonen, og om ikke det går så får du noen alternativer der et alternativ er å starte i sikker-modus. Kommer du inn der kan du sjekke Hendelseliste/"Event Viewer" som du finner når du høyreklikker på startknappen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Generelt så er det enklest å installere Windows fra en usb-stick som er laget til med Microsoft MediaCreationTool. Maskine bør være uten noe ekstra utstyr. Altså bare hovedkort, cpu, RAM, skjermkort og en SSD. Slett alt på disken under installasjonen så en starter med blanke ark. En kan gjerne sette bios tilbake til standardinstillinger også om en er i tvil om noe der. Ellers så står en jo litt fast da om maskinen blir stående på et slikt oppstartsbilde, og ikke kommer inn til enten sikker-modus eller kommand-prompt.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...