Gå til innhold

Belysning, hva er alternativene for automatisering?


Anbefalte innlegg

Er usikker på hva som finnes av alternativer.

Holder på pusse opp underetasjen, og da ønsker jeg få inn automatisering av belysning. Dimmes ned på natt eller på dagtid når ingen er i rommet, bevegelsessensor som overstyrer i xx minutter når noen er der osv.

Valg av hjerne er fortsatt uklart, leser om de ulike alternativene som finnes nå, men det blir nok en løsning som støtter både zigbee og z-wave.

Så til problemstillingen. Jeg ønsker en fysisk bryter i tillegg til at det er automatikk i det. Det vil være behov for at unger, besteforeldre osv kan justere lysstyrke ved behov. Jeg ønsker ikke dobbelt opp med fysiske brytere, vil holde meg til elko pluss dobbeltramme for dimmer og termostat, dermed ikke en ekstra dimmer på vegg utover dette.

Ser det finnes dimere med z-wave og Zigbee, med dimmerhjul. Disse koster fort 1000 kroner eller mer og blir dermed svært kostbart når det skal inn i alle rom.

Så kom jeg over denne dimmeren, men her står jeg fast.

https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-dimmer-400w/4512700/Product.html

Hvordan fungerer denne? Hvordan kan denne brukes med dimmerhjul/knapper slik jeg ønsker?

Kan noen forklare meg litt hvilke alternativer som finnes for å oppnå det jeg ønsker uten at jeg får en eller flere ekstra fysiske brytere på vegg i hvert rom?

Jeg ønsker også en "hovedbryter" sentralt plassert for å kunne skru av all belysning i utvalgte rom i hver etasje. Altså, knapp 1 skrur av/dimmer ned/nattmodus på gang, vaskerom og kjellerstue. Knapp to gjør tilsvarende i spisestue og kjøkken osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den du linker til er for innbygging.

Denne er for z-wave og er med dimmerhjul.                                                                                                                                                                  Den kan da fjernstyres via z-wave kontroller eller med hjulet.                                                                                                                                      Har noen slike, har fungert greit hittil.

Så langt jeg vet fås de i 10 pak til vesentlig bedre pris enn pr stk.

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (5 timer siden):

Jeg ønsker også en "hovedbryter" sentralt plassert for å kunne skru av all belysning i utvalgte rom i hver etasje. Altså, knapp 1 skrur av/dimmer ned/nattmodus på gang, vaskerom og kjellerstue. Knapp to gjør tilsvarende i spisestue og kjøkken osv

Dette ordner du best via en kontroller for f.eks z-wave.

Lenke til kommentar

Har prøvd å undersøke litt rundt dette selv. Kan noen avkrefte om dette er en måte å løse det på? Mulig jeg har misforstått litt så håper derfor på litt tilbakemelding så jeg ikke gjør noen bomkjøp.

1)

- Kjøpe slike til hver bryter, enten Zigbee eller Z-wave

- Elko plus innfelt bryter

- Impulsfjær

Om jeg har forstått det riktig så vil dette virke. Det kan da settes opp slik at et trykk gir av/på funksjonalitet, mens trykk og hold vil gi dimming. Stemmer dette?Jeg kan også velge en dobbel bryter i feks elko plus serien og tilegne hver bryter en egen funksjon. knapp 1 som skissert over, knapp 2 av med alle lys i etasjen?

Dette gir også mulighet til å bytte ut bryteren senere men beholde dimmeren og jeg kan benytte en av de mange batteridrevne bryterne som finnes som feks Heatit eller Namron

2) 

Vridimmer med Zigbee eller Z-wave

 

Noe jeg har misforstått her? Noen åpenlyse ulemper/fordeler med å velge den ene løsningen fremfor den andre?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 12/7/2020 at 7:20 AM, ProphetSe7en said:

Har prøvd å undersøke litt rundt dette selv. Kan noen avkrefte om dette er en måte å løse det på? Mulig jeg har misforstått litt så håper derfor på litt tilbakemelding så jeg ikke gjør noen bomkjøp.

1)

- Kjøpe slike til hver bryter, enten Zigbee eller Z-wave

- Elko plus innfelt bryter

- Impulsfjær

Om jeg har forstått det riktig så vil dette virke. Det kan da settes opp slik at et trykk gir av/på funksjonalitet, mens trykk og hold vil gi dimming. Stemmer dette?Jeg kan også velge en dobbel bryter i feks elko plus serien og tilegne hver bryter en egen funksjon. knapp 1 som skissert over, knapp 2 av med alle lys i etasjen?

Dette gir også mulighet til å bytte ut bryteren senere men beholde dimmeren og jeg kan benytte en av de mange batteridrevne bryterne som finnes som feks Heatit eller Namron

2) 

Vridimmer med Zigbee eller Z-wave

 

Noe jeg har misforstått her? Noen åpenlyse ulemper/fordeler med å velge den ene løsningen fremfor den andre?

Jeg sitter i startgropa selv på å automatisere, og har tenkt å løse det på måten du beskriver her. 

En kompis som er elektriker har løst det på den måten med helt vanlig brytere med fjær i og switcher inni. 

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å gjøre der på følgende måte etter å ha undersøkt litt.

Fibaro dimmer 2 i boksen

Enkel eller dobbel bryter utenpå med inpulsfjær.

Klikk er av/på med lys

Hold inne er dimming opp/ned.

Der jeg velger dobbeltbryter kan jeg så programmere vipper 2 til å aktivere en scene. Hva denne blir vet jeg ikke enda, spørs litt på hvilket rom det gjelder. Men ser for meg at i gangen kan den slå av alt lys i etasjen, på kjøkken kan den aktivere radio eller en spilleliste osv. Vet ikke helt enda, det hele spørs hvilken funksjon jeg ser behov for å bruke i de ulike rommene.

 

Lenke til kommentar
On 12/20/2020 at 9:30 AM, ProphetSe7en said:

Jeg kommer til å gjøre der på følgende måte etter å ha undersøkt litt.

Fibaro dimmer 2 i boksen

Enkel eller dobbel bryter utenpå med inpulsfjær.

Klikk er av/på med lys

Hold inne er dimming opp/ned.

Der jeg velger dobbeltbryter kan jeg så programmere vipper 2 til å aktivere en scene. Hva denne blir vet jeg ikke enda, spørs litt på hvilket rom det gjelder. Men ser for meg at i gangen kan den slå av alt lys i etasjen, på kjøkken kan den aktivere radio eller en spilleliste osv. Vet ikke helt enda, det hele spørs hvilken funksjon jeg ser behov for å bruke i de ulike rommene.

 

Elektrikker tok på eget initiativ å satt inn Namron istedenfor fibaro. De var mye bedre mente han....

Kjapp lesing av bruksanvisningen tilsier at man kan bruke dobbelt og trippeklikk for å starte scener. Så du trenger ikke egne knapper for det. Øker sef. WAF å ha dedikert knapp da men....

https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-dimmer-2-400w/4512724/Product.html?Referer=googleshopping&gclid=CjwKCAiA25v_BRBNEiwAZb4-ZT0CttYKNCyFltPLFMPUIdQH6x5kK8ebfnwpwi_DnqCTFW4oXvxlyRoCZDAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&utm_campaign=googleshopping&utm_medium=na&utm_source=na

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...