Gå til innhold

[LØST] Hjelp til å finne erstatning for Kingston-SSD 2.5" OEM SATA 3.0

Cuneax

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

I dag har jeg en SSD på 120 GB som rommer operativsystem og viktige programmer. Et stadig tilbakevendende problem er at det blir lite diskplass, så jeg ser meg nødt til å kjøpe en ny SSD med større lagringsplass. Men jeg besitter ikke detaljkunnskap om lagringsmedier, så jeg trenger litt hjelp.

I dag har jeg: Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM SATA3.0, 7mm, 450MB/450MB/s read/write, SandForce®

Passer det da f.eks. med denne SSD-en? Samsung 860 EVO Series MZ-76E1T0B 1TB

-------

Hvis det er til hjelp har jeg hovedkortet MSI B85M-G43.

Endret av Cuneax
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jada, den (og enhver annen SSD med SATA grensesnitt) vil passe, siden det er SATA grensesnitt på den SSD'en du bruker fra før.

Tips: (i tilfelle du ikke har tenkt på det allerede) hovedkortet du bruker har to SATA-porter som er SATA2-hastighet (treg), mens de fire andre SATA-portene er SATA3-hastighet (rask). Sørg for at SSD'en er koblet til en SATA3-port for å få mest hastighet ut av den.

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Hei igjen! Jeg har gått til anskaffelse av Samsung 860 EVO Series MZ-76E1T0B 1TB, og det er to ting jeg lurer på:

1. Hvordan ser jeg hvilken SATA-port på hovedkortet som er SATA3? De har kun navn som SATA1_2, SATA3_4 og SATA5_6. Litt vanskelig å vite hvilke av disse parene som er SATA3 og hvilket som er SATA2.
  2. Jeg kjøpte SSD-en for å erstatte den eksisterende SSD-ens rolle som systemdisk. Jeg har brukt et verktøy for å klone alt av innhold og innstillinger til den nye SSD-en, men jeg finner den ikke i BIOS under boot-alternativer. Disken er synlig og funksjonell ellers i Windows, under Disk Manager, Device Manager og Explorer. I BIOS kan jeg se to andre harddisker, men selvfølgelig ikke den nye SSD-en. Hvordan løser jeg dette problemet?

Edit: Har lagt ved bilde av boot-alternativene.

Edit 2: viser et bilde av hva boot-alternativene er hvis jeg trekker ut kontakten til dagens systemdisk (Kingston): da dukker en Western Digital-harddisk opp.

20210105_223523.jpg

20210105_224858.jpg

Endret av Cuneax
Skrevet

Det virker som rEFInd er for Linux og Mac OS. Jeg regner med at det kanskje er noen alternativer for Windows å finne her.

Når det gjelder å identifisere SATA3, så er situasjonen slik: MSI oppgir at hovedkortet kommer med 4 SATA3-porter og 2 SATA2-porter. Når jeg ser på hovedkortet, ser jeg 6 identiske porter, med navnene SATA1_2, SATA3_4 og SATA5_6, og alle står under teksten "SATA 6GB/S". Så hvilke av disse identiske portene er SATA3?

Men hovedproblemet er altså at hovedkortet ikke finner Samsung-SSD-en blant boot options. Er det noen som vet hva som er feil og hva som bør gjøres?

Skrevet (endret)

Rotknølene i MSI har vist slått sammen to forskjellige (nesten identiske) hovedkort på siden. Det er portene 5 og 6 som er de raskeste på ditt hovedkort:

image.png.5990afad61c8d9b820d1b25cf84301be.png

=====================================================================================

Inni menyvalgene for boot option så velger du hva du skal boote fra. Og rekkefølgen på harddiskene velger du lengre nede. Det finner du under boot option #1 .... #12.

Der så skal det stå HDD boot priorities og UEFI boot priorities. Se bilde av biosen min:

image.thumb.png.b436aa0910c16967c328088fa462e727.png

Endret av Thor.
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...