Gå til innhold

Nummerfeil gjør Digital­arkivets stor­lansering temmelig redusert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var vel ingen grunn til å bruke blokkbokstaver. De fleste kunne jo lese skjønnskift, og offisielle dokumenter skulle jo se offisielle ut og ikke som om de var skrevet av åtteåringer :) Det var ingen scannere som skulle lese av skrift og registrere det i databaser heller.

Utfordringen er jo at den skriften de brukte dengang ikke brukes i dag med mindre man driver med kalligrafi og da blir det jo mer utfordrende å lese hva som står siden det er totalt uvant.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg driver med slektsforskning, og jeg kan love deg at det er enorm forskjell på hvor lettforståelig folk skrev - da som nå. De vakreste håndskriftene i folketellingene er som kalligrafi, og veldig lette å forstå. Men de som slurvet, skrev bokstaver som ofte til forveksling ligner helt andre bokstaver, og sikkert var vanskelig å lese også dengang, Mange folketellingsposter hadde vært ekstremt vanskelig å deschiffrere om det ikke var for at det som står stort sett er personnavn og stedsnavn, slik at man i hvert fall ikke blir lurt til å tro at det for eksempel står skrujern bare fordi det ser sånn ut, men kanskje Brutjern.

 

Lenke til kommentar
Per Helge skrev (2 timer siden):

Jeg driver med slektsforskning, og jeg kan love deg at det er enorm forskjell på hvor lettforståelig folk skrev - da som nå. De vakreste håndskriftene i folketellingene er som kalligrafi, og veldig lette å forstå. Men de som slurvet, skrev bokstaver som ofte til forveksling ligner helt andre bokstaver, og sikkert var vanskelig å lese også dengang, Mange folketellingsposter hadde vært ekstremt vanskelig å deschiffrere om det ikke var for at det som står stort sett er personnavn og stedsnavn, slik at man i hvert fall ikke blir lurt til å tro at det for eksempel står skrujern bare fordi det ser sånn ut, men kanskje Brutjern.

 

Jasså, er det ikke lov å hete Skrujern til etternavn nå...?!?

😅

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mange entusiastiske frivillige har i over 20 år skrevet av kildene Arkivverket har publisert i Digitalarkivet. Denne informasjonen er så blitt lagt ut i Digitalarkivet, slik at den blir søkbar for alle og enda lettere tilgjengelig. Samarbeidet med AMF innebærer at informasjon fra en stor mengde kirkebøker nå også er mulig å søke i. Fordi alle folketellingene for samme periode også er søkbare, betyr det at man nå vil få temmelig komplette treff på nordmenn som var i live på 1800-tallet og et stykke inn på 1900-tallet.

https://clipartkind.com/clipart/a-book-clipart-29/

Endret av MaggieKim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...