Gå til innhold

Yrkesfag etter studiespesialisering?


PrinceCola

Anbefalte innlegg

Ser at mange vil bytte til yrkesfag fra studiespesialiserende. Dessverre gikk jeg gjennom hele utdanningen og har nå brukt opp min ungdomsrett. Nesten alle studiespesialisering jobber ser ut som kontor jobber, men jeg kjenner må ha en aktiv hverdag og ikke sitte nede.

Er det noe vits/realistisk å søke seg inn til videregående igjen? Føler meg frustrert å måtte bruke enda flere år på dette.

Det er vel ikke mulig å hoppe rett in på de praktiske delene? Sikkert ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har gjennomført studiespesialisering slik jeg forstår det, trådstarter? 

Da har innfrir du vel opptakskrav til fagskole. Korte, svært yrkesrettet utdanninger. Tror det er mulig å ta fagskole ved siden av jobb hvis det er ønskelig. 

Om du har tatt studiespesialisering så får du vel evt fritak for de fagene du allerede har gjennomført om du skulle gå VGs om igjen for å ta yrkesfag. Vet ikke om det går an diverse yrkesrelaterte fag på yrkesfag som privatist, men det kan du spørre en karriererådgiver om, evt noen andre her på forumet som vet? Om du derimot ha rett på plass på VGS nå er også en annen ting du må sjekke ut. 

Men, nei, ikke alle jobber som er kontorjobber for oss som har gått studiespesialisering (samt toppidrett, som er studiespesialisering + idrettsfag). Finnes aktive jobber ja, fullt mulig å ta høyere utdannelse og allikevel ende opp i en fysisk jobb :)

Kjernespørsmålene er vel: hva tror du at du kunne likt å jobbe med, og hva slags arbeidsoppgaver liker du å gjøre? 

 

Lenke til kommentar
PrinceCola skrev (11 timer siden):

Er det noe vits/realistisk å søke seg inn til videregående igjen? Føler meg frustrert å måtte bruke enda flere år på dette.

Det er vel ikke mulig å hoppe rett in på de praktiske delene? Sikkert ikke.

Fyrst og fremst, kva er det du vil?

Utan ungdomsrett kan det være vanskeleg å få skuleplass på yrkesfag på akkurat den linja og den skulen du vil ettersom du ikkje står fremst i prioriteringskøa, men det er fint mulig å finne seg ein skuleplass på yrkesfag.
Det store spørsmålet for deg er om dette er noko du vil bruke tid på, eller om du vil sjå på andre muligheiter.

Det er heilt rett at studiespesialiserande i all hovudsak er eit steg på veg inn i ei teoretisk utdanning som for mange ender opp som ein kontorjobb, men ikkje utan unntak.

Kva legg du i ein aktiv kvardag? Er det slik at du ikkje vil ha kontorarbeid i det heile tatt, eller kan det være akseptabelt med f.eks. 50/50 fordeling?

Dersom du har sett deg ut eit bestemt yrkesfag så er det også mulig for deg å gå vegen om praksiskandidatordninga. Då må du skaffe deg ein jobb innafor det aktuelle yrket, typisk då som assistent. Etter 5 år (vanligvis) med arbeidserfaring kan du avlegge eksamen og fagprøve og få deg fagbrev utan å gå 2+2 år på yrkesfag.

Er det aktuelt for deg å ta meir utdanning, eller er du no skulelei og berre vil ha praktisk arbeid?

Det er ganske mange yrker som krever teoretisk kompetanse men som likevel er praktisk arbeid. Typiske eksempel på slike stillingar er helsevesenet der du må ha teoretisk kompetanse men arbeidsoppgåvene stort sett er praktisk arbeid, eller ingeniørstillingar der ein jobbar i produksjonen, arbeidsleiing eller kontroll/ettersyn.

Lenke til kommentar
PrinceCola skrev (8 timer siden):

Tror ikke jeg klarer å stirre på en skjerm, selv 50%. Har problemer med ekstremt tørre øyne som er en permanent ting, og jeg vil helst lese på min egen tid og heller være aktiv i jobb.

Så... Hvilke yrker finner du spennede? Vanskelig og komme med råd når du sier så lite om hva du faktisk vil. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...