Gå til innhold

Trenger jeg VPN for IPTV?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Tenkte å tegne abonnement på IPTV da dette er noe nytt jeg aldri har forsøkt før. Trenger jeg VPN for å unngå bildefrys, og den eventuelle ulovligheten tjenesten muligens medfører?

Kan jeg legge inn VPN direkte på min smartTV (LG oled)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du unngår nok ikke bildefrys, tvert i mot.

Når bildet fryser under strømming, er det som oftest fordi serveren ikke klarer å levere innholdet raskt nok, enten fordi serveren ikke har nok ressurser, eller fordi internettlinja ikke er rask nok.

Med VPN blir det et punkt til på veien, som kan bli en ekstra flaskehals dersom VPN-tilbyderen ikke har nok båndbredde tilgjengelig.

Du trenger nok ikke VPN for å benytte IPTV, med mindre internettleverandøren har blokkert IP-adressen til IPTV-tjenesten.
Det kan likevel være greit, slik at du ikke kan identifiseres dersom IPTV-tilbyderen blir tatt, og deres servere gjennomgått av myndighetene.

De fleste smart-TV'er bruker Android TV, vet ikke hva LG benytter, men det finnes VPN apper, ofte med OpenVPN eller lignende, tilgjengelig for de fleste smart-TV'er.

 

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
0laf skrev (2 minutter siden):

Du trenger nok ikke VPN for å benytte IPTV, med mindre internettleverandøren har blokkert IP-adressen til IPTV-tjenesten.
Det kan likevel være greit, slik at du ikke kan identifiseres dersom IPTV-tilbyderen blir tatt, og deres servere gjennomgått av myndighetene.

Er det vanlig at norske nettleverandører blokkerer? 

Jeg regner med at om IPTV-tilbyderen blir etterforsket vil det uansett finnes spor til meg gjennom feks. betalingstransaksjoner osv. men også lekkasjer i VPN-tjenesten. Jeg er litt usikker på om jeg skal gidde bryet med VPN. 

Lenke til kommentar

Dersom du betaler på en måte hvor du kan identifiseres, så blir det litt verre, men med VPN vil de uansett ha problemer med å knytte visning av innhold til nettopp deg.

Jeg bruker alltid VPN, overalt, men har ikke IPTV, men jeg ville åpenbart anbefale VPN for den typen bruk, men det får du selv finne ut av.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei,

Jeg tror det kommer an på hvem iptv leverandører du bruker. Tror at veldig mange kjente og store iptv leverandører blir blokkert. Men om dette er tilfelle i Norge så vet jeg ikke. Det er jo bare å prøve dette. Mange iptv leverandører tilbyr test periode. Jeg vil anbefale at du starter med en test eller kortvarig abonnement til å begynne med 🙂

 

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (På 25.11.2020 den 17.25):

Tenkte å tegne abonnement på IPTV da dette er noe nytt jeg aldri har forsøkt før. Trenger jeg VPN for å unngå bildefrys, og den eventuelle ulovligheten tjenesten muligens medfører?

Kan jeg legge inn VPN direkte på min smartTV (LG oled)?

Det er kun android operativsystem som tilbyr muligheten for vpn direkte i enhetene. Dermed Samsung og LG TVer kjører egne OS og har ikke den muligheten. 

 

Du trenger da en dedikert iptv boks med vpn eller en router med vpn støtte. 

Lenke til kommentar
-PoWa- skrev (På 3.1.2021 den 0.58):

Mange som aksepterer krypto som betaling. Mange routere kan man jo også sette opp med VPN slik at hele lokalnettet bruker vpn.

Eller kun enkelte enheter slik routeren min kan, aliexpress er en fin side å skaffe billig iptv btw.

Man trenger heller ikke vpn for å se iptv, er vel usa og england som driver av å pålegger leverandørene å sperre slik innhold.

Denne tråden kommer sikkert raskt til å bli stengt av forståelige grunner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...