Gå til innhold

Hvilke banker utsteder bankid for utlending med d-nummer?


Anbefalte innlegg

Min bank (der jeg får min lønn) vil ikke gi meg bankid fordi jeg ikke har fødselsnummer.
Jeg har kun d-nummer.
Jeg er blitt fortalt at noen banker utsteder bankid til 'sånne som meg' som ikke er født i Norge,
men jeg klarer ikke å finne ut hvilke banker dette er.
Det er meget tungvint å ikke ha bankid så jeg bytter bank straks jeg finner en som vil gi meg bankid.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Som utlending i Norge med fast stilling skal du vel få fødselsnummer? Har du registrert deg hos politiet og skatteetaten og fått bostedsattest? 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Jo, jeg mener jeg får hvis jeg melder flytting, men bor mesteparten av året utenfor Norge og ønsker ikke å melde flytting dit...

Men jeg har fått vite at det er mulig å få bankid kun vha av d-nummer (og møte personlig i rette bank med pass, arbeidskontrakt og leieavtale. Er det ikke noen som kan tipse om en bank som gjør dette?
Jeg har lønnskonto i DnB, men de vil ikke gi meg bankid fordi jeg bare har d-nummer....

Endret av Masterspace
Added tekst
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
6 minutes ago, Masterspace said:

Jo, jeg mener jeg får hvis jeg melder flytting, men bor mesteparten av året utenfor Norge og ønsker ikke å melde flytting dit...

Men jeg har fått vite at det er mulig å få bankid kun vha av d-nummer (og møte personlig i rette bank med pass, arbeidskontrakt og leieavtale. Er det ikke noen som kan tipse om en bank som gjør dette?
Jeg har lønnskonto i DnB, men de vil ikke gi meg bankid fordi jeg bare har d-nummer....

Litt googling og tidligere i denne tråden påstår at Sparebank1 (ikke det samme som sbanken!) gjør dette: 

skader ikke å ringe/sende dem en e-post.

 

 

Lenke til kommentar

Det ser ut som Sparebank1 nå har gått over til å kreve personnummer for bankid.

 

Masterspace skrev (23 timer siden):

Det er meget tungvint å ikke ha bankid så jeg bytter bank straks jeg finner en som vil gi meg bankid.

Jeg tror du må klare deg med Buypass eller Commfides samt "annen" innlogging i nettbank.

Har du muligheten til å ta en tur til Oslo en arbeidsdag?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, sam11net said:

Jeg er ikke så flink på dette området, men er ikke D-nummer noe du har i overgangen til å få et personnummer ? 

Hvis du er fast bosatt i Norge, ja. Men trådstarter er ikke bosatt i Norge, ham jobber bare her. Da får en ikke fødselsnummer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

@Masterspace hvis jeg var deg, hadde jeg sendt e-post til hver tenkelige bank og spurt. Dette er tydeligvis noe som endrer seg ganske raskt, så erfaringer fra andre trenger ikke ha så mye å si.

 

En e-post kan du skrive én gang og sende mange ganger :)

Lenke til kommentar

Her var mange svar, godt at folk ble engasjert, takk!

Først, det er opp til de enkelt banker om de vil kreve fødselsnummer eller ei...ikke et krav fra myndigheten...eller misforstår jeg denne...?.. https://www.bits.no/krav-til-pass-for-utstedelse-av-bankid/

Begynner å bli ned til to løsninger her..
1. mobile999s tips om buypass...har jo sett på denne tidligere, men jeg er ikke ofte i Oslo. Mulig jeg må ta et døgn neste gang jeg passerer Gardemoen....når vi alle er vaksinerte og jordkloden er blitt mer rett...
2. PingEnts tips om å 'spamme' alle banker...hehe

Tar fortsatt mot tips om noen vet om en bank som ikke bryr seg om fødselsnummer...men takk for all engasjert så langt 🙂

Lenke til kommentar

Sparebank 1 gir ut noe som heter "Forenklet BankId", som gir tilgang til ulike banktjenester, men ikke signaturrett eller identifisering ved avtaleinngåelse. Undersøk om du kan få dette.

Ellers er det BITS som eier BankId og som har satt reglene for hvem som kan få BankId https://www.bits.no/document/regler-om-bankid-2/ , det er altså i utgangspunktet ikke den lokale banken som tar avgjørelse.

Lenke til kommentar
Masterspace skrev (8 minutter siden):

Tar fortsatt mot tips om noen vet om en bank som ikke bryr seg om fødselsnummer.

Jeg tror det blir vanskelig.

Hva trenger du bankid til? Du kan komme langt uten.

Noen nettbanker har mulighet for "annen" innlogging.

Du kan få logget inn på altinn med MinID for å lese (bl.a.) skattemeldingen (men ikke levere med endringer).

Vipps får man vel ikke uten bankid.

Er det noe annet du trenger det til?

Lenke til kommentar
Skandinav skrev (15 minutter siden):

Sparebank 1 gir ut noe som heter "Forenklet BankId", som gir tilgang til ulike banktjenester, men ikke signaturrett eller identifisering ved avtaleinngåelse. Undersøk om du kan få dette.

Ellers er det BITS som eier BankId og som har satt reglene for hvem som kan få BankId https://www.bits.no/document/regler-om-bankid-2/ , det er altså i utgangspunktet ikke den lokale banken som tar avgjørelse.

Ja, det er slik jeg forstår dette. Det er BITS som setter reglene, men de har ikke satt en regel (som jeg forstår dokumentet du linker inn) som sier at man må ha norsk fødselsnummer....dette er det (altså slik jeg forstår) de enkelte banker som setter regler for seg selv, på topp av hva BITS har satt. I dokumentet du linker til finner jeg bare bits krav om fysisk person, over 15 år og registrert som eu-borger. Jeg oppfyller alle disse krav😀

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (14 minutter siden):

Jeg tror det blir vanskelig.

Hva trenger du bankid til? Du kan komme langt uten.

Noen nettbanker har mulighet for "annen" innlogging.

Du kan få logget inn på altinn med MinID for å lese (bl.a.) skattemeldingen (men ikke levere med endringer).

Vipps får man vel ikke uten bankid.

Er det noe annet du trenger det til?

I disse dager kan det være fint å kunne til eksempel lese brev fra offentlige kontor..som nav. De sender brev i elektronisk postkasse som jeg ikke får lest uten bankid....blir helt 'gal' av å få elektroniske brev uten å kunne lese de...slike ting kan ha meget korte svarfrister også....og store konsekvenser å ikke svare i tide.

samme gjelder vel skattekontoraltin? Skatten blir aldri riktig for meg...tidliger fikset ved å oppsøke lokale skattekontor, men det er stengt fordi koronasituasjonen...så da kan man jo 'bare' bruke bankid og endre online...ha!

Man blir helt gal av dette, bare offentlige i Norge som sender folk brev i en kanal de selv sørger for at motagger ikke kan lese og svare på....!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...