Gå til innhold

Vemund (74) fant opp ny skruekobling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innbiller meg advokatene til Essve mf. gjerne vil ha en prat rundt den patenten i relasjon til deres allerede eksisterende karmskruer og -hylser. Disse benytter i all hovedsak samme prinsipp, der hylsen og skruen kan justeres hver for seg også etter at karmskuen er montert ved hjelp av et tosidig spesialverktøy. 

induprog_karmhylsa_jpeg.jpgprograma-plus_karmskruv.jpg

353977.png?width=1280

 

 

Genial måte å feste dør- og vinduskarmer på. Som lar brukeren etterjustere karmene etterhvert som huset siger.

 

Mellom disse karmskruene, Helicoil og settskruer har jeg vondt for å se hva Vemund sine saker egentlig bringer til gårds. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://worldwide.espacenet.com/patent/search/family/043799404/publication/NO334359B1?q=pn%3DNO20092781A1

Ved å følge lenken "Original document" kommer man til det norske. Og der er som alltid ved patenter patentkrav ("claim") 1 som er avgjørende.

Uten at jeg har studert detaljene i innleggene over: er det noen av disse som baserer sin funktion på at det er 2 ulike stigninger i gjengene? Karmskruene jeg kjenner baserer ikke sin funksjon på ulike gjengestigninger.

For egen del vet jeg at propellen på en Yanmar seildrev er festet med 2 mutrer med ulik stigning som kjør at mutrene låses. Men det er ikke nødvendigvis et hinder for patentet her siden det synes ikke nærliggende å lete etter en løsning for monteringsskruer ved å studere båtpropellere.

Endret av trikola
lenken var ikke helt korrekt - den henviste til søknaden, ikke til meddelt patent
Lenke til kommentar

Nei, det er ingen karmskru. Likheten med den omtalte karmskruen ble drøften i patentprosessen. Oppfinnelsen handler om forbindelse mellom to gjengede festepunkter (det vil si at de er fiksert i de aktualle materialene), de kan være gjengeinnsatser for tre, plast etc. eller gjenget i fast materiale som f.eks. metall eller plast. Ved hjelp av en hylse med ulik gjengestigning på utvendige og innvendige gjenger vil disse festepunktene trekkes sammen og låses, slik at de resulterer i stive faste forbindelser. Mekanismen kan minne om en skrustikk og med låsning på grunn av ulik friksjon i gjenger ved tilstramming. Se nærmere beskrivelse på www. Difcon.no

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
V Digernes skrev (13 timer siden):

Nei, det er ingen karmskru. Likheten med den omtalte karmskruen ble drøften i patentprosessen. Oppfinnelsen handler om forbindelse mellom to gjengede festepunkter (det vil si at de er fiksert i de aktualle materialene), de kan være gjengeinnsatser for tre, plast etc. eller gjenget i fast materiale som f.eks. metall eller plast. Ved hjelp av en hylse med ulik gjengestigning på utvendige og innvendige gjenger vil disse festepunktene trekkes sammen og låses, slik at de resulterer i stive faste forbindelser. Mekanismen kan minne om en skrustikk og med låsning på grunn av ulik friksjon i gjenger ved tilstramming. Se nærmere beskrivelse på www. Difcon.no

Godt jobba Vemund! Gratulerer med oppfinnelsen og patentene. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...