Gå til innhold

Abit,Asus eller MSI?


EDB

Anbefalte innlegg

Hei EDB!

 

For bare noen måneder siden var jeg i den situasjonen du er i nå. Jeg saumfarte nettet for alt jeg kunne finne om tester av hovedkort basert på I875P chipsettet.

 

Etter å ha lest om de samme kortene som du nå ser ut til å vurdere, falt MSI fort av lasset etter en del "problemer" som jeg ikke orker å lete etter akkurat nå for å gi deg linker. ("Litt" problemer med lagg og særdeles sen åpning av nettsider utenlands...)

 

Det jeg satt igjen med var Asus P4C800-E DELUXE og Abit IC7-G/ Abit IC7-MAX3. Mitt valg falt på Asus sitt kort av en så enkel grunn som at dette kortet støtter kommende Prescott og Abit har så langt ikke kommet med noe som helst som forteller meg at deres I875P-produkter gjør dette enda.

 

Dersom dette betyr noe for deg så har du valget ditt der, men, er du en som ønsker å overklokke og jakte på frames over alt hvor dem kan finnes, da er Abit IC7-G eller Abit IC7-MAX3 et bedre valg.

 

Forskjellen mellom disse kortene på "standard" speed er akademisk på det beste, men Asus sitt kort har fått god omtale for å ha levert et raskt og stabilt kort. Hvis jeg ikke tar helt feil, så var det Asus sitt kort som på den tiden jeg var på utkikk, det kortet som støttet flest mulige produsenter av (og utgaver av) RAM-brikker, som også var en god ting...

 

Så, mitt forslag, ingen seriøs overklokking, sjekk ut Asus P4C800-E..., eller om du skal klokke som bare "søren", da bør du sjekke ut Abit IC7-G eller -MAX3. IC7-MAX3 ligger noe forand IC7-G på tester på nettet så jeg for en stund siden.

 

Mvh,

 

Ice T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ice T:Har du prøvd å overklokke Asus'en din a?Jeg har nemmelig ikke tenkt å "klokke som søren" men litt.Så hvis du har klokka Asus'en, er den overklokking's vennlig?

Takk for langt og interesant innlegg, keep up the good work :thumbs:

 

 

Mvh

 

 

Eirik

Lenke til kommentar
Etter å ha lest om de samme kortene som du nå ser ut til å vurdere, falt MSI fort av lasset etter en del "problemer" som jeg ikke orker å lete etter akkurat nå for å gi deg linker. ("Litt" problemer med lagg og særdeles sen åpning av nettsider utenlands...)

Hm.. jeg har aldri opplevd problemer med dette kortet hvertfall. Eneste som er litt kjipt er at det ikke er hull rundt chipsettet slik at man kan feste vannkjøling eller annen ekstremkjøling. Man må da bruke termisk lim eller den spinkle klipsen.

Lenke til kommentar

Mest fornøyd med max3 derfor kjører jeg med det.

Når det gjelder det Msi kortet jeg hadde var dette dønn stabilt, og jeg har benyttet mange kort fra de fleste store produsenter og ALDRI hatt prob med MSI, kan desverre ikke si det samme om abit og asus spes asus P4c800 deluxe

 

PS: Asus P4C800 og P4C 800-E er to forskjellige kort.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Ja EDB, det har jeg!

 

Da jeg fikk hovedkortet, satte jeg i den nye P4 3.0GHz min sammen med 2 stk Corsair XMS 3200 brikker og et nVIDIA 5950U kort jeg hadde liggende og kjørte i vei.

 

Nå kjører jeg med standard hastighet fordi jeg har installert XP'en på nytt igjen etter en del oppgraderinger de siste ukene. Å bruke Biosen var enkelt nok, alle som har "klokket litt", vil lett kunne bruke denne, hos meg var det RAM'en som satte foten ned.

 

Det stoppet på litt over 3.5GHz.

 

Er rimelig sikker på om jeg kunne spandere på meg raskere RAM, så skulle det vært mulig å gå lengre med denne prosessoren, selv om tester på nettet vitner om at en 2.4 eller 2.8 prosessor ville ha klokket enda bedre en denne. Mind you, det blir varmt inne i kabinettet etter mange timer gaming på slik hastighet! :roll:

 

Jeg anbefaler deg å lese gjennom de testene av hovedkortene som du finner nederst på siden inne på Komplett sin nettside av produktene dine. Derette er det bare å "Google" i vei og så danne deg et bilde av hvilke resultater du vil legge mest vekt på.

 

Lykke til!

 

Mvh,

 

Ice T.

Lenke til kommentar

jeg og mange har hatt problemer med de siste populære abit hk.

Og det var ikke noe brukerproblem fra min side.

 

Jeg ville foretrekke msi, for jeg har ikke hat problemer med msi mne har hatt problemer med asus og abit. Men det er mange som sier det motsatte, så du får vel velge det du syns ser kulest ut da kanskje.

Lenke til kommentar
Abit kortet er nok det beste til å klokke med, men ASUS kortet er mer stillegående da det ikke har noen vifter. Klart, hiver du på en støvsuger av en cpu-kjøler så vil vel ikke de to viftene på Abit kortet høres uansett.

 

 

Noen som veit ca. hvor mye de viftene bråker i db?

 

Mvh

 

 

Eirik

Lenke til kommentar
Eneste som er litt kjipt er at det ikke er hull rundt chipsettet slik at man kan feste vannkjøling eller annen ekstremkjøling. Man må da bruke termisk lim eller den spinkle klipsen.

Quoter meg selv her litt :p

 

Ser her at ABIT IC7-MAX3 har den samme festeløsningen for chipsettvifte som MSI kortet.

 

Hvordan er det man fester vannkjøling på den? Snekker'n?

Lenke til kommentar
Abit kortet er nok det beste til å klokke med, men ASUS kortet er mer stillegående da det ikke har noen vifter. Klart, hiver du på en støvsuger av en cpu-kjøler så vil vel ikke de to viftene på Abit kortet høres uansett.

 

 

Noen som veit ca. hvor mye de viftene bråker i db?

 

Mvh

 

 

Eirik

Vel jeg har vannkjøling på maskinen , men om det er den ekstra viften som står på dette kortet er ikke jeg istand til å høre den, når det gjelder kjøleblokk på nb er ikke dette noen prob da både netconection og Microplex leverer kjølere (bla Maze) med spes fester som hukes fast i samme festepunktene som den org kjølern er festet til.

Lenke til kommentar
Eneste som er litt kjipt er at det ikke er hull rundt chipsettet slik at man kan feste vannkjøling eller annen ekstremkjøling. Man må da bruke termisk lim eller den spinkle klipsen.

Quoter meg selv her litt :p

 

Ser her at ABIT IC7-MAX3 har den samme festeløsningen for chipsettvifte som MSI kortet.

 

Hvordan er det man fester vannkjøling på den? Snekker'n?

 

Du kan for eksempel velge en vannblokk som bruker de "pinnene" rundt chipset.

Eller du kan bruke termisk lim, men det er jo et mareritt å få bort.

 

Har hatt Abit nå i 3 generasjoner og jeg må si at, med mindre noe grusomt skjer med de og deres produkter så kommer jeg nok til å holde meg til dem til dommedag kommer.

Etter min erfaring så er de stabile og meget overklokkbare.

Har nå IC7 og kunne ikke vært mer fornøyd, tipper jeg, med mindre jeg hadde hatt Max3. Geniale løsninger, gode bundler, ekstrem god service (som mange andre eiere av IC7 så har chipset vifta begynt å lage en ekstrem lyd under oppstart, og noen ganger lengre enn det. Sendte en mail til Abit i nederland, og fikk Max3 vifta, gratis levert i postkassa mi).

 

Kan ikke si annet enn lovnadsord om Abit, men andre har hatt problemer. Hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg valgt Abit, men sånn som det ser ut nå så er du vel nødd til å kaste mynt, med mindre du har bestemt deg?

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar
men sånn som det ser ut nå så er du vel nødd til å kaste mynt, med mindre du har bestemt deg?

 

Etter det dere har skrevet tror jeg jeg kommer til å gå for Abit :D

Skal bestille i morgen tror jeg :thumbup:

Takk for alle innlegg og for den kjappe responsen.Nå har jeg bestemt meg for Abit :thumbs:

 

 

Mvh

 

 

 

Eirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...