Gå til innhold

Utstyr til hjemmekontoret, sømløst bytte mellom stasjonær og bærbar etc


Anbefalte innlegg

Hei,

Som for mange andre er det mye hjemmekontor for tiden. Derfor ønsker jeg å gjøre hjemmekontoret så effektivt som mulig med tanke på utstyr.

Utstyr jeg har:

- 24" ekstern skjerm

- Stasjonær gaming-pc

- Bærbar jobb-pc

- Docking til bærbar jobb-pc

- Mus/tastatur

Dockingen jeg har fra jobben er veldig kjekk for å ha skjermen tilkoblet etc, bare plugger inn den bærbare med USB-C så kobler skjermen inn. Men jeg skulle også ønske at mus/tastatur fra den stasjonære også enkelt kunne brukes på jobb-pcen uten å måtte bytte så mye på kablene. Er det noen  enkel måte å gjøre dette på? Får ikke til dette med en docking vel?

Jeg har sett på denne https://www.aliexpress.com/item/32856363667.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.36fd2fc83iPcwb&algo_pvid=f0fe5df7-0faf-4cda-a8f5-d65d2a4ae7a9&algo_expid=f0fe5df7-0faf-4cda-a8f5-d65d2a4ae7a9-2&btsid=0bb0622916048334866141162e7654&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_ som et alternativ, vil den gjøre jobben? Eller finnes det bedre løsninger?

Ellers er jeg ute etter et stativ til den bærbare, gjerne på en "arm" så bærbare henger siden av den andre skjermen i samme høyde. Skal også holde utkikk etter en 34" skjerm på Black friday, som er gull for både jobb og spill :)

Sikkert flere gode tips mtp hjemmekontor/utstyr her, så bare del i vei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Abonnerer! :)

Sliter litt med det samme, men har ikke gjort så mye med det enda. Har forstått det slik at en switch som du ser på er en god løsning. For min del ser det ut som skjermen min har innebygget slik switch (Dell 49").

Ett alternativ du kunne testet om du kjeder deg er remote control av en av PC-ene dine.

https://uk.pcmag.com/how-to/89163/how-to-use-microsofts-remote-desktop-connection

 

Lenke til kommentar

Så bra. Åh. 49" hørtes ikke helt grusomt ut til hjemmekontor 😄

Remote control virker forsåvidt spennende, kanskje jeg skal teste det ut! Når det er sagt tviler jeg ikke på om IT-avdelingen har lagt inn et eller annet som forhindrer en slik løsning. Har ikke admin-rettigheter på jobb-pcen heller.

Noen som har erfaring med gode, ikke altfor dyre Vesa-armer da? Til bruk mot laptopen :) Hadde vært deilig å fått den i samme høyde som andre skjermen min, som en ok løsning til jeg får 34" jeg har sett meg ut.

 

Lenke til kommentar
Niram skrev (11 minutter siden):

Så bra. Åh. 49" hørtes ikke helt grusomt ut til hjemmekontor 😄

Remote control virker forsåvidt spennende, kanskje jeg skal teste det ut! Når det er sagt tviler jeg ikke på om IT-avdelingen har lagt inn et eller annet som forhindrer en slik løsning. Har ikke admin-rettigheter på jobb-pcen heller.

Noen som har erfaring med gode, ikke altfor dyre Vesa-armer da? Til bruk mot laptopen :) Hadde vært deilig å fått den i samme høyde som andre skjermen min, som en ok løsning til jeg får 34" jeg har sett meg ut.

 

49" fungerer fint det. :) Men sant å si tror jeg 2 separate skjermer i tilsvarene størrelse/oppløsning er vel så bra.

Du kan jo undersøke og se hvordan det går. Og gitt at det går spørs det om det påvirker ytelse i noen grad. Jeg har sant å si hatt det så travelt de siste ukene at jeg ikke har tatt meg tid til å undersøke det.

Selv har jeg hengt opp laptopen min under pulten og har kun 1 x 49 " på pulten - noe som gir meg en stor og ren arbeidsflate ellers.

 

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

Hei,

Må nok bli en KM/KVM.

Som DukeRichelieu påpeker så finnes det skjermer med innebygget KVM funksjonalitet. Da switcher du bare mellom hvilken PC du ønsker å styre med samme monitor, tastatur og mus.

Om du bare er ute etter å benytte samme mus og tastatur på to eller flere PCer så trenger du kun en KM (keyboard, mouse) switch som du har linket til i din innledende post.

Om du ønsker å dele både monitor, mus og tastatur må du ha en KVM (keyboard, video, mouse) switch som f.eks denne: https://www.komplett.no/product/891502/datautstyr/pc-tilbehoer/usb-hubkvm/kvm-switch/aten-cs782dp-2p-usb-dp-kvm-switch-4k-uhd

Bare merk at om du går for en standalone KVM switch så  må du dobbeltsjekke at switchen har nok båndbredde til å utnytte monitoren du benytter fullt ut :)

Lenke til kommentar

Har KM (USB egentlig) switch med 4 innganger og 4 utganger, men når det gjelder jobb-laptoppen, så foretrekker jeg egentlig å bare bruke Remote Desktop til den.  Det eneste som ikke funker er møter (Skype og liknende) hvor jeg da hellere får lenke til møtet som jeg da åpner fra egen PC istedet for gjennom Remote Desktop.  Det eneste jeg skulle ønsker var å kunne velge å kun bruke 3 av mine 4 skjermen til Remote Desktop, men programmet støtter kun å velge én eller alle. 

Lenke til kommentar

Høres ut som remote desktop kan være løsningen for meg, men sliter med å få til dette.

Har jobb-pc med Win 10 og samme på stasjonære hjemme. Er det noen kjente problemer som gjør at man ikke får koblet til? Jeg har prøvd via ip-adresse og pc-navn i eksternt skrivebord appen på windows store.

Ser ut at det er aktivert på jobb-pcen.

edit: Det fungerer fint andre veien.

Endret av Niram
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...