Gå til innhold

Jeg skrev feil postnummer, men riktig adresse! Hva skal skje med pakken min?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det bør gå fint. Avviket er så lite at personer eller maskiner forstår feilen.

Du har jo en gateadresse (og fullt navn) , dette matches så av posten i dette tilfellet. 

Det er værre om man bommer mer og over til postnummer til annen by, da kan det bli komplisert. Selv da kan det gå greit, men mange byer har like gatenavn seg i mellom. 

Skriver du feil postnummer til annen by (to første siffer i postnr) og den byen har samme gatenavn vil forsendelsen ofte gå dit. Posten kan ikke vite hvem som bor på adressene. Det finnes ikke noe register for hvor folk bor i det daglige. Folkeregister tenker noen nå, men det er noe annet, da må man ha personnummer å søke på. Mange bor andre steder enn oppført i folkeregisteret, studenter, arbeidsbolig, feriested m.m. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
1 hour ago, plankeby said:

Det bør gå fint. Avviket er så lite at personer eller maskiner forstår feilen.

Du har jo en gateadresse (og fullt navn) , dette matches så av posten i dette tilfellet. 

Det er værre om man bommer mer og over til postnummer til annen by, da kan det bli komplisert. Selv da kan det gå greit, men mange byer har like gatenavn seg i mellom. 

Skriver du feil postnummer til annen by (to første siffer i postnr) og den byen har samme gatenavn vil forsendelsen ofte gå dit. Posten kan ikke vite hvem som bor på adressene. Det finnes ikke noe register for hvor folk bor i det daglige. Folkeregister tenker noen nå, men det er noe annet, da må man ha personnummer å søke på. Mange bor andre steder enn oppført i folkeregisteret, studenter, arbeidsbolig, feriested m.m. 

Hei, pakken har ligget på Lørenskog i over en uke da, tror du den fortsatt har en mulighet å komme frem og det er en del av forsinkelsen?

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk jobbet på posten som videokoder. Tror det var det stillingen het.

Alle adresser på brev og pakker som ikke systemet klarer å lese automatisk, blir det tatt bilde av. Dette bildet går til en av mange PCer i et rom der videokoderene sitter. På Borgeskogen i Vestfold, der jeg jobbet, så var det kanskje 6-10 videokoder på kveldstid.

Vi kunne da rotere bildet, og måtte da tyde skriften på sendingen. Noen hadde oppgave å skrive inn postnummer, og noen hadde oppgave å skrive gatenavn og nummer. Man trengte ikke skrive hele gatenavnet, da det kom opp forslag etterhvert som man skrev. Det var også en slags konkurranse om å gjøre dette fortest mulig. Når man hadde skrevet inn for eksempel gatenavnet, så forsvant bildet og du fikk opp ett nytt bilde. Hold på sånn i 4 timer, og man er ganske kake i hodet.

Uansett så ble da den adressen som ble skrevet inn stemplet/skrevet på sendingen som strekkode i litt sånn rosa blekk. Noen har kanskje sett det? Dette kunne da maskinen som sorterer lese neste gang denne sendingen kom forbi scanneren, og dermed bli sortert riktig. Hvis jeg ikke kunne lese skriften, så kunne jeg velge at den skulle gå til manuell sortering. Da gikk sendingen i en egen kasse, som noen måtte gå gjennom helt manuelt. 

Tror i hvertfall det var sånn det var. Dette er mange år siden. Bare en liten funfact.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
3 hours ago, Postnoob said:

Hei,

Sendt brev med korrekt adresse, men navn på mottaker matcher ikke navn på postkassen. Dette er en enebolig med kun en postkasse tilhørende adressen. Vil postmannen levere brevet til adressen tilstross for manglende match med navnet?

Kanskje, kanskje ikke. Skal strengt tatt sendes i retur, men kan fort hende at det går fort i sorteringa at det blir levert. Riktig er retur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...