Gå til innhold

Ut med XP2500Barton, inn med P4 2.8Ghz(800mhz)


inoan

Anbefalte innlegg

Min nåværende maskin:

 

Amd XP 2500+ Barton @ 2.1 Ghz

Abit NF7-S

1 gb PC 3200 minne

Sapphire 9700

2 X Seagate Barracuda 60 gb.

 

Maskinen jeg snart bestiller:

 

Prosessor: Antagelig P4 2.8 eller 2.6 Ghz (800mhz).

Litt usikker. Men dersom ingen vil fraråde meg det, går jeg for 2.8 Ghz.

 

Hovedkortet: Her er har jeg ikke peiling på. Her ønsker jeg hjelp fra dere med P4 erfaring. Gjerne sammen med overnevnte prosessor. Har vannkjøling, så vil presse prosessoren et stykke over 3 Ghz grensen.

 

Minne: Skal kjøre 800 Mhz fsb. Må vel skaffe nytt minne. Tips søkes igjen. Overklokkingsvennlige bør det være.

 

Harddisk: Tror jeg går for 2 x Maxtor 120 GB 8mb cache.

 

Nå kan dere vise hva dere er gode for gutter!

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde garantert valg 2,8Ghz (som jeg har sagt hauger av ganger før, nyeste M0 stepping er meget overklokkingsvennlig).

 

Når det gjelder HK, så kommer det mer ann på hvor mye du er villig til å bruke? Jeg har i alle tider kjøpt dyreste/beste kort fra produsenten jeg velger. Men denne gangen så tenkte jeg meg om 2 ganger.

 

Valget falt til slutt på Abit AI7, et kort i budsjettklassen, men som ligger ca 1-2% under i ytelse iforhold til De dyrere 875kh'ene. Det ble testet opp mot max3 kortet den gangen.

 

Selv er jeg meget fornøyd med mitt AI7, om du ikke trenger gigabyte lan, massevis av serial ata porter etc. Dessuten så koster det jo 1000,- mindre (da kan du jo kjøpe meget bra minne for de pengene f.eks).

 

Kortet har jo også PAT (kalles vel GAT hos Abit?). Det er akkurat det samme som PAT. Bare et annet navn.

 

Så jeg anbefaler Abit AI7 og 2,8Ghz P4 PC800 med M0 stepping + OCZ minne om du har pengene. :thumbs:

 

Sikkert mange andre bra hk også...spørrs vel heller hva du liker selv :)

 

 

Edit: Jeg hadde valgt Seagate harddisker, mest stillegående som er. Siden du har vannkjøling fra før, så regner jeg med at du er allergisk mot støy, akkurat som meg..

Endret av iceraven
Lenke til kommentar

Ville mye heller ha gått for en løsnig med en Athlon 64 3000 prosessor, den gruser Pentium 4 3,2Ghz i de fleste testene og den har omtrent samme pris som en Pentium 4 på 2,8Ghz. Som hovedkort anbefaler jeg da Asus K8V Deluxe.

 

Athlon 64 bruker bare enkel kanal minne mot Pentium 4 som bruker dobbel, der sparer du noen kroner, eller eventuelt får mer minne.

 

Andre fordeler med Athlon 64 mot P4 er at du er klar for 644-bit når det kommer senere i år, da kommer du til å få mer ytelse "gratis", Athlon 64 prosessoren produserer mindre varme en P4 Northwood, og Cool 'n Quiet teknologien bidrar til mindre støy! :thumbup:

 

Gå derfor for AMD Athlon 64 3000 isteden for P4

Lenke til kommentar
Raptor,03/01/2004 : 20:36] Ville mye heller ha gått for en løsnig med en Athlon 64 3000 prosessor, den gruser Pentium 4 3,2Ghz i de fleste testene og den har omtrent samme pris som en Pentium 4 på 2,8Ghz. Som hovedkort anbefaler jeg da Asus K8V Deluxe.

 

Athlon 64 bruker bare enkel kanal minne mot Pentium 4 som bruker dobbel, der sparer du noen kroner, eller eventuelt får mer minne.

 

Andre fordeler med Athlon 64 mot P4 er at du er klar for 644-bit når det kommer senere i år, da kommer du til å få mer ytelse "gratis", Athlon 64 prosessoren produserer mindre varme en P4 Northwood, og Cool 'n Quiet teknologien bidrar til mindre støy!  :thumbup:

 

Gå derfor for AMD Athlon 64 3000 isteden for P4

:thumbup:

 

Men oppsettet ditt er helt fint hvis du fåretrekker P4. Kjøp med noen corsair 3700 moduler, så kan du overklokke så mye du orker.

 

Abit hovedkort er helt klart å foretrekke: IC7 MAX3 eller noe sånt.

Endret av Turgon
Lenke til kommentar

[GDI]Raptor: Minne og støy er såvidt jeg kan se det ikke noe argument for AMD. Det samme minnet er ikke billigere hvis han velger AMD. Støy kommer an på kjøleløsningen. Skal han uansett overklokke blir det helt bingo hvilken av dem som ender opp med å være raskeste.

 

Velg utifra smak og behag, hvis ikke du benytter deg av programmer som går spesielt bra med f.eks HT og høy minnebåndbredde, eller x86-64 instruksjonene.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Iceraven: intressant hovedkort. Må vel lese noen teste om det.

 

Jeg går nok for 2.8 Ghz 800Mhz HT.

 

Penger har jeg ikke flust av. Har en lønning på jobben som jeg skal dedikere på oppgradering av maskinen. Ca 5000-6000 (pluss at jeg på sikt for igjen penger ved salg av mitt nåværende utstyr.)

 

Jeg er temmelig allergisk imot støy. Det kan du skrive opp.

 

Athlon 64+ er et morro valg. Sparer penger på minnet, siden jeg allerede har det. Men si meg - er det virkelig lurt å kjøpe så tidlig? Veit jo at prisen synker med tiden. Men det er ikke det jeg tenker på. Tenker på hovedkortene til 64 prosessoren. Virker litt som de er i startfasen enda. Slags "beta" hovedkort.

 

Inspill?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor alle anbefaler den nye amd'en...har ikke jeg missforstått helt, så vil jo den snart bli faset ut for enda en ny socket? Eller er det en annen modell? Hvis det stemmer, da er det jo ikke mange nye cpu'er den kan bruke :dontgetit:

 

Det blir jo like dumt som de som kjøpte socket 423 av intel p4. Alle visste jo at om kort kort tid så kom det en ny socket som har vært i flere år nå.

 

 

HardOCP har en test av Abit AI7 kortet.

Lenke til kommentar

Amd skal holde på socket 754 i hvertfall ut 2005, den kommer til og vare lengre enn socket A og socket 478 som snart blir byttet ut med socket T.

Har lest en del på dette forumet og div andre forum at du får en mye "friskere" windows blant annet med de nye athlon64 og meget god spilleytelse.

Ang. tempratur så skal den vist ligge på 30-35 grader med boxed kjøler og det med 3000+ og 3200+

Les hva erfaringene er på 3200+ og det er 2-5% forskjell på 3000+ og 3200+ : https://prisguiden.no/vis_produkt.p...product_id=9811

Endret av sub1343
Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor alle anbefaler den nye amd'en...har ikke jeg missforstått helt, så vil jo den snart bli faset ut for enda en ny socket? Eller er det en annen modell? Hvis det stemmer, da er det jo ikke mange nye cpu'er den kan bruke  :dontgetit:

 

Det blir jo like dumt som de som kjøpte socket 423 av intel p4. Alle visste jo at om kort kort tid så kom det en ny socket som har vært i flere år nå.

 

 

HardOCP har en test av Abit AI7 kortet.

Amd kommer antakelig til å kutte ut socket 754 etter A64 3700+, så den varer jo en liten stund til. -Ikke så mange av dagens P4-kort som er like fremtidsrettet. Så det argumentet slår vel litt tilbake kanskje... :p

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor alle anbefaler den nye amd'en...har ikke jeg missforstått helt, så vil jo den snart bli faset ut for enda en ny socket? Eller er det en annen modell? Hvis det stemmer, da er det jo ikke mange nye cpu'er den kan bruke :dontgetit:

 

Det blir jo like dumt som de som kjøpte socket 423 av intel p4. Alle visste jo at om kort kort tid så kom det en ny socket som har vært i flere år nå.

 

 

HardOCP har en test av Abit AI7 kortet.

Det er ikke dummere å kjøpe socket 754 enn 478 når du tenker på hvilket av dem som har lengst holdbarhet. Athlon64 3000+ er jo blitt roset i skyene av alle hardware sidene jeg har sett og blir sett som det beste kjøpet i dag. Driver du med vanlig kontorarbeid eller spill, ja da er A64 et mye krafigere sytem enn P4 3.2GHz, men skal du drive med noe annet så er P4 et bedre valg.

 

Det er bruksområdet ditt som avgjør hva som er det beste kjøpet.

Lenke til kommentar

Jeg har nok ombestemt meg ang. P4 system. Mye mer spennende med Athlon 64+ 3000. Koster ca 2000 spenn.

 

Noen som har noen tanker ang hvilket hovedkort som utpeker seg som greit? Ser kortene er ganske dyre, 1200++, ønsker derfor ikke punge ut med for mye.

Lenke til kommentar

Hovedkortet jeg har sett meg ut er rimelig. Det heter Albatron K8X800 Pro II.

 

Koster 1258 kr.

 

Noen som har synspunkter på kortet?

 

Leser igjennom noen tester som også står på linken ovenfor. Virker svært lovende!

 

Vil ha en ting sikkert: Er det 100% sikkert at jeg kan bruke de vanlige PC3200 minnebrikkene mine på kortet? Prosessoren kjører på 800 mhz fsb. Minne på 400 Mhz.

Lenke til kommentar

Bruk PC3200 eller høyere du! Anbefaler deg høyere hvis du vil klokke minne, lav lancitet er vel også å anbefale på AMD prosessorer.

 

Stemmer prosessoren kjører 800Mhz HyperTransport (FSB), men minnekontrolleren er integrert i prosessoren, så minnetrefikken går ikke over FSB, dette er en av de geniale funksjonene med Athlon 64

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...