Gå til innhold

Hva gjelder som kvittering ved videresalg, dersom varen er kjøpt på nett?


muminim

Anbefalte innlegg

Hei, jeg selger tidvis ting på Finn som har relativt høy verdi, bl.a. datautstyr, mobil, og kamera. Disse er stortsett alltid kjøpt på nettet, da det sjelden er særlig utvalg eller rimelige priser i butikkene der jeg bor. På Finn er det ofte slik at kjøpere ønsker å vite om kvittering medfølger, slik at de får muligheten til å benytte seg av reklamasjonsretten dersom varen er mindre enn 5 år gammel (det er stortsett snakk om varer med maks reklamasjonrett her). Jeg har stortsett sagt at jeg ikke har det, da varene vanligvis er kjøpt på nettbutikk.

Jeg forstår det er slik via kjøpsloven at:

Quote

§ 84. Vilkår for krav mot tidligere salgsledd (1) Kjøperen kan gjøre krav som følge av mangel gjeldende mot et tidligere salgsledd, for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren.

 

(2) Ved salg mellom enkeltpersoner når kjøpet ikke hovedsakelig er knyttet til deres næringsvirksomhet, kan kjøperen uansett avtale også gjøre krav gjeldende mot tidligere yrkessalgsledd etter forbrukerkjøpsloven § 35.

 

 

For meg virker det som at man som kunde burde ha samme rettigheter på reklamasjon ved videresalg selv om varen er kjøpt på nett og det ikke medfølger kvittering, som ved "fysisk salg". Stemmer dette, og i så fall er det noe annet som kan brukes som salgsbevis på samme måte som kvittering? Er det noe som er standard her?

Det slår meg for eksempel at ordrebekreftelsen man får kanskje ikke duger som bevis selv om man deler den med neste kjøper (ved privat videresalg), då varen neste kjøper får ikke nødvendigvis kan knyttes sammen med ordrebekreftelsen... det samme gjelder vel skjermbilde av bankoverførelsen....

Beklager om dette var et vanlig spørsmål men det var vanskelig å google seg fram til dette, og på forhand takk for svar.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
muminim skrev (29 minutter siden):

... På Finn er det ofte slik at kjøpere ønsker å vite om kvittering medfølger, slik at de får muligheten til å benytte seg av reklamasjonsretten dersom varen er mindre enn 5 år gammel (det er stortsett snakk om varer med maks reklamasjonrett her). Jeg har stortsett sagt at jeg ikke har det, da varene vanligvis er kjøpt på nettbutikk...

Hva slags svar er det at du ikke kvittering fordi varene er kjøpt i nettbutikk? Du får jo kvittering på mail når kjøpet er belastet og varen sendt.

 

Sitat

... Stemmer dette, og i så fall er det noe annet som kan brukes som salgsbevis på samme måte som kvittering? Er det noe som er standard her?

... Det slår meg for eksempel at ordrebekreftelsen man får kanskje ikke duger som bevis ...

Det er kun kvitteringen som er bevis for kjøpet. En ordrebekreftelse kan bli endret eller slettet, men nettbutikken kan vel finne ut mer hvis de leter ut fra infoen på ordrebekreftelsen.

 

 

Når man selger brukt må man gi med kvittering hvis kjøper skal ha mulighet til å reklamere. Etter dagens tolkning av GDPR så gir butikkene ikke ut info eller kvitteringer til andre enn opprinnelig kjøper.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Mr D said:

Hva slags svar er det at du ikke kvittering fordi varene er kjøpt i nettbutikk? Du får jo kvittering på mail når kjøpet er belastet og varen sendt.

Begrepet kvittering blir brukt om mange typer skriftlige bekreftelser, men her siktet jeg til det jeg regner med de fleste tenker på som en kvittering til vanlig, altså den typiske "kasselappen" man får i butikk.

Når du sier det, ser jeg at det er en del nettbutikker som opererer med begrepet "kvittering" og sender en, bl.a. Komplett... andre gir et annet ekspisitt "kjøpsbevis", for eksempel "faktura" fra proshop.no.

Det likevel flere som ikke sender noe annet enn evt. bestillingsbekreftelse, ordrebekreftelse etter betalingen er godkjent, og evt. sendingsbekreftelse. Dette gjelder bl.a. CDON og Multicom... det ser likevel ut at det vanligvis er mye av den samme informasjonen i ordre og/eller sendingsbekreftelsen som det ville vært i en faktura, dersom egen faktura ikke blir vedlagt som pdf.

Mener du at alle disse tingene fungerer som kvittering, og at utskrift og/eller videresending av en slik epost burde fungere som kjøpsbevis dersom man selger varen til en annen privat person og denne personen vil reklamere?

I så fall, er nettbutikkene i Norge vant med dette på samme måte som at det er vanlig at andre folk enn opprinnelig kjøper reklamerer i butikk med fysisk "kasselapp"-kvittering?

Quote

Det er kun kvitteringen som er bevis for kjøpet. En ordrebekreftelse kan bli endret eller slettet, men nettbutikken kan vel finne ut mer hvis de leter ut fra infoen på ordrebekreftelsen.

Som poengtert over, er det jo slik at ikke alle nettbutikker sender en kvittering, eller engang en faktura, men i stedet bare gir litt faktura-aktig informasjon i ordrebekreftelsen.

 

Endret av muminim
Lenke til kommentar

Alle butikker skal gi kunden en kvittering som innholder hva som er kjøpt, betalingsmåte og dato, på samme måte som kassalappen på Kiwi eller Rema. Jeg har ikke handlet i alle nettbutikkene som er ramset opp, men det godt mulig at de kaller det forskjellige ting. Kjøpsbevis eller faktura skulle være greit, men ikke ordrebekreftelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ordrebekreftelse vil normalt ha informasjon om de tre tingene. Er du sikker på at du ikke tenker på bekreftelse på at ordre/bestilling er mottat, som typisk blir sendt før ordebekreftelsen (som typisk er kjøpers adresse, ordrenummer, betalingsmåte og dato, evt. kundenummer, og informasjon om varen som pris, navn og kvantitet)?

Det ser ut som det er blitt litt mindre vanlig med dette de siste årene, kanskje pga. at betalingsløsningene i bankene er raskere slik at ordren (og betaling) blir registrert på samme tid, og det ikke lenger nødvendigvis er ventetid mellom når bestillingen blir mottat, og når betalingen er validert.

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, nomore said:

Jeg ser ikke problemet her. Kvittering er dokumentasjon på hva som er kjøpt, hvor det er kjøpt, når det er kjøpt og hvor mye det ble kjøpt for.

At du har kjøpt fra nettbutikk og ikke har dette gir ingen mening :)

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet var at jeg ikke visste om det i dag er normert at nettbutikker aksepterer ordrebekreftelse, kontoutskrift eller faktura som kjøpsbevis på lik linje som fysiske butikker aksepterer kvitteringslapp.

Jeg kunne for eksempel se for meg at enkelte nettbutikker ville krangle dersom en person henvendet seg til dem og forklarte at en vare de hadde kjøpt privat hadde fått en mangel innen reklamasjonstid, og at det var nettbutikkens ansvar å rette opp i feilen, men at det eneste beviset de hadde var en videresendt eller utskrevet ordrebekreftelse frå den opprinnelige kjøperen, og at dette "beviset" ikke en gang kunne direkte knyttes opp til den spesifikke varen (da jeg regner med at de fleste nettbutikker ikke holder oversikt som kobler serienummer på varer til ordrer, og en del varer har ikke en gang serienummer).

Men jeg forstår frå deres svar at i alle fall faktura om ikke ordrebekreftelse skulle være nok, og neste gang jeg kjøper noe dyrt skal jeg sørge for at det følger med kjøpsbevis. Takk igjen for svar.

Lenke til kommentar

Tror problemstilling ikke har noe fasitsvar. Dette kan henge sammen med avtaler mellom butikk og leverandør, og som andre har vært inne på, med varer som ikke lenger har garanti, men er innenfor reklamasjonstid. 

Man må bevise at produktet er innenfor reklamasjonstid, og da er kvittering det rette dokumentet å vise til. 

En problemstilling er om man har kjøpt to identiske produkter på ulike tider. Så vil man reklamere på et av de og har bare kvittering på den ene, og ikke vet hvilket produkt som tilhører hvilken kvittering. 

La oss si at man vil klage til Kiwi på en led-lyspære, som ryker etter kortere levetid enn det som er oppgitt. Noen skriver dato på pærene og tar vare på kiwi-kvitteringene. Jeg gjør ikke det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...