Gå til innhold

Hva må til for å få bedre konkuranse i fiber markedet?


Anbefalte innlegg

LMH1 skrev (9 timer siden):

Vel hvis man aldri reiser, eller er fast bestemt på man gå for fiber så, jeg ser ulemper f.eks ved reise, så må man fremdeles betale mobildata og fiber, er også ulempe man ikk får ekte fiberhastighet 500\1000 mbit (940 mbit praksis) og 5g kan være raskere på nedlasting. men godt mulig det er 1 år unna eller lengere.

Det virker som operatørene fokuserer på FWA når det gjelder abonnement med fast hastighet og "ubegrenset" datapakke. Dette er jo rett og slett fordi de er i stand til å planlegge kapasiteten på basestasjonen slik de alltid har gjort med kablet tilkobling.

FWA er like lite mobilt som en fiber selv om det fremover vil brukes 5G-radio som bærer. Du kan ikke flytte på eller ta med deg ruteren, og da er du uansett nødt til å ha et abo med mobilt bredbånd ved siden av.

Mobilt bredbånd med "Fri bruk" (eller datapakker tilknyttet hovedabo kommer nok uansett til å være en kostbar fornøyelse fremover, men reiser du veldig mye har du jo ikke så mye valg. Da blir det en del av reisekostnadene.

Som fast forbindelse er jeg ikke overbevist om at du vil bli så mye mer fornøyd med FWA over 5G kontra koaksen du allerede har (?) - det virker jo som det blir relativt sammenlignbart ift responstid og kapasitet.

Som en ren internettaksess tror jeg fiberaksessene fremdeles kommer til å ligge øverst på lista over opplevd kvalitet og kapasitet over tid en god stund fremover, rett og slett fordi det er færre variable faktorer involvert. 5G hopper muligens opp på andreplass foran koaksen eller havner på delt andreplass. 

Så hadde jeg hatt valget i dag mellom å hoppe på en Altibox-fiber kontra å vente på en fremtid med 5G, ville jeg valgt fiberen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Det virker som operatørene fokuserer på FWA når det gjelder abonnement med fast hastighet og "ubegrenset" datapakke. Dette er jo rett og slett fordi de er i stand til å planlegge kapasiteten på basestasjonen slik de alltid har gjort med kablet tilkobling.

Men nå er vel problemet for meg fixed wifi er dårligere en utlandske simkort, eneste problemet med det man ofte blir som chilimobil de gir for godt tilbud og velger å nedgradere det slik man får mindre data  det mindre forbruk man har.

Selv ville jeg valgt utlands simkort istedenfor fixed wifi selv om det er fint å få teknisk hjelp syns jeg dagens internethastighet er for dårlig på slike pakker, får 160 mbit ned og 40 mbit opp på telia på speedtest, men på steam kan jeg opptil få 220 mbit (22 MB\S i nedlastinghastighet som best.) Men veldig skjeldent man får det over tid er kun store spill.

Man sparer penger på det på sikt til det blir for dyrt. Man får få få GB i måneden til 300 kr er verdt ellers kan det bli begrensing i ytelsen eller mengden.

Sitat

Som fast forbindelse er jeg ikke overbevist om at du vil bli så mye mer fornøyd med FWA over 5G kontra koaksen du allerede har (?) - det virker jo som det blir relativt sammenlignbart ift responstid og kapasitet.

Er jo klart fiber er bedre men syns det bør finnes alternative løsning ja f.eks si 1 gigabit ytelse der man betaler for forbruk f.eks 20 TB i måneden? hva mener du om det? blir det dårligere avtale? for jeg syns egentlig dagens mobil løsning er bedre å betale for forbruk ikke ytelse. Men er usikker om dagens levrandører vil gjøre endringer her i fremtiden? For er jo gøyest å bruke internett når det er rask en veldig tregt.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 minutter siden):

Men nå er vel problemet for meg fixed wifi er dårligere en utlandske simkort, eneste problemet med det man ofte blir som chilimobil de gir for godt tilbud og velger å nedgradere det slik man får mindre data  det mindre forbruk man har.

Selv ville jeg valgt utlands simkort istedenfor fixed wifi selv om det er fint å få teknisk hjelp syns jeg dagens internethastighet er for dårlig på slike pakker, får 160 mbit ned og 40 mbit opp på telia på speedtest, men på steam kan jeg opptil få 220 mbit (22 MB\S i nedlastinghastighet som best.) Men veldig skjeldent man får det over tid er kun store spill.

Man sparer penger på det på sikt til det blir for dyrt. Man får få få GB i måneden til 300 kr er verdt ellers kan det bli begrensing i ytelsen eller mengden.

Er jo klart fiber er bedre men syns det bør finnes alternative løsning ja f.eks si 1 gigabit ytelse der man betaler for forbruk f.eks 20 TB i måneden? hva mener du om det? blir det dårligere avtale? for jeg syns egentlig dagens mobil løsning er bedre å betale for forbruk ikke ytelse. Men er usikker om dagens levrandører vil gjøre endringer her i fremtiden? For er jo gøyest å bruke internett når det er rask en veldig tregt.

Nå er vi på vei veldig langt bort fra temaet "konkurranse i fibermarkedet"?

Hvis du med "Fixed wifi" mener FWA så er det "Fixed Wireless Access" - og baserer seg ikke på wifi men 4G (og snart 5G). Det som leveres i dag er også kjent som "Fixed LTE" som har vært på planen lenge, men navnet er jo litt begrensende når LTE/4G snart kanskje ikke er like hipt lengre, og direkte misvisende hvis man blander inn NR/5G. Så sikkert lurt å døpe det om til "FWA".

Uansett, med slike løsninger kan operatørene garantere et mer forutsigbart resultat ved å planlegge kapasitet per sektor og bånd, og  sette av bestemte kanaler og/eller utstyr til dette formålet. Det brukes også retningsantenner som blir profesjonelt montert.  Men dette er og blir et "radiolinjehopp" i friluft som er utsatt for interferens og andre forhold.  En enkelt støykilde som kjører eller går forbi basen kan ødelegge for alle kundene i en sektor uten at det er så mye å gjøre med det på kort sikt.

Dette slipper du på en fiber, og RF-løsninger i en koakskabel er jo mer skjermet (bokstavelig talt) enn en radiolinje selv om dette også er følsomt for akkurat det samme er det muligens et synkende antall potensielle støykilder som tilknyttes koaksen. 

Hvis du har koaks i dag ville jeg ikke byttet det med en løsning som er mer utsatt for støy. Det virker ikke som en god måte å få en mer stabil aksess hvertfall. Dersom de som leverer koaksen i dag ikke klarer å levere ca. tilsvarende hastigheter som et 5G-nett i pilotdrift handler det etter min mening bare om vilje og prioriteringer, ikke teknologi.

Utover hypen rundt 5G mener jeg fortsatt vi har følgende rangering på aksesser i privatmarkedet som neppe forandrer seg nevneverdig på kort sikt:

1. Fiberoptikk
2. Koaks
3. FWA

Siden du bruker mye tid på å diskutere alt annet enn koaks-tilbudet du har i huset (?) antar jeg du ikke er så fornøyd med dette, men jeg antar du vil oppleve en FWA-løsning basert på 5G ganske likt som dagens koaks-tilbud.

Ekte "fri bruk" for mobilt bredbånd kan vel alle sikkert ønske seg, men jeg vet ikke hvor realistisk det er å forvente det på en god stund enda, om det noen gang skjer. Folk har en tendens til å konsumere all tilgjengelig kapasitet uansett hvor mye som er tilgjengelig, og man finner sikkert en måte å spise opp all tilgjengelig båndbredde på 5G-nettet også på et tidspunkt. 

Det er jo nok at et helt nabolag tenker "jeg gidder ikke skaffe meg fiber, jeg går for 5G" (som jeg hører stadig flere snakke om) og løser dette med mobilt bredbånd i stedet for FWA, så er kapasiteten på den ene basen spist opp og det blir elendig ytelse på alle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Siden du bruker mye tid på å diskutere alt annet enn koaks-tilbudet du har i huset (?) antar jeg du ikke er så fornøyd med dette, men jeg antar du vil oppleve en FWA-løsning basert på 5G ganske likt som dagens koaks-tilbud.

Ekte "fri bruk" for mobilt bredbånd kan vel alle sikkert ønske seg, men jeg vet ikke hvor realistisk det er å forvente det på en god stund enda, om det noen gang skjer. Folk har en tendens til å konsumere all tilgjengelig kapasitet uansett hvor mye som er tilgjengelig, og man finner sikkert en måte å spise opp all tilgjengelig båndbredde på 5G-nettet også på et tidspunkt. 

Det er jo nok at et helt nabolag tenker "jeg gidder ikke skaffe meg fiber, jeg går for 5G" (som jeg hører stadig flere snakke om) og løser dette med mobilt bredbånd i stedet for FWA, så er kapasiteten på den ene basen spist opp og det blir elendig ytelse på alle.

Problemet mitt jeg ikke blir 100% fornøyd uansett hva jeg går for fiber er jo bedre en Coax men er ikke så veldig stor forskjell, man får jo bedre opplastinghastighet og bedre ping. Men fremdeles betaler man dyrt for noe som kan bli billigere på sikt.

Nå er ikke 12 000 kr mye penger for 1 år med altibox og 500 mbit, men snakker om det fort blir mye penger hvis jeg skal teste 5g også. Hvis det blir kun fixed FWA som er eneste muligheten.

Så er vel også hvordan de fleste bredbånd levrandører opererer med minimale garantier særlig hvis man bruker egent utstyr.

Sitat

Det er jo nok at et helt nabolag tenker "jeg gidder ikke skaffe meg fiber, jeg går for 5G" (som jeg hører stadig flere snakke om) og løser dette med mobilt bredbånd i stedet for FWA, så er kapasiteten på den ene basen spist opp og det blir elendig ytelse på alle.

Men hvis alle tenker slik alle skal ha fiber? blir det rask mobiltnett av det?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Problemet mitt jeg ikke blir 100% fornøyd uansett hva jeg går for

Der traff du kanskje spikeren på hodet. :)  Derfor er det kanskje lurest å velge den teknologien du kanskje blir mest fornøyd med, og som flest mulig har best erfaring med. I overskuelig fremtid mener jeg fast bestemt at det er fiberoptikk som gjelder. Vi får se om jeg fortsatt mener dette om 5 år, så vi kan ta opp tråden igjen i 2025, siden jeg egentlig tror jeg har sagt det jeg har å si om dette nå. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Der traff du kanskje spikeren på hodet. :)  Derfor er det kanskje lurest å velge den teknologien du kanskje blir mest fornøyd med, og som flest mulig har best erfaring med. I overskuelig fremtid mener jeg fast bestemt at det er fiberoptikk som gjelder. Vi får se om jeg fortsatt mener dette om 5 år, så vi kan ta opp tråden igjen i 2025, siden jeg egentlig tror jeg har sagt det jeg har å si om dette nå

Problemet med fiber er vanskelig å teste det uten å gå i bindingstid samme med FWA.

Er enig hvis valget blir mellom FWA og fiber, så er vel heller fiber jeg ville valgt men det er fordi man får så trege hastighet, kan få langt mere hvis jeg kjøper databoost hos telia eller med kvoter. Og utlanske simkort vil neppe vare uendelige men funger vertfall kort tid. For fleste sier det egentlig ikke er lov å bruke utsiden av landet i flere måneder, men flere har vel ikke full kontroll eller bruker nok tid å følge det opp.

Borettslag har ikke noe valg, men de får bedre priser er jo teknisk mulig for de å tegne FWA men totalsett ville nettet bli sprengt.

Men ser det nok som håpløs å forhandle med kundeservice å få borettslag pris på eneboliger. Så er det ikke mitt ønske å være låst med mindre det er bedre avtale. For 5 år er ganske lang tid.

Selv ser jeg altibox nesten like håpløs som utlands levrandør, gir ingen garanti, nesten ingen support, de svarer vel hva de mener men får ikke intrykk man kan forvente seg så mye. Normalsett når man betaler 12 000 i et år burde man fått litt råd og teknisk svar syns jeg. Men kanskje jeg er for kresen.

For er jo slik mye simkort har ubegrenset data men hvis man tester det, skal det ofte ikke så mye til det blir begrenset. Hvem vet kanskje samme begrensinger kommer på fiber også?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...