Gå til innhold

På tia å gjøre noe med muslimer i vesten? Opprette leier for flyttinger?


Anbefalte innlegg

Eg ønskjer å si at eg har ikkje noe imot muslimer per se. Tvert imot, 3 av mine 4 beste venner er muslimer (Pakistansk, Indisk, Albansk). Eg kjenner mange andre muslimer som er fantastiske folk, integrerer seg i samfunnet og passer fantastisk til Noreg/Vesten. Teksten nedenfor er ikkje muslim-fobi eller muslim-hat på noe måte.

Det er ikkje de folka eg skal snakke om her. Dessverre, med nye konflikter i midøsten, er det fleire og fleire flyktinger som kjem til Vesten. Som vi ser, det fører til konflikt. Folk dør. Det er ikkje akseptabelt. En lærer som gjør jobben sin skal ikkje bli halshugd. 

Kjapt test, hvor mange her tør å åpne facebook-profilen sin (med bilde, adresse+++), dele karrikatur av Mohammed og dele den på muslimske sider? Få, om ingen. Folk er redde allerede nå. Og det er kun begynnelse. Det er ikkje akseptabelt.

 

Det er fleire problemer ved saken.

1. Folk slipper til Vesten så å si uten noe form for kontroll. Ta seg over grensa, søke asyl, gjøre kva ein vil. Det som skjedde i Frankrike i dag. 

2. Folk vil ikkje prøve å integrere seg. Litt off-topic, men det er vel 8 av 10 Somalierer som sitter uten jobb selv etter 10 år i Noreg (husker ikkje tallene helt, må tas med ein klype med salt!). Men det viser veldig godt kor langt folk er unna det samfunnet de ønskjer å leve i. 
De er ingen som hindrer de fra å reise til Iran, Iraq, Saudi, India +++. Som har same religion, noe fellestrekk med kultur.

Kva med anti SIAN demonstrasjoner? Unger som angriper politiet, som gjør jobben sin? Er det OK?

Eg kjenner ei som ble kalt for "rasistisk hore" fordi ho sa "eg er enig med Listhaug i denne saken".

Kva med alle voldtekt i Tyskland, fordi "jenter kler seg for sexy"?! What?! (eller rettere sagt, "Was?!").

 

Om de velger å komme til Noreg, må de tilpasse seg. Eller reise heim igjen.

Eg syns det er flott at Vesten har mulighet til å hjelpe folk. Men hjelpen skal ikkje gå på bekostning av norske/franske liv. Å beskytte egne borgere skal gå foran det å hjelpe midøsten. Verden er i stadig forandring. Lover og regler forandrer seg heile tia. Kanskje tiden er inne for å forandre flyktning regler?

1. Alle som kommer må kunne identifisere seg med pass. Det skal ikkje gå an å kaste passet sitt og starte fra blanke ark.
Det bør bli opprettet gruppe innen Euro-pool som skal sjekke alle som kommer om de var involvert i noe form for ekstremisme. Om det blir oppdaget, så blir de konfrontert/kastet ut. Å beskytte egne borgere skal være top-prioritet! 
Om noen tar seg over grense uten pass, bør de bli arrestert/sendt til fengselet for regelbrudd. Der bør de sitte til de blir identifisert (de kan si all data når som helst), så sendt til hjemmelandet.

2. Alle flyktninger bør plasseres i leier på greske øyene (sponset av EU/EØS). Folk skal gå gjennom leier-systemet.
- Det første leier er for screening som nevnt ovenfor.
- Neste leier, undersøke om de har behov/rett for asyl. De skal ha mulighet til å klage 1 gang på vedtaket, så skal de sendes tilbake til hjemmelandet.
- Om de har behov/rett til asyl, så blir de sendt til mindre, land-spesifikk leier. Dvs, de blir tildelt eit land ei EØS de skal bo i. Deres ønskje bør bli tatt i betraktning, men til slutt bestemmes av kapasitet, ledige plasser/kvoter.
Her skal de få språk og kultur-opplæring i 6-12 månader. 

3. I mellomtiden, bør landet som skal ta denne personen imot, ordne OK bolig (standar bør være lav, ikkje særlig bedre enn studenter). Hybel passer bra. Om det er familie, så liten leilighet. Og enda viktigere - jobb! Personen bør være i jobb senest 1 uke etter at h*n ankommer landet. 
Det er null stress, når h*n kan språket, kultur, for bolig (med innredning og alt) og jobben klar. 

4. I 1-3 år bør det være begrensinger for reiser. Litt som med NAV/dagpenger, ein bør søkje om det. 
I 5-10 år kan ikkje ein bytte landet ein bor i. Blir ein plasser i Ungarn, Polen, Latvia - ein må bo der (evt reise til hjemmelandet). Kan samanliknes med arbeidsinnvandrere. Om ein Australier kommer til Noreg, kan ikkje h*n berre flytte til Tyskland om 2-3 år. Flyktinger bør ha strammere regler.

5. De bør ha oppfølging og kontroll. Det skal hjelpe de og beskytte samfunnet. 
Kontroll b.a.  arbeidsgiver må rapportere om de ikkje møter opp på jobb uten gyldig grunn og forvarsel. 
Om de bryter loven bør det veldig lite til for å bli kastet ut. Grovt oppdelt, alt som gir ubetinget fengsel bør straffes med utkastelse.
Oppfølging - obligatoriske kurser i språk, kultur og frivillig videreutdanning. 

 

Så kva sitter vi igjen med?
Jo, for det første vi kan hjelpe langt fleire folk som har behov for hjelp. Et slikt system greier å ta unna mye større strøm av flyktinger. For det andre, vi greier å beskytte egne borgere. For det tredje, vi beskytter vår kultur og våre verdier.

- Om noen er ekstremist - de blir kastet ut/fengslet med ein gong
- De som har ikkje rett på asyl - blir kastet ut (uten å snylte på staten i 10-15 år)
- Folk får opplæring i språk og kultur før de kommer til landet
- Når de kommer til landet, er alt klart (bolig, pers. nummer, bank-konto, jobb, fastlege, barnehage +++)
- De får oppfølging i form av kursing til å kunne bedre integrere seg i samfunnet (noe som skaper bedre opplevelse for alle!)
- De får begrensinger på å flytte på seg, men ikkje stort verre enn de som går på sykepenger/dagpenger/arbeidsinnvandrere.
Etter å ha budd i landet i 10 år, kan de fritt flytte rundt om Europa på lik linje med alle andre borgere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Statsborgerskap burde kun gå til eksepsjonelle utlendinger som ønsker å bli, og som har integrert seg, som vi VET fyller en kritisk rolle, som kirurg eller spesialisert lege. Yrker som krever lang utdanning.
Om vi vil tenke globalt skal ingen migrere til Norge, pga Braindrain/arbeidskraft-tap.
Asyl i Norge er for individer, ikke folkegrupper eller befolkninger.
Asyl i Leirer er for folkegrupper/befolkninger.

Det er vanskelig å luke ut dem med ekstreme holdninger, de kan fint lyve. Virker heller ikke som det kun er dem med ekstreme holdninger som angriper SIAN på tross av politi, eller som ville angrepet om politi ikke er der.
Dermed burde ankomst til Norge være veldig begrenset.

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (4 minutter siden):

Statsborgerskap burde kun gå til eksepsjonelle utlendinger som ønsker å bli, og som har integrert seg, som vi VET fyller en kritisk rolle, som kirurg eller spesialisert lege. Yrker som krever lang utdanning.

Stort sett enig i det du sier, men trenger ikke opprinnelseslandet de med høy utdannelse også?

Lenke til kommentar
PantZman skrev (3 minutter siden):

Stort sett enig i det du sier, men trenger ikke opprinnelseslandet de med høy utdannelse også?

Ja :) 

Alexander4840 skrev (10 minutter siden):

Om vi vil tenke globalt skal ingen migrere til Norge, pga Braindrain/arbeidskraft-tap.

Migrasjon, om positivt, er stort sett bundet til å være negativt for opphavsland.
Ett unntak er Midlertidig arbeidsinnvandring, hvor folk som kommer ikke har mulighet for jobb i hjemlandet.

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar
On 10/29/2020 at 8:25 PM, aomt said:

Eg ønskjer å si at eg har ikkje noe imot muslimer per se. Tvert imot, 3 av mine 4 beste venner er muslimer (Pakistansk, Indisk, Albansk).

Før eg begynner... Er dette den typiske " Eg har ein venn som er svart.... Så eg kan ikkje vere rasistisk" argumentasjonen?

On 10/29/2020 at 8:25 PM, aomt said:

Litt off-topic, men det er vel 8 av 10 Somalierer som sitter uten jobb selv etter 10 år i Noreg

Det kan då vel vere at arbeidsgjevar diskriminerer innvandrerer pga feil etternavn og difor har det vanskeleg med å få jobb ? Som faktisk har vist seg til å vere sant.

On 10/29/2020 at 8:25 PM, aomt said:

Alle som kommer må kunne identifisere seg med pass. Det skal ikkje gå an å kaste passet sitt og starte fra blanke ark.
Det bør bli opprettet gruppe innen Euro-pool som skal sjekke alle som kommer om de var involvert i noe form for ekstremisme. Om det blir oppdaget, så blir de konfrontert/kastet ut.

Så du ønskjer eit samfunn som underbygger ein allereie ekisterande bias mot innvandere.. Mange har ikkje pass fordi ein ikkje har eit fungerande byråkrati i det landet dei kjem frå. Korrupsjon fører ofte også til at ein ikkje får passet sitt dersom ein ikkje betaler ein sum under bordet. Menneskje som allereie ikkje har mykje peng frå før av har det vanskeleg å betale dette.

 

On 10/29/2020 at 8:25 PM, aomt said:

Alle flyktninger bør plasseres i leier på greske øyene (sponset av EU/EØS). Folk skal gå gjennom leier-systemet.

Slike leir har ofte så dårlege sanitære forhold at dei strider med menneskerettigheiter. Det beste er at desse får bu i landa dei søkjer asyl i.

Det er mykje meir eg er ueinig i. Det eg er mest ueinig i er kanskje det underliggande menneskjesynet som ligger til grunn i innlegget.

Endret av 9900K
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9900K skrev (17 timer siden):

Før eg begynner... Er dette den typiske " Eg har ein venn som er svart.... Så eg kan ikkje vere rasistisk" argumentasjonen?

Nei. Det er forklaringen at eg har ikkje noe patologisk hat eller frykt for muslimer. Eg er ingen SIAN. 

Kva mener du med "typisk?" Selv når det er typisk, så er den nokså korrekt. Det var ikkje mange frå KKK som hadde titals svarte venner? Så ja, velger du venner (du ser folk) uavhengig av rase/hudfarge++, så er du ikkje rasist. 

 

Sitat

Det kan då vel vere at arbeidsgjevar diskriminerer innvandrerer pga feil etternavn og difor har det vanskeleg med å få jobb ? Som faktisk har vist seg til å vere sant.

Jo, det skjer at noen blir diskriminert. Men ikkje i nærheita av den grad det er snakk om her. Irakere greier å finne seg jobb. Thai gjør det. Russere er helt suverene. Kva er problemet med Somaliere?
image.png.c14abb66e451b2b68219d9e74f20455b.png

– Jeg har møtt dem som nekter å jobbe og som begrunner at de ikke kan jobbe med religion. De vil ikke jobbe der det selges alkohol, de vil ikke jobbe der det selges svin. En kvinne fortalte meg at hun kunne ikke jobbe siden hun var vant med å være hjemme og passe barn. Jeg har også møtt kvinner som ikke får lov til å jobbe utenfor hjemmet av sine ektemenn, skrev hun.

Kilde: https://www.utrop.no/nyheter/ansikt-i-fokus/31489/

Ja, skal ein leve i Noreg, så må ein tilpasse seg. Det er svin og alkohol overalt. Ingen tvinger de til å drikke/spise det, men å vaske i ein butikk der det blir solgt er fult mulig. Alternativ er å reise tilbake til Somali, det er det ingen av de tingene.

Videre i same artikkel står det om ei dame som "sliter med å få jobb, fordi norsken er dårlig skriftlig". Makan til BS skal ein lete lenge etter. For det første, ho gikk på norsk kurs i 2012 - 12 år etter ho kom te landet. WOW! For det andre, NAV har kurs der de hjelper deg å skrive CV. De setter opp riktig format, retter alle feil+++++. Så er det å sende ut CVen overalt. Ein har null behov for "god skriftlig" for hundrevis av jobber. Det er kun unnskyldning.

"Bergenstest er vanskelig" - ja, den er det. Krever vel 3-4 år med aktiv studie av norsk. Men det er ikkje verre enn det. Det burde vært krav å bestå den innen 10 år, eller så burde ein bli kastet ut.

Fjern alt sosialt støtte, så skal du se ho får seg jobb i løpet av eit par uker. Magi!

 

Sitat

Så du ønskjer eit samfunn som underbygger ein allereie ekisterande bias mot innvandere.. Mange har ikkje pass fordi ein ikkje har eit fungerande byråkrati i det landet dei kjem frå. Korrupsjon fører ofte også til at ein ikkje får passet sitt dersom ein ikkje betaler ein sum under bordet. Menneskje som allereie ikkje har mykje peng frå før av har det vanskeleg å betale dette.

Eg ønskjer samfunn der innvandrere er integrert i systemet og er ein del av samfunnet. De bør være ein del av løysningen og ikkje problemet for samfunnet.  

Du veit ikkje kva du snakker om. Det koster veldig mye å komme til Europa, spesielt Noreg. Mange betaler 10.000€-50.000€ for det. Så sier du de har ikkje råa til pass? Nei, å kaste passe sitt (etter å ha krysset grensa) er strategi for å enklere få opphold. Mange kjem frå land som har ikkje krav på asyl, då er å kaste passe så å si den eneste veien.

Ingen pass - ingen asyl.

Sitat

Slike leir har ofte så dårlege sanitære forhold at dei strider med menneskerettigheiter.

Tja. Det er EU vi snakker om her. Eg har trua at EU landene veit kva dei driver med. Men jo, ofte er det dårlig der. Såg intervjuet, huskjer ikkje kas leier det var snakk om (om det var i Noreg eller Hellas). Long story short - de måtte kaste søppel på gølvet, fordi bakkene var fulle og ingen gadd å tømme de. Hallo! Det er berre å tømme de selv (og ja, de sa at det er mulig, men ingen gidd å gjøre det)? De selv bor der. Det er berre å vaske og holde alt ryddig. Så enkelt er det.

Sitat

Det beste er at desse får bu i landa dei søkjer asyl i.

Vel, lovverket er slik at ein må søkje asyl i første land ein kommer til. Dvs alle frå Somali, Syria, Libya+++++ bryter loven. Alle som tar båten frå Tyrkia til Hellas, så til fastlandet, så reise de gjennom 5-6 land til Tyskland/Noreg? 
Fordi "de får meir der enn i Ungarn"? Asyl handler om beskyttelse. Hjelpe folk i nødt og skaffe trygheit. Ikkje "best mulig levekår". Eg skal love deg, det finst hundrevis millioner menneskjer som ønskjer å leve på NAV i Noreg. Vi kan ikkje ha imot alle. Vi kan heller ikkje ta imot de som betalte 50.000€ for å komme hit for å NAVe og sende penger ut av landet.
Nei, vi må prioritere å hjelpe de som har krav og behov for hjelp og ønskjer å integrere seg i samfunnet. Jobbe og skape goder for felleskapet. 

Om vi lager leier-system, så unngår vi somaliere som kan ikkje skriftlig norsk og står uten jobb etter 12-15 år. De vil nemlig komme til landet med norsk kunnskap og ein jobb som venter på de. Er ikkje det flott? Og med obligatorisk oppfølging/kursing  vil de bestå Bergenstest etter 3-6 år og få seg skikkelig jobb. Er ikkje det bra?

De som ønskjer å være ein del av samfunnet får mye enklere vei til det. Fleire av de som har behov for hjelp får det.
De som ønskjer å snylte på samfunnet/NAV - blir kastet ut. De som "kjøper seg til asyl" uten å ha krav til det - slipper aldri gjennom.
Det er flott system som tar være på menneskjer og samfunnet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...