Redaksjonen. Skrevet 29. oktober 2020 Skrevet 29. oktober 2020 KNM Maud klarer ikke å utføre sin viktigste oppgave – må repareres i Nederland
Tor Hansen3 Skrevet 29. oktober 2020 Skrevet 29. oktober 2020 Har vi enda ikke lært? Å sette ut bygging av skip og olje-/gassplattformer til Asia fører kun til store overskridelser og forsinket levering. Bruk norske verft. Selv om anbudet ser dyrere ut på papiret, så er det mer realistisk. Og totalprisen blir rimeligere. Og leveransen skjer til rett tid. Desverre lar innkjøperne seg lure, gang på gang. 8 1
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 30. oktober 2020 Skrevet 30. oktober 2020 (endret) Tor Hansen3 skrev (5 timer siden): Har vi enda ikke lært? Å sette ut bygging av skip og olje-/gassplattformer til Asia fører kun til store overskridelser og forsinket levering. Bruk norske verft. Selv om anbudet ser dyrere ut på papiret, så er det mer realistisk. Og totalprisen blir rimeligere. Og leveransen skjer til rett tid. Desverre lar innkjøperne seg lure, gang på gang. Blir litt som å selge kvitost til US for 35 kr kiloet, dårlig foretning men greit å reise over å inspisere salget..... Så kjøper Statoil kalkun til 100 000 kroner kiloet i US. Joda, det har blitt kutyme. Endret 30. oktober 2020 av Halvor Sølvberg- the MOV 2
Xantippe Skrevet 30. oktober 2020 Skrevet 30. oktober 2020 Man må ta i betraktning at det er blårussen som har det meste å si. Mange av dem er rene pengetellere som kun ser på beløpet nederst på fakturaen og har null innsikt i andre ting. Etter alle år i næringslivet har jeg mistet tiltroen til de fleste av dem. Jeg har ingen illusjoiner lenger. 6 1
Hanhijnn Skrevet 30. oktober 2020 Skrevet 30. oktober 2020 Tor Hansen3 skrev (8 timer siden): Har vi enda ikke lært? Å sette ut bygging av skip og olje-/gassplattformer til Asia fører kun til store overskridelser og forsinket levering. Bruk norske verft. Selv om anbudet ser dyrere ut på papiret, så er det mer realistisk. Og totalprisen blir rimeligere. Og leveransen skjer til rett tid. Desverre lar innkjøperne seg lure, gang på gang. Statens innkjøpsorgan og Forsvarets Materialforvaltning har ikke lært, og kommer ikke til å lære. Det er papirflyttere som Xantippe antyder. KNM Maud blir "gammel" før den blir fullt operativ. Hadde norske verft fått lov å bygge den selv så hadde den blitt levert på kontraktsdato, til avtalt pris, og fullt operativ. Det ser ikke ut til å være så viktig for papirflytterne. 5
ØysteinLi Skrevet 30. oktober 2020 Skrevet 30. oktober 2020 "Har vi ikke lært?" Nå må folk dra nisselua opp fra øynene, og tro at norsk vetftsindustri er så mye bedre. Dessuten, hvor ville et norsk verft kjøpt RAS riggen fra? Mest sannsynlig fra Nederland, jeg kan ikke tenke meg at det er noen norske selskaper som leverer slikt. Det er en skog av underleverandører til et komplisert fartøy, og jeg tror neppe noen av de norske verftene ville klare integrasjonsbiten noe bedre.
Hanhijnn Skrevet 30. oktober 2020 Skrevet 30. oktober 2020 ØysteinLi skrev (11 minutter siden): "Har vi ikke lært?" Nå må folk dra nisselua opp fra øynene, og tro at norsk vetftsindustri er så mye bedre. Dessuten, hvor ville et norsk verft kjøpt RAS riggen fra? Mest sannsynlig fra Nederland, jeg kan ikke tenke meg at det er noen norske selskaper som leverer slikt. Det er en skog av underleverandører til et komplisert fartøy, og jeg tror neppe noen av de norske verftene ville klare integrasjonsbiten noe bedre. Du har god innsikt i den militære kompetansen som norske verft besitter? Eller leveringsdyktigheten der ellers? Høres definitivt ikke sånn ut.
ØysteinLi Skrevet 30. oktober 2020 Skrevet 30. oktober 2020 Norske verftvhar ikke bygget militære fartøy siden 60-70 tallet, med unntak av Umoe Mandal som har bygget mineryddere og korvetter. Mao kompetansen er ikke der.
Smule8o Skrevet 30. oktober 2020 Skrevet 30. oktober 2020 5 minutes ago, ØysteinLi said: Norske verftvhar ikke bygget militære fartøy siden 60-70 tallet, med unntak av Umoe Mandal som har bygget mineryddere og korvetter. Mao kompetansen er ikke der. Vard Langsten har bygd både etterretningskip (FS Marjata), kystvaktskip (KV Svalbard) og har flere kystvaktskip under bygging. Hvorvidt de kunne ha bygd skip av denne størrelsen er jeg dog ikke sikker på. 1
ØysteinLi Skrevet 30. oktober 2020 Skrevet 30. oktober 2020 Det å bygge et militært fartøy (knm) må ikke sammenliknes med kv fartøy. Kv fartøyene har et enkelt skrog, som er lett å bygge, samt at de har en utrustning ellers som er mer lik sivile fartøyer, med unntak av en liten sprettert av en kanon, og sambandsutrustning.
Hanhijnn Skrevet 30. oktober 2020 Skrevet 30. oktober 2020 Smule8o skrev (8 minutter siden): Vard Langsten har bygd både etterretningskip (FS Marjata), kystvaktskip (KV Svalbard) og har flere kystvaktskip under bygging. Hvorvidt de kunne ha bygd skip av denne størrelsen er jeg dog ikke sikker på. Vard har også bygget kystvaktskip til andre land.
Hanhijnn Skrevet 30. oktober 2020 Skrevet 30. oktober 2020 ØysteinLi skrev (6 minutter siden): Det å bygge et militært fartøy (knm) må ikke sammenliknes med kv fartøy. Kv fartøyene har et enkelt skrog, som er lett å bygge, samt at de har en utrustning ellers som er mer lik sivile fartøyer, med unntak av en liten sprettert av en kanon, og sambandsutrustning. Kystvaktskip er av militær klasse og såden svært mye likt. Våpenutrustning produseres og monteres av spesialiserte leverandører uansett fartøy. Jeg har forøvrig førstehånds kjennskap til bygging av nøyaktig denne typen skip, og vet derfor litt om hva jeg snakker om. Har du?
ØysteinLi Skrevet 30. oktober 2020 Skrevet 30. oktober 2020 Uansett, ikke bland sammen knm og kv fartøy. Det er ikke skrogbygging, maskineri og innredning som er komplisert...
Hanhijnn Skrevet 30. oktober 2020 Skrevet 30. oktober 2020 ØysteinLi skrev (Akkurat nå): Uansett, ikke bland sammen knm og kv fartøy. Det er ikke skrogbygging, maskineri og innredning som er komplisert... Design og teknologiutvikling er det uansett IKKE verfta som gjør. Hverken i Norge eller Asia. Det er for spesialisert. Det som norske verft er gode på er å sy det hele i sammen til en pakke som fungerer. Og det innenfor leveringstid og avtalt pris. 1
ØysteinLi Skrevet 30. oktober 2020 Skrevet 30. oktober 2020 Nu vel, ingen av kystvaktfartøyene som er bygget siste 15 år er noe annet enn et gråmalt sivilt skip.
Hanhijnn Skrevet 30. oktober 2020 Skrevet 30. oktober 2020 ØysteinLi skrev (11 minutter siden): Nu vel, ingen av kystvaktfartøyene som er bygget siste 15 år er noe annet enn et gråmalt sivilt skip. Javel? Du må skille mellom de som er laget etter militær klasse, og de som er sivile fartøy som er konvertert til kystvaktskip. Virker ikke som om du har noe særlig greie på dette, men meninger må du jo få lov å ha likevel. Bare synd at de ikke er basert på fakta.
ØysteinLi Skrevet 30. oktober 2020 Skrevet 30. oktober 2020 Kv fartøyene vi har idag er bygget som kv fartøy.
Hanhijnn Skrevet 30. oktober 2020 Skrevet 30. oktober 2020 ØysteinLi skrev (9 minutter siden): Kv fartøyene vi har idag er bygget som kv fartøy. Nei, slett ikke alle.
ØysteinLi Skrevet 30. oktober 2020 Skrevet 30. oktober 2020 Kun 2 som ikke er det, det er de sist innleide for en kort periode for å dekke slepebåtberedskapen. De andre er "skreddersøm" for kv.
0AAVKDA1 Skrevet 30. oktober 2020 Skrevet 30. oktober 2020 Kan man kanskje leie tilbake...? https://www.dagbladet.no/nyheter/solgte-kystvaktskip-til-omstridt-sor-afrikansk-vapeneksportor/61068871
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå