Gå til innhold

Lager Apple et eget alternativ til Google-søk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bra med konkurranse men eg har problem med å sjå kva ein ny søkemotor eventuelt skal bidra med.

Eg har sjølvsagt forståing for at Apple kan ha interesse av å i større eller mindre grad "tinge" sine brukarar til å ta enkle oppslag via sin eigen søkemotor for å på den måten også få annonseinntektene sjølv.
Med mindre Apple er tøffe nok til å låse apple-produkt til den nye søkemotoren og tørr å stå i stormen og håpe at dei fleste brukarane ikkje bruker anledninga til å velge vekk Apple, så trur eg det blir vanskeleg å etablere seg med ein ny søkemotor.
I så tilfelle må ein kunne tilby noko nytt, som til dømes betre søkeresultat.

For min eigen del så er det to søkemotorar eg brukar; Google på alle vanlege oppslag der eg raskt får relevante søkeresultat og duckduckgo for annonyme søk der eg ikkje vil at søkeresultata skal være tilpassa min tidlegare søkehistorikk.

Lenke til kommentar

Jeg hadde gjerne betalt et abonnement for en søkemotor som respekterte personvern og samtidig var like god som Google. Apple har jo allerede etablert seg et firma tar personvern på alvor mot at man betaler en premium for det, i motsetning til andre firmaer som får ned prisen mot de selger brukernes data. Jeg bruker også Duckduckgo, men jeg er ofte misfornøyd med resultatene jeg får. Jeg vet er personaliesringen som gjør at resultatene blir så bra, men jeg liker ikke at Google selger denne informasjonen videre til andre.

Lenke til kommentar
sunsunsun skrev (20 timer siden):

Jeg hadde gjerne betalt et abonnement for en søkemotor som respekterte personvern og samtidig var like god som Google. Apple har jo allerede etablert seg et firma tar personvern på alvor mot at man betaler en premium for det...

Jeg tror at det er en av Apples beste differensiatorer. Konkurenter har lært seg design (og kan fort kopiere Apple). Apple er ikke spesielt brukervennlig (prøv å kopiere over et bilde...). Apple har price premium.

Men så lenge de framstår som en reell forsvarer av privatliv så er det få som kam konkurere. Google har salg av brukerdata som hjørnesteinen i forretningmodellen. MIcrosoft har gitt opp. De andre er for små til å lage en god løsning, eller har for lite pondus til at man kan stole på dem når de sier "vi er trygge"*)

-k

*)Man kan selvsagt aldri stole på noen, men hvis Apple blir tatt med buksene nede og selger brukerdata uten at det er avtalt så blir det bråk. Hvis Samsung gjør det så blir det gjesp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...