Gå til innhold

Fant hittil ukjent materialdefekt bak motorfeil i A380: Kan gi flyindustrien et nytt, stort problem [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herlig formulering i artikkelen:

"I stedet valgte de Goose Bay i det arktiske Canada, der flyet landet trygt knappe to timer etter styrten."

  • Liker 2
Skrevet

tja, Goose Bay sad passagererne så 14 timer i flyet før de kunne komme ud. Altså sad de ikke i "hytta" (google translate :) ) Ikke alle steder har de en stige som er høj nok til sådan en Airbus

Skrevet
Skrevet (endret)

Etter det jeg leser er det ikke egentlig utmattelse som er problemet, men ujevn\uheldig\dårlig materialkvalitet. Å skylde på utmattelse pga. kulde blir litt bortforklaring\unnskyldning syns jeg. Si at man støper fundament men noen ganger kommer store luftbolber i støpen og huset kollapser hvis det kommer sumobrytere inn i huset. Da er det ikke utmattelse pga. sumobrytere:-) Det er helt enkelt noe feil med støpen.

Edit: endret til sumobrytere:-D

Endret av asshole
Skrevet (endret)
asshole skrev (11 timer siden):

Etter det jeg leser er det ikke egentlig utmattelse som er problemet, men ujevn\uheldig\dårlig materialkvalitet. Å skylde på utmattelse pga. kulde blir litt bortforklaring\unnskyldning syns jeg. Si at man støper fundament men noen ganger kommer store luftbolber i støpen og huset kollapser hvis det kommer sumobrytere inn i huset. Da er det ikke utmattelse pga. sumobrytere:-) Det er helt enkelt noe feil med støpen.

Edit: endret til sumobrytere:-D

Denne spesielle formen for utmatting er kjent fra før, men har aldri blitt konstatert tidligere for den spesielle titanlegeringen som flymotorindustrien bruker. Så vidt jeg forstår var feilen i selve navet (ikke i bladene), som er en svær klump med titan. Til større en del er, til større er sjansen for urenheter/støpefeil. Så løsningen må være å være enda mer nøye med renheten i titanmaterialet og nøyaktighet i tilvirkningen av delen. Problemet er naturligvis eksisterende motorer der en kan oppleve en liknende ulykke og at det samtidig er veldig vanskelig å sjekke ut motorene.

Motoren var en GP7000 (ikke Rolls-Royce).

Endret av Ketill Jacobsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...