Jump to content
Redaksjonen.

Fant hittil ukjent materialdefekt bak motorfeil i A380: Kan gi flyindustrien et nytt, stort problem [Ekstra]

Recommended Posts

Herlig formulering i artikkelen:

"I stedet valgte de Goose Bay i det arktiske Canada, der flyet landet trygt knappe to timer etter styrten."

  • Like 2

Share this post


Link to post

tja, Goose Bay sad passagererne så 14 timer i flyet før de kunne komme ud. Altså sad de ikke i "hytta" (google translate :) ) Ikke alle steder har de en stige som er høj nok til sådan en Airbus

Share this post


Link to post

Etter det jeg leser er det ikke egentlig utmattelse som er problemet, men ujevn\uheldig\dårlig materialkvalitet. Å skylde på utmattelse pga. kulde blir litt bortforklaring\unnskyldning syns jeg. Si at man støper fundament men noen ganger kommer store luftbolber i støpen og huset kollapser hvis det kommer sumobrytere inn i huset. Da er det ikke utmattelse pga. sumobrytere:-) Det er helt enkelt noe feil med støpen.

Edit: endret til sumobrytere:-D

Edited by asshole

Share this post


Link to post
asshole skrev (11 timer siden):

Etter det jeg leser er det ikke egentlig utmattelse som er problemet, men ujevn\uheldig\dårlig materialkvalitet. Å skylde på utmattelse pga. kulde blir litt bortforklaring\unnskyldning syns jeg. Si at man støper fundament men noen ganger kommer store luftbolber i støpen og huset kollapser hvis det kommer sumobrytere inn i huset. Da er det ikke utmattelse pga. sumobrytere:-) Det er helt enkelt noe feil med støpen.

Edit: endret til sumobrytere:-D

Denne spesielle formen for utmatting er kjent fra før, men har aldri blitt konstatert tidligere for den spesielle titanlegeringen som flymotorindustrien bruker. Så vidt jeg forstår var feilen i selve navet (ikke i bladene), som er en svær klump med titan. Til større en del er, til større er sjansen for urenheter/støpefeil. Så løsningen må være å være enda mer nøye med renheten i titanmaterialet og nøyaktighet i tilvirkningen av delen. Problemet er naturligvis eksisterende motorer der en kan oppleve en liknende ulykke og at det samtidig er veldig vanskelig å sjekke ut motorene.

Motoren var en GP7000 (ikke Rolls-Royce).

Edited by Ketill Jacobsen

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...