Jump to content
Redaksjonen.

Fant hittil ukjent materialdefekt bak motorfeil i A380: Kan gi flyindustrien et nytt, stort problem [Ekstra]

Recommended Posts

Herlig formulering i artikkelen:

"I stedet valgte de Goose Bay i det arktiske Canada, der flyet landet trygt knappe to timer etter styrten."

• Like 2

tja, Goose Bay sad passagererne så 14 timer i flyet før de kunne komme ud. Altså sad de ikke i "hytta" (google translate :) ) Ikke alle steder har de en stige som er høj nok til sådan en Airbus

Etter det jeg leser er det ikke egentlig utmattelse som er problemet, men ujevn\uheldig\dårlig materialkvalitet. Å skylde på utmattelse pga. kulde blir litt bortforklaring\unnskyldning syns jeg. Si at man støper fundament men noen ganger kommer store luftbolber i støpen og huset kollapser hvis det kommer sumobrytere inn i huset. Da er det ikke utmattelse pga. sumobrytere:-) Det er helt enkelt noe feil med støpen.

Edit: endret til sumobrytere:-D

Edited by asshole

asshole skrev (11 timer siden):

Etter det jeg leser er det ikke egentlig utmattelse som er problemet, men ujevn\uheldig\dårlig materialkvalitet. Å skylde på utmattelse pga. kulde blir litt bortforklaring\unnskyldning syns jeg. Si at man støper fundament men noen ganger kommer store luftbolber i støpen og huset kollapser hvis det kommer sumobrytere inn i huset. Da er det ikke utmattelse pga. sumobrytere:-) Det er helt enkelt noe feil med støpen.

Edit: endret til sumobrytere:-D

Denne spesielle formen for utmatting er kjent fra før, men har aldri blitt konstatert tidligere for den spesielle titanlegeringen som flymotorindustrien bruker. Så vidt jeg forstår var feilen i selve navet (ikke i bladene), som er en svær klump med titan. Til større en del er, til større er sjansen for urenheter/støpefeil. Så løsningen må være å være enda mer nøye med renheten i titanmaterialet og nøyaktighet i tilvirkningen av delen. Problemet er naturligvis eksisterende motorer der en kan oppleve en liknende ulykke og at det samtidig er veldig vanskelig å sjekke ut motorene.

Motoren var en GP7000 (ikke Rolls-Royce).

Edited by Ketill Jacobsen