Gå til innhold

Fant hittil ukjent materialdefekt bak motorfeil i A380: Kan gi flyindustrien et nytt, stort problem [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter det jeg leser er det ikke egentlig utmattelse som er problemet, men ujevn\uheldig\dårlig materialkvalitet. Å skylde på utmattelse pga. kulde blir litt bortforklaring\unnskyldning syns jeg. Si at man støper fundament men noen ganger kommer store luftbolber i støpen og huset kollapser hvis det kommer sumobrytere inn i huset. Da er det ikke utmattelse pga. sumobrytere:-) Det er helt enkelt noe feil med støpen.

Edit: endret til sumobrytere:-D

Endret av asshole
Lenke til kommentar
asshole skrev (11 timer siden):

Etter det jeg leser er det ikke egentlig utmattelse som er problemet, men ujevn\uheldig\dårlig materialkvalitet. Å skylde på utmattelse pga. kulde blir litt bortforklaring\unnskyldning syns jeg. Si at man støper fundament men noen ganger kommer store luftbolber i støpen og huset kollapser hvis det kommer sumobrytere inn i huset. Da er det ikke utmattelse pga. sumobrytere:-) Det er helt enkelt noe feil med støpen.

Edit: endret til sumobrytere:-D

Denne spesielle formen for utmatting er kjent fra før, men har aldri blitt konstatert tidligere for den spesielle titanlegeringen som flymotorindustrien bruker. Så vidt jeg forstår var feilen i selve navet (ikke i bladene), som er en svær klump med titan. Til større en del er, til større er sjansen for urenheter/støpefeil. Så løsningen må være å være enda mer nøye med renheten i titanmaterialet og nøyaktighet i tilvirkningen av delen. Problemet er naturligvis eksisterende motorer der en kan oppleve en liknende ulykke og at det samtidig er veldig vanskelig å sjekke ut motorene.

Motoren var en GP7000 (ikke Rolls-Royce).

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...