Gå til innhold

Kjølepasta; Kan jeg bruke gode gamle "Arctic Silver"? Burde jeg kjøpe ny? Hva gjelder i dag?


dTd

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Jeg sitter i dag på en litt eldre maskin som skal oppgraderes meget snart, nytt skjermkort er allerede på vei (3080), men avventer for å se om jeg skal ha ny ryzen eller intel 10gen siden amd skal lansere på torsdag.

Dog så slo det meg, kjølepasta, jeg har en evig gammel tube med "Arctic silver", mener å huske at denne var "the shit" i gamle dager. Men sist jeg byttet CPU var i typ 2014, og da brukte jeg den samme tuben som jeg hadde fra forrige gang jeg oppgraderte PCn som jeg tror var i 2010.

Så da er mitt spørsmål, har det skjedd noe spennende på denne fronten siden den gang? Vil denne kjølepastaen fortsatt funke? Er den for gammel? Hva er evt det nye som er å anbefale? Og ja, jeg vet at det ikke er snakk om mange kroner, men er jo ikke vits å kjøpe nytt dersom jeg ikke må :D

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rett pasta gir deg enda kaldere PC

Så er bare å prøve hvis den ikke har tørket helt ut. Eneste store problemet med active silver er den limer seg fast i cpuen særlig AMD så man må være litt forsiktig å ta ut kjøleren ellers kan man bøye pins på am cpuen. Som fort blir dyrt.

Det har vel neppe skjedd mye forskjell.

Vi smurte alt dette på prosessoren

Men spørs slik er særlig bra i lengden men viser seg det kan brukes. Hadde håpet noen kunne teste overklokking over tid.

For kjøpepaste kan tørkes ut og da funger den dårlig. Så der mener jeg ketchup og sennep er dårlig invistering på lengere sikt.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (47 minutter siden):

En ny tube koster ikke all verdens så jeg ville ikke gamblet.

Tja man merker vel om cpuen blir varm over 70 grader på lav last, så skal vel en del til å ødlegge cpuen helt på noe varmere, men er liten risiko for funksjoner som beskytter cpuen for overopphetning ikke funger, eller at cpuen tar mere skade en normalt, siden nyere cpuer kan ha dårligere beskyttelse. Siden det er flere transistorer. Kan hver transistor ha dårligere kvalitet. Men er vel mest problem ved overklokking. Er jo dumt å kaste full fungere pasta, men er kanskje lurt å bruke den på billigere eller eldre cpu. Kanskje? ikke det aller nyeste selv og man muligens har garanti igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvis du leter etter en grei vanlig pasta kan du bruke Cryonaut fra Thermal Grizzly.

Husk at Liquid metal vil ete seg noe igjennom kobber over tid så det må vedlikeholdes mer, men vil gi deg bedre temperaturer. Ikke finn på å bruke det mot aluminium som den løser opp kjapt.

Ikke for å være negativ. PS5 bruker liquid metal, så det er nok en grunn til det.

Har noe eldre Artic Silver 5 som fremdeles funker greit, men er din veldig gammel så bør du nok kjøpe ny. Fordelen til Cryonaut er at den er designet for å vare lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...