Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lufting av bremser


Ludvig86

Anbefalte innlegg

 
Hepp!
 
Jeg skiftet bremseskiver og klosser fremme på min 2012 Focus 1.0 Ecoboost Bensin for litt siden. Jeg merket at etter skiftet, var bremsekraften ikke helt der jeg ville ha den, og pedalen går så og si i gulvet. Men etter hvert som jeg pumper på pedalen blir den hardere og kraften kommer tilbake, men forsvinner igjen da jeg kjører litt. Jeg må på en måte trykke to kjappe ganger på pedalen for å få normal bremsekraft.
Tanken som slo meg var at jeg muligens burde lufte bremsene, og satte så i gang med dette. Jeg har gjort dette på en bil før (Mazda 5) og da gikk det bra. Men her sliter jeg.
 
Det jeg gjør:
 
1 - Åpner lokket til bremsevæsken og fyller så litt på, så jeg har å gå på mens jeg lufter.
2 - Begynner på høyre bakhjul. Venste bakhjul. Høyre forhjul og venstre forhjul til slutt.
3 - Jeg har en klar slange nedi en beholder hvor jeg kan se evt.luftbobler. Jeg får bruen til å pumpe opp bremsen til den blir hard, for så å åpne lufteskruen til pedalen når bunn og det ikke kommer mer væske/bobler. Hun holder pedalen i bunn til jeg har fått strammet til igjen skruen før du slipper opp, og dette gjentas til det ikke kommer mer luftbobler. Prosedyren fortsetter da på neste hjul.
Vi varierer litt mellom at hun pumper opp før jeg løsner, til at hun kun trykker på pedalen en gang før jeg løsner, til at hun pumper noen ganger mens skruen er åpen. (Slanger er da under væskenivå, slik at den suger væske istedet for luft når hun slipper opp) Jeg etterfyller væske etter behov.
 
Det vi legger merke til når jeg lufter caliperene bak, er at når jeg åpner lufte skruen så hører man tydelig luft som på en måte slippes ut eller går i systemet, uten at det er noe tegn til dette i slangen i form av luftbobler. Det høres bare i "systemet" på en måte. Som om noen holder pusten og slipper ut. Men dette gjelder kun caliperene bak, og ikke de foran.
Jeg har gått til innkjøp av en manuall lufter fra Biltema ( https://www.biltema.no/.../bremselufter-manuell-2000044343 ) som jeg har prøvd ett par ganger uten hell.
 
Jeg står litt fast her, og er litt småfortvilet. Bra vi har to biler, da denne blir stående til problemet er fikset.
Jeg er typen om liker å skru bil, og liker å lære, så jeg vil helst ikke kontakte verksted før dette blir ytterst nødvendig.
Takker for alle innspill!
 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (4 timer siden):

Hvor mye bremsevæske har du sluppet igjennom med den "manuelle" lufteren ved lufting av caliperne bak?.

 

Vanskelig å si nøyaktig, men kjøpte en ny flaske i før jeg satte i gang. Jeg kasserte noe væske i det jeg begynte, 0,5L kanskje? Men etter som jeg ser at det er ny væske som siles ut igjen, så har jeg begynt å bare etterfylle beholderen med den væsken som kommer ut igjen. 

Lenke til kommentar

Ser du ikke luft i slangen etter å ha pumpet gjennom hele systemet, så er det trolig ikke luft (med mindre du har gjort noe feil).
Har du testet bremsene, kjennes pedalen ut slik den burde, altså at den ikke siger under trykk osv?

Du er sikker på at det ikke er lekkasje noe sted, og at alt er lukket på de andre hjulene, slik at det ikke dras inn ny luft?

Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):

Ser du ikke luft i slangen etter å ha pumpet gjennom hele systemet, så er det trolig ikke luft (med mindre du har gjort noe feil).
Har du testet bremsene, kjennes pedalen ut slik den burde, altså at den ikke siger under trykk osv?

Du er sikker på at det ikke er lekkasje noe sted, og at alt er lukket på de andre hjulene, slik at det ikke dras inn ny luft?

Etter siste lufting så får jeg ikke noe luft i slangen. Jeg tester bremsene ja. Det er da jeg finner ut at de ikke er som de skal. Pedalen må tråkkes lengre inn enn normalt for å få noe reaksjon. Mens vend trykk 2 og 3 så er den tilbake til normalt (ved pumpebremsing). Men om jeg kjører litt igjen så er det like gale. 

Jeg vil tro at jeg hadde oppdaget en lekasje i form av væske på gulvet? Og pedalen blir hard ved lufting (at fruen pumper den hard før jeg åpner lufteskruen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...