Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Egenandelsforsikring ved leiebil


Simmun

Anbefalte innlegg

krikkert skrev (3 timer siden):

Du har tegnet en kollisjonsskadeforsikring (CDW), og en tyveriforsikring (TP). Du har deretter tegnet en tilleggsdekning som reduserer egenandelen for disse to forsikringene. 

Jeg ser problemstillingen her, fordi på engelsk heter superforsikringen SuperCover, eller på norsk Superdekning. Ved å kalle det Superforsikring fremstår det som om man tegner mer forsikring i stedet for å øke dekningsomfanget/redusere ansvarsbeløpet på de forsikringene man allerede har tegnet. 

Går jeg gjennom bestillingsprosessen på Hertz' nettsider står det imidlertid tydelig i teksten for superforsikring at den reduserer egenandelen ved CDW og TP. 

Den øverste teksten gjør det også svært tydelig hva du har betalt for og ikke. "Du har en egenandel på 1 500 NOK ved kollisjon/vandalisme og 1 500 NOK ved innbrudd i eller tyveri av leiebilen. Glasskade begrenset til 8 000 NOK per skade."

 

Det der må da være en god inntektskilde for bilutleieselskap i Norge. For hvis de har kaskoforsikring på bilen får de jo reparert frontruta gratis. Eller gjelder de avtalene kun for privatpersoner og ikke for bedrifter som et bilutleieselskap?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
krikkert skrev (1 time siden):

Hvis utleier får dekket skaden av sitt forsikringsselskap kan utleier ikke kreve skaden dekket av leietaker, jf. skadeserstatningsloven § 4-2. Jeg antar at Hertz er selvassurandør for disse skadene (eller har en høy egenandel på sine forsikringer). 

Okei takk skal du ha, vet jo bare at jeg som har kasko for dekket slike skadet på frontruta uten at det koster meg noe. Var ikke i kontakt med forsikringsselskapet heller. Bare leverte bilen hos Hurtigruta.

Endret av Sportsidiot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...