Gå til innhold

Hvilket fiskeutstyr til fjellvann?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil du fiske med dupp og slappe av på et liggeunderlag eller stå og sveive i timesvis?

Trenger ikke så mye mer enn "snaphvirvel", liten tang med skjærebit og noen sluker. Vekt på slukene er avhengig av hvilket vann du skal fiske på ang dybden.

Skal du bruke dupp må du ha en dupp selvsagt, anbefaler en der du knyter fast i toppen og bunn i stedet for å lage en eller annen magisk knute som holder duppen fast lenger opp på snøret enn kroken. Lodd, krok og mark. Lodd for å få marken ned i vannet for den kan flyte til toppen og der er det lite fisk.

Slukboks anbefaler jeg også at du har.

Lenke til kommentar

I 10-tusenvis av år har vi fisket og jaktet, yngre folk tror supermarket har eksistert 100-vis av år. Nei, de har ikke det. Fisk og viltforvalting i Norge er blant de aller beste i verden.

Flere poster med  personlige/moralske meninger fjernet. Disse kan diskuteres i en egen tråd.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
kalleklovn12 skrev (På 23.9.2020 den 21.40):

Hei.

Jeg er helt fersk på fisking. Skal på fjellet neste uke og ønsker å fiske. Jeg har stang. Hva trenger jeg ellers? 

På forhånd, takk for svar.

Hvor høgt opp? Nærmer seg snøtider på høyfjell nå. Dagstur eller med overnatting. Og hvor i landet?

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (På 26.9.2020 den 21.01):

Varme klær, også med en bytte om ikke du har tilgang til hytta. Slukfiske antar jeg? Tilgang til båt?  Elvefiske eller vann?

Bor selv på vestsiden av fjellet, noe kjent i Valdres ;)

Blir vel kanskje slukfiske. Har hytte like ved vannet jeg ser for meg å fiske så klær er ikke noe problem ? Fiske i vann blir det. Ikke båt.

Lenke til kommentar

et enkelt tips er å kaste ut ca. 5-7 kast pr. Ståplass. kast ut i vifteformasjon. spredd ut gjevnt. som fingrene dine når du sprer dem ut. for fisken som ligger der, er bakholdsjeger, å ligger å venter på at noe skal komme forbi. når du har fisket en plass, kan du bevge deg til neste brukbare ståplass, helst en god del meter unna forrige plass. fjør det samme. så kan du eventuelt bevege deg tilbake, ettersom hvor mye du vil fiske.  Dette kalles å fiske av vannet, for å øke sjansen for å treffe fiskens ståplass, eller for å ikke stå å fiske en plass der all fisken er skremt unna. 

Det var iallefall et tips jeg syntes var til hjelp, da jeg faktisk fikk noen fisk også.

 

jeg hadde bare fisket noen få kast i mitt liv før i fjor, å hadde da bare stått på en plass å pælmet ut kast. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...