Gå til innhold

It's Prescott time


el-asso

Anbefalte innlegg

Calm, det var jo omtrent det jeg sa , de gangene jeg har skrevet noe "provoserende" ang amd så har det vert bråk tvert, derfor var jeg redd for at det kom til å hende her også, men det har gått greit til nå og håper det fortsetter slik.

 

Vel, da glemmer vi dette og går tilbake til topic , så holder vi oss til den. Greit :cool::cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og det er under halvparten av hva P4 Prescott kan forbruke med opptil 150 watt, om man skal tro dette:

http://www.theinquirer.net/?article=13421

Om du bruker litt sunn fornuft så vet du selv veldig godt at Prescott ikke kommer til å bruke så mye strøm. Det er snakk om hva hovedkortprodusentene (noen av de) tar høyde for når de lager hovedkort.

 

Hovedkortene skal kunne levere mer strøm enn CPU-en krever.

Mulig du har rett når det gjelder de P4 Prescott som blir tilgjengelig for sokkel 478, men det kan også være at de stopper på en mye lavere hastighet enn P4 Prescott for sokkel T. Det spekuleres i 3.2GHz for dagens i865/875-hovedkort, men som alltid den som lever får se.... :)

 

Prescott kommer trolig til å ligge på 80-100 W ved lansering, men uansett kommer det ikke til å være noe problem. Det eneste er selvsagt at en må ha en del dyrere komponenter på hovedkortene ettersom de skal levere så mye strøm.

TDP (Thermal Design Power) watt ja, men det er ikke det samme som maks strømforbruk (Max Power) watt da. Det betyr at P4 Prescott trolig kan forbruke vesentlig mer watt...

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Og det er under halvparten av hva P4 Prescott kan forbruke med opptil 150 watt, om man skal tro dette:

http://www.theinquirer.net/?article=13421

Om du bruker litt sunn fornuft så vet du selv veldig godt at Prescott ikke kommer til å bruke så mye strøm. Det er snakk om hva hovedkortprodusentene (noen av de) tar høyde for når de lager hovedkort.

 

Hovedkortene skal kunne levere mer strøm enn CPU-en krever.

Mulig du har rett når det gjelder de P4 Prescott som blir tilgjengelig for sokkel 478, men det kan også være at de stopper på en mye lavere hastighet enn P4 Prescott for sokkel T. Det spekuleres i 3.2GHz for dagens i865/875-hovedkort, men som alltid den som lever får se.... :)

nå er det jo at den skal stoppe på 3.4 på socket 478 er det ikke?

Mener jeg leste det et sted, at den vil gå over på socket T med 3.4 og, socket T og 478 på 3.4Ghz.

Kan ikke garantere at det er riktig, men mener det var noe omkring der.

Lenke til kommentar
Det er jo synd at Prescott ikke kom tidsnok før kulda satt inn her i nord, se bare her folkens:

http://www.theinquirer.net/?article=13421

 

Met et effektivt forbruk på over 150 WATT :wow: så er nok denne prosessoren mer egnet som varmeelement i elektriske varmeovner enn i f.eks. bærbare PC'er som godeste Barbara.no kjørte en sak:no:

 

Kanskje UNIS (Universitetsstudiene på Svalbard) kunne investert i et kluster bestående av Prescott-bokser istedet for en ny oljeovn?  :laugh:  :laugh:  :laugh:

 

Intels 90nm produksjonsprosess virker å være en katastrofe :thumbdown:

Dette du leser på The Inquirer tar du for god fisk, men litt senere, når det gjelder AMD, da sier du dette:

 

Ja, men problemet er bare at AMD offisielt lanserer 'Newcastle' i dette kvartalet mens sokkel 939 er utsatt til andre halvdel i år. Hvordan får du det til å stemme? Kanskje det blir doble minnekanaler for sokkel 754 også da?

 

Jeg tar dette med en solid klype salt inntil jeg hører noe offisielt fra AMD....

 

Lengre ut i tråden bruker du dette som argument for å underbygge argumentene dine:

 

Intel har også kraftig oppjustert de termiske minstekravene til hovedkort som godkjennes for denne prosessoren. Det betyr at veldig få av tidligere såkalt 'Prescott Ready' hovedkort vil støtte P4 Prescott raskere enn 3.2GHz, men det er mulig nyere revisjoner av hovedkort datert etter juli/august 2003 vil fungere bedre. Så det kan se svart ut for dem som ser frem til å oppgradere til 3.2GHz+ P4 Prescott med eldre i865/875-hovedkort.

 

Men når det gjelder AMD, da har pipen en annen lyd:

 

Denne nyheten ble veldig overdramatisert av mange da den kom ut, men selve saken handlet ikke om noe annet enn at AMD oppjusterte sine termiske krav til hovedkort for sokkel 939. AMD gjorde dette nettopp for å unngå at man blir nødt til å kjøpe nytt hovedkort for å kunne oppgradere til en raskere og bedre prosessor senere.

 

Jeg tror nok skylappene dine er større enn du selv tror, jeg snorreh!

 

Når det gjelder topicen i tråden, altså Intel Prestcott, så ser jeg frem til å få testet denne. Jeg tror det vil bli en utmerket oppgradering til mitt Abit IC7-MAX3 kort. Samtidig så tror jeg også at den prisen det opereres med i starten av tråden er en realistisk pris. Intel vil nok helst selge så mange som mulig av den, og da så fort som mulig. Dermed prises den svært konkurransedyktig mot AMD sine konkurrerende produkter.

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar
Mulig du har rett når det gjelder de P4 Prescott som blir tilgjengelig for sokkel 478, men det kan også være at de stopper på en mye lavere hastighet enn P4 Prescott for sokkel T.  Det spekuleres i 3.2GHz for dagens i865/875-hovedkort, men som alltid den som lever får se.... :)

nå er det jo at den skal stoppe på 3.4 på socket 478 er det ikke?

Mener jeg leste det et sted, at den vil gå over på socket T med 3.4 og, socket T og 478 på 3.4Ghz.

Kan ikke garantere at det er riktig, men mener det var noe omkring der.

Ok, det kan sikkert stemme det. Kunne vært artig å fått det bekreftet da :)

Lenke til kommentar
Dette du leser på The Inquirer tar du for god fisk,

Hvorfor skulle jeg ikke det? Mesteparten som står på The Inquirer har vist seg å være autentisk med svært få unntak... Jeg legger ikke skjul på at jeg er en kjempefan av The Inquirer :thumbup:

 

men litt senere, når det gjelder AMD, da sier du dette:

 

Jeg tar dette med en solid klype salt inntil jeg hører noe offisielt fra AMD....

Nå tror jeg du blander kortene.... Jeg svarte her på en artikkel i Xbit Labs og ikke The Inquirer. Xbit Labs tar jeg mye mindre seriøst, ettersom de har kommet med en del feilinformasjon tidligere om AMD som jeg har brent meg på :thumbdown:

 

Jeg tror nok skylappene dine er større enn du selv tror, jeg snorreh!

Nei, det er jeg ikke enig i. Hvis du oppfatter det annerledes, så må jeg bare beklage for det er ikke tilfellet.

 

Når det gjelder topicen i tråden, altså Intel Prestcott, så ser jeg frem til å få testet denne. Jeg tror det vil bli en utmerket oppgradering til mitt Abit IC7-MAX3 kort. Samtidig så tror jeg også at den prisen det opereres med i starten av tråden er en realistisk pris. Intel vil nok helst selge så mange som mulig av den, og da så fort som mulig. Dermed prises den svært konkurransedyktig mot AMD sine konkurrerende produkter.

Ja, jeg tvilte ikke et sekund at Intel kom til å svare med noe da AMD slapp Athlon 64 3000+ til en særdeles gunstig pris. Sunn konkurranse er alltid bra, nå blir det spennende å se hvor godt P4 Prescott for sokkel 478 kommer til å yte jf. Athlon 64 :yes:

Lenke til kommentar

hehe det morsomme her er at det blir begge deler på meg.

Jeg har allerede en amd A64 3000 og skal skaffe meg en prescott 3.0 når

den kommer, da kan jeg drite i alle tester og se hva jeg selv får :green:

den minst feige testen av alle ikke sant :)

 

edit:

nåja helt likt blir det ikke jeg har ikke like skjermkort og hardisker, ei heller likt minne. Men det er følelsen som teller, jeg har aldrig hatt en så smoth og klokke fin følelse som jeg har med A64 3000 maskina mi nå. (the best so far)

Men regner med at prescotten er like god.(og muligens hvis den holder intel standard ved overklokking litt bedre)

 

prisen på cpuene er jo ca den samme.

Endret av airguard
Lenke til kommentar
TDP (Thermal Design Power) watt ja, men det er ikke det samme som maks strømforbruk (Max Power) watt da. Det betyr at P4 Prescott trolig kan forbruke vesentlig mer watt...

 

Isåfall er ikke 150W spesielt mye. Når Tom's Hardware dro den P4 3,2'en til 5,2, nådde de 180W.

 

En P4 3,0 skal bruke 66 til 80 W. Økningen blir på ca. 20W i forhold til Prescott, hvilket jeg ikke regner som forferdelig mye, siden det er en del som endres. (SSE3, HT2, 90nm, dobbelt så mye L2 minne)

 

Poenget er at Prescott for Socket 478 er et slags "sprangbrett" videre til Socket T, og 1066MHz FSB. (slik som P4 @ Socket 423 (willamette)) Prescott skal vare helt frem til Tejas kommer, og innen det har Prescott nådd 5,8 GHz. (Da er det forøvrig blitt inlemmet støtte for HT3)

 

 

Gruer meg forøvrig til Nehalem, siden TCPA-marerittet skal innlemmes i CPU da...

Lenke til kommentar

Har vondt for og tro at tcpa kommer, det er jo brudd på loven her i landet

for ikke og snakke om usa, hvor personlig frihet står svært høyt.

 

håper dette ikke blir noe av.

 

edit jeg tar nok feil :

 

The bills:

In the USA there's a planed bill, the so called CBDPTA (Consumer Broadband and Digital Television Promotion Act). First it was callen SSSCA (Security Systems Standards and Certification Act). The new name reads much more harmless. Looks like the first name made it too easy to discover the purpose of this bill.

This bill plans to legally force secure (TCPA-conform) systems. So in the USA it would then not be allowed to buy or sell systems that are not TCPA-conform. Passing this law would be punished with up to 5 years of prision and up to $500.000 fine. The same would apply for development of "open" software. Open means that it would work on systems that're not TCPA-conform.

Even if this bill would only valid in the USA it would have catastrophically effects worldwide. Because US companies are not allowed to develop and sell "unsecure" software, others would have to jump onto the TCP-train, so they would give total control over themself to the TCPA (USA?), or they would have to live completely without software and harware from US-companies. No Windows, Solaris, MacOS, Photoshop, Winamp or to say it short: The largest part of all software that's used on this planet would not be usable.

 

The consequences:

Thus you're able to determine the consequences for your own situation, we kept this section very generell. But it should be easy to determine the resulting restrictions that would apply for you.

 

 

The informational self-determination isn't existing anymore, it's not possible to save, copy, create, program, ..., the data like you want. This applies for privates as for companies

The free access to the IT/Software market is completely prevented for anyone except the big companies, the market as we know it today will get completely destroyed

Restrictions in the usage of owned hardware would apply

The liberty of opinion and the free speech on the internet would finally be eliminated

The own rights while using IT-technologies are history.

The national self-determination of the der particular countries would be fully in the hands of the USA

Probably the world would break into two digital parts (Countries that express against TCPA)

If you now want to read some more in-depth about all this, you should take a look at Ross Andersons detailed FAQ.

 

Sources:

Lucky Greens Defcon X slides (PDF)

Ross Andersons TCPA/Palladdium-FAQ

Heise Newsticker: Totale Copyright-Kontroller per US-Gesetz (German)

Experten warnen vor massiven Problemen bei TCPA und Palladium (German)

Endret av airguard
Lenke til kommentar

Med fare for å starte hele krigen igjen.. men det du postet må være noe av den dårligste formulerte og mest spekulative kritikken av TCPA jeg har lest.

 

So in the USA it would then not be allowed to buy or sell systems that are not TCPA-conform. Passing this law would be punished with up to 5 years of prision and up to $500.000 fine. The same would apply for development of "open" software. Open means that it would work on systems that're not TCPA-conform.

Tror du på dette? Er du klar over hvor katastrofal effekt det vil ha for alle softwareprodusenter, og indirekte økonomien, spesielt i USA, men i hele verden. Blir det implementert noe liknende så tviler jeg STERKT på at det vil bli noe i nærheten av det som er beskrevet her, av helt åpenbare grunner som den jeg nettopp beksrev. Og også rent PR-messig fordi folk fleste er kritiske til MS per i dag. Når regjeringer rundtomkring, i tillegg til på delstatsnivå i USA, bruker gratisalternativer (Linux, OpenOffice) så faller et slikt forbud på sin egen urimelighet.

 

En annen ting, hva i granskauen skal setningen "Passing this law would be punished with up to 5 years of prision and up to $500.000 fine" bety? Hvis noen vedtar den så blir de straffet? Jeg ville ihvertfall forvente meg at de som argumenterer klarer å formulere seg skikkelig på engelsk.

 

Because US companies are not allowed to develop and sell "unsecure" software, others would have to jump onto the TCP-train, so they would give total control over themself to the TCPA (USA?), or they would have to live completely without software and harware from US-companies. No Windows, Solaris, MacOS, Photoshop, Winamp or to say it short: The largest part of all software that's used on this planet would not be usable.

Jepp, det er nok åpenbart at myndighetene i USA vil sette resten av verden ovenfor dette valget (IRONI), da du ville se f.eks Norge, Israel og andre sette opp farten på overgangen til Linux, OpenOffice osv. At softwaren du nevner blir ubrukelig, ville gi astronomiske tap for amerikanske bedrifter.

 

The informational self-determination isn't existing anymore, it's not possible to save, copy, create, program, ..., the data like you want. This applies for privates as for companies

Jepp, dette ville drepe hele IT-bransjen bortsett fra Microsoft. Hvis du tror på dette, så ta en liten titt på hva Microsoft står for av omsetningen i softwarebransjen. Det er mye penger, men å ta knekken på firmaene som til sammen står for resten (mesteparten) av omsetningen ville være politisk og økonomisk selvmord.

 

The free access to the IT/Software market is completely prevented for anyone except the big companies, the market as we know it today will get completely destroyed

Jepp, så riktig så riktig. Men totalt usannsynlig. Med øktfrihandel i verden, og USAs deltakelse i WTO og NAFTA, har de ikke engang muligheten til å få dette igjennom.

 

The liberty of opinion and the free speech on the internet would finally be eliminated

 

*Mørk profetisk stemme*

"Og solen vil bli sort! Et stort mørke vil senke seg over Jorden og flammer vil spre seg fra alle jorderikes kanter og spise hver sjel og hvert legeme"

 

Med argumentasjonen som er brukt tidligere gjør dessverre ikke dette særlig inntrykk...

 

Jeg kan godt se hvorfor folk frykter TCPA, og de gode argumentene er der. Dessverre blir de altfor sjelden presentert i diskusjoner her. Det vises til usammehengende og mindre seriøse sider, som preges mer av fanatisme og paranoid frykt, enn saklig argumentasjon. Selv om det ikke er direkte relevant, er stavingen i utdraget du postet helt horribel, og levner ikke et veldig seriøst inntrykk. Dette er ikke ment som et pro-TCPA innlegg, men skal man rakke ned på noe, så får man backe det skikkelig opp.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Dere som vil ha en godt formulert og generelt god forklaring på hva TCPA er, kan lese her.

 

[/off-topic]

 

Tror ikke jeg kommer til å kjøpe meg en Prescott, før den kommer til Socket T, siden det vil bli for dyrt for meg å bytte HK så ofte.

Ja, helt enig...

 

Kjøper bare Prescott til det hovedkortet jeg har hvis de kommer på billigsalg om litt over et h alvt år :)

 

edit:

ah, ser ut som de har fjernet Prescott support på hovedkortet, så da venter jeg på Socket T uansett ;)

Endret av SBS
Lenke til kommentar
må nok ha en sånn en ja. men ikke fra europa... for dyrt :tease:

Norge er faktisk ikke noe dyrt når det gjelder pc komponenter... I forhold til USA er det vel 10-20% dyrere etter mva er lagt til og hvis du ikke kjenner folk i USA som kan ta det med til deg eller tilfeldigvis er der så sparer du ikke noe særlig med penger.

Lenke til kommentar
liker 1 mb cache

Både Prescott og Athlon 64 har 1 MB L2 cache. Prescott har inclusive cache som gjør at L1 er replikert i L2. Athlon bruker exclusive cache som gjør at den effektivt sett har 128 KB L1 + 1024 KB L2 cache = 1152 KB cacke.

 

Når det er sagt så viser tester av Athlon 64 3000+ at Athlon ikke trenger så mye cache. Det tror jeg derimot P4 gjør. Spesielt tror jeg HyperThreading vil dra nytte av det. At P4 NW kun har 512 KB L2 har mye av skylden for at HyperTHreading noen ganger gir dårligere ytelse (to programmer fyller opp de 512 KB og mer cache miss).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...