Gå til innhold

En Tesla eller Playstation 5 med rotorer? Redningstjenesten forsøker å forklare hva Sar Queen betyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Håper nå kvaliteten og innovasjonen i AW101 ligger på et betydelig høyer nivå en rælet fra Tesla. Det er jo skremmende at et angivelig teknisk ukeblad drar inn Tesla når de skal skrive om det ypperste innen SAR helikopter.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
SlettDenneKontoen skrev (3 timer siden):

Det er jo skremmende at et angivelig teknisk ukeblad drar inn Tesla når de skal skrive om det ypperste innen SAR helikopter.

Vel, det var strengt tatt ikke TU som dro inn dette med Tesla. De siterte personellet "fra 330-skvadronen og testorganisasjonen på Sola".

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De 2 Merlin AW101 fra danske luftforsvar var de eneste som kunne flyve SAR da den norske C-130 forsvandt oppe ved Kebnekaise. Helikopteren er i stand til at flyve i et miljø med kraftig overisning. Forskel på danske og norske AW101 er typen på de 3 motorer. Jeg håper at TU kunne få en mere teknisk vinkel end meningsløse sammenligninger. De gamle danske sea-king helikoptere og spareparts blev solgt til indenrigsmyndigheder i USA for et betydeligt beløb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
353HCKVA skrev (22 minutter siden):

De 2 Merlin AW101 fra danske luftforsvar var de eneste som kunne flyve SAR da den norske C-130 forsvandt oppe ved Kebnekaise. Helikopteren er i stand til at flyve i et miljø med kraftig overisning. Forskel på danske og norske AW101 er typen på de 3 motorer. Jeg håper at TU kunne få en mere teknisk vinkel end meningsløse sammenligninger. De gamle danske sea-king helikoptere og spareparts blev solgt til indenrigsmyndigheder i USA for et betydeligt beløb.

Hei, det er godt mulig at sammenligningene er meningsløse, men dette er en artikkel fra innvielsesseremonien med mye presse og politikere og jeg ville bare vise hvordan dem som jobber med dette til daglig forsøker å forklare oss amatører forskjellen på gammelt og nytt utstyr og den kompliserte øvelsen det er å fase inn og ut helikoptre parallellt med at redningstjenesten drives for full maskin.

Det er bakgrunnen for vinklinga som jeg forstår du synes var for lite teknisk (akkurat det du nevner om Kebnekaise står jo riktignok i saken). Alle saker kan ikke inneholde alt, og jeg vil anbefale deg å søke på AW101 på tu.no, så vil du få 196 treff. Herunder saker som omhandler problemer danskene hadde med sine RTM332-motorer og Norges valg av GE CT7-8 tilsvarende dem som sitter i S-92A. I tillegg til en rekke andre saker om AW101 som jeg vil påstå er relativt tekniske. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
353HCKVA skrev (4 timer siden):

De 2 Merlin AW101 fra danske luftforsvar var de eneste som kunne flyve SAR da den norske C-130 forsvandt oppe ved Kebnekaise. Helikopteren er i stand til at flyve i et miljø med kraftig overisning. Forskel på danske og norske AW101 er typen på de 3 motorer. Jeg håper at TU kunne få en mere teknisk vinkel end meningsløse sammenligninger. De gamle danske sea-king helikoptere og spareparts blev solgt til indenrigsmyndigheder i USA for et betydeligt beløb.

Vel. Hvis ikke jeg husker feil så var den norske SEA King med på hele leteaksjonen i Kebnekaise og fløy i 18 timer i strekk for å lete etter Herculesen. Pilotene var intervjuet på TV og var helt utslitt. 

Lenke til kommentar
17 hours ago, SlettDenneKontoen said:

Håper nå kvaliteten og innovasjonen i AW101 ligger på et betydelig høyer nivå en rælet fra Tesla. Det er jo skremmende at et angivelig teknisk ukeblad drar inn Tesla når de skal skrive om det ypperste innen SAR helikopter.

Det kunne vore verre.  Dei kunne samanlikna med kva som helst anna bilmerke.

Lenke til kommentar
21 hours ago, Sturle S said:

Det kunne vore verre.  Dei kunne samanlikna med kva som helst anna bilmerke.

Nei Sturle, det kunne ikke blitt så mye verre. Om drivlinja til Tesla er god så er det få merker som år etter år har så mange byggtekniske utfordringer som Tesla. Så mange at nå er det kun de aller mest trofaste tillhengerne som benekter problemene. Ganske artigt å observere faktisk.

Skulle noen solgt meg et kopter type heli og kalt det en tesla hadde jeg tenkt meg om både to og tre ganger. .. Lexus derimot....

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...