Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Behandling av hårtap


Framble

Anbefalte innlegg

Hei, har i de siste årene slitt med hårtap av diffus type. Mister hår over hele toppen av hodet, men kanskje mest rundt krona. Var hos hudlege og fikk resept på finasterid actavis 5mg som jeg skal dele i fire, 1,25mg per dag. Hudlege sa at jeg ikke måtte høre på skremselspropaganda som står på nett, og at det var bare tull at folk fikk bivirkninger som forstørrede bryster osv.. Er det noen andre som går på finasterid activis, proscar, propecia eller lignende som har erfaring? Er bare i begynnelsen av tjueårene så hårtapet går hardt inn på meg, men vil heller ikke utsette kroppen min for ubehagelige bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke ekspert på feltet, men du må finne ut årsak til hårtapet. Mange mister jo hår i en periode og så går det seg til, kam være alt fra psyken eller at du bruker feil shampo. Men det er visst en tilstand som hemmer en proteintilgang til håret som mange menn sliter med, kan være greit å avdekke det og så starte på behandling hvor dette hemmes.

Ellers har du "nioxin system 2" som selges hos frisører, kjent shampo gjennom tiår som mange gir gode reviews på, brukte den selv for noen år tilbake og viktig er det å begynne tidligst mulig uavhengig av behabdling. Du har jo også hårtransplantasjons klinikker som også gjør gode kartlegginger før en evt behandling, men dette koster og er ikke en garanti i seg selv, særlig ved stort tap av hår 

Samtidig må en se på graden av hårtap, hos enkelte så er det bare åpenbart hvilken vei det går.

Lenke til kommentar
nacario skrev (11 timer siden):

Er ikke ekspert på feltet, men du må finne ut årsak til hårtapet. Mange mister jo hår i en periode og så går det seg til, kam være alt fra psyken eller at du bruker feil shampo. Men det er visst en tilstand som hemmer en proteintilgang til håret som mange menn sliter med, kan være greit å avdekke det og så starte på behandling hvor dette hemmes.

Ellers har du "nioxin system 2" som selges hos frisører, kjent shampo gjennom tiår som mange gir gode reviews på, brukte den selv for noen år tilbake og viktig er det å begynne tidligst mulig uavhengig av behabdling. Du har jo også hårtransplantasjons klinikker som også gjør gode kartlegginger før en evt behandling, men dette koster og er ikke en garanti i seg selv, særlig ved stort tap av hår 

Samtidig må en se på graden av hårtap, hos enkelte så er det bare åpenbart hvilken vei det går.

Takker for svar! Hudlegen konstaterte at jeg hadde mannlig håravfall (androgen alopeci). Finasterid vil i 90% av tilfellene gjøre at man beholder det håret man har og 65% får litt hårvekst. Men det er bivirkningene og senvirkningene som gjør meg usikker. 

Lenke til kommentar
Framble skrev (7 timer siden):

Takker for svar! Hudlegen konstaterte at jeg hadde mannlig håravfall (androgen alopeci). Finasterid vil i 90% av tilfellene gjøre at man beholder det håret man har og 65% får litt hårvekst. Men det er bivirkningene og senvirkningene som gjør meg usikker. 

Var d gjennom blodprøve, og hvilke senvirkninger er du redd for? Høres ut som verdt et forsøk

Lenke til kommentar
nacario skrev (6 timer siden):

Var d gjennom blodprøve, og hvilke senvirkninger er du redd for? Høres ut som verdt et forsøk

Mulige bivirkninger jeg er redd for.

- Erektil dysfunksjon som fortsetter etter man slutter på medisinen.

- Lav sexlyst som fortsetter etter man slutter på medisinen.

- Gynekomasti ("mannebryst")

- Prostatakreft

- Brystkreft

- Infertilitet

- Angst/drepresjon/selvmordstanker

- Tinnitus

- Eye floaters (prikker i synsfeltet)

Du skjønner kanskje hvorfor jeg er engstelig for å starte behandling. Nå er det jo svært få som får de mest alvorligste bivirkningene som nevnt ovenfor, men det er jo en risiko man tar. Medikamentet har vært ute i over 20+, så de fleste bivirkningene er nok kartlagt allerede. Hun konstaterte mannlig hårtap ved å se i hodebunnen ved hjelp av et mikroskop. Hun så at noen hår var kortere, tynnere og vokste bare enkeltvis. 

Endret av Framble
Lenke til kommentar
Framble skrev (3 timer siden):

Mulige bivirkninger jeg er redd for.

- Erektil dysfunksjon som fortsetter etter man slutter på medisinen.

- Lav sexlyst som fortsetter etter man slutter på medisinen.

- Gynekomasti ("mannebryst")

- Prostatakreft

- Brystkreft

- Infertilitet

- Angst/drepresjon/selvmordstanker

- Tinnitus

- Eye floaters (prikker i synsfeltet)

Du skjønner kanskje hvorfor jeg er engstelig for å starte behandling. Nå er det jo svært få som får de mest alvorligste bivirkningene som nevnt ovenfor, men det er jo en risiko man tar. Medikamentet har vært ute i over 20+, så de fleste bivirkningene er nok kartlagt allerede. Hun konstaterte mannlig hårtap ved å se i hodebunnen ved hjelp av et mikroskop. Hun så at noen hår var kortere, tynnere og vokste bare enkeltvis. 

De bivirkningene der minner meg om alle medisiner, alltid en lang liste som selvfølgelig høres ille ut, men mest sannsynlig ikke vil påvirke deg. Akkurat som min pollenmedisin uten at jeg merker noe. Det står sikkert hvor mange som påvirkes, eks 1 blant 1000 eller et mye høyere antall slik at du i aller sannsynlige grad ikke vil merke noe og har bare å gaine.

Lenke til kommentar
nacario skrev (På 22.8.2020 den 18.24):

De bivirkningene der minner meg om alle medisiner, alltid en lang liste som selvfølgelig høres ille ut, men mest sannsynlig ikke vil påvirke deg. Akkurat som min pollenmedisin uten at jeg merker noe. Det står sikkert hvor mange som påvirkes, eks 1 blant 1000 eller et mye høyere antall slik at du i aller sannsynlige grad ikke vil merke noe og har bare å gaine.

Går du på medisinen selv ettersom du sier dette?

Lenke til kommentar
Framble skrev (2 timer siden):

Går du på medisinen selv ettersom du sier dette?

Nei, men den lista du siterer er bivirkninger som de fleste preparat kan ha i sin lange liste (ikke akkurat det med seksualdrift), men som svært få får. Det kan se ut som det lille som står på nett er at noen få (men igjen er helt umulig å si antall) har opplevd nedsatt seksualdrift/ereksjonsevne. Dette får du diskutere videre med legen din, men vil nå si at det veier opp mye om du kan beholde håret og din identitet, din unge alder hjelper deg nok godt på vei :) 

Er ikke værre enn at du kan prøve det et halvt år for å se an effekt på hår vs bivirkninger, og så vurdere om du skal fortsette eller ei. I din favør så kan det mest sannsynlig hende at du ikke opplever noen av de bivirkningene du er redd for, da den store helhet ikke får dem.

Endret av nacario
Lenke til kommentar
Framble skrev (På 25.8.2020 den 15.32):

Går du på medisinen selv ettersom du sier dette?

Hørte med en kollega idag som er lege og kjenner til preparatet og han mente at man vil få potens problemer og avhengig av case anbefalte heller hårtransplantasjonsklinikk. Trakk fram vera klinikk i tyrkia som tar imot bilder og gir råd, og evt henter og leverer deg til 2000 euro (han er fastlege og har flere pas som har gode erfaringer derfra) vs potensielt 50-70k kr i norge. Alternativt har man hårprodukter som rekrea spray og vichy shampo du får på apotekene + b total tabl + d vitamin som mer forebyggende/vedlikeholdene i mellomtiden

Endret av nacario
Lenke til kommentar
nacario skrev (På 28.8.2020 den 15.42):

Hørte med en kollega idag som er lege og kjenner til preparatet og han mente at man vil få potens problemer og avhengig av case anbefalte heller hårtransplantasjonsklinikk. Trakk fram vera klinikk i tyrkia som tar imot bilder og gir råd, og evt henter og leverer deg til 2000 euro (han er fastlege og har flere pas som har gode erfaringer derfra) vs potensielt 50-70k kr i norge. Alternativt har man hårprodukter som rekrea spray og vichy shampo du får på apotekene + b total tabl + d vitamin som mer forebyggende/vedlikeholdene i mellomtiden

Så han mente at man vil få potensproblemer? Nå stemmer jo ikke dette i det hele tatt, da flesteparten ikke merker noe til bivirkningene. Hvis han anbefalte en hårtransplantasjonsklinikk i stedet for å begynne med finasterid sier det mye om hans manglende kunnskap om emnet. Nesten alle som går igjennom en hårtransplantasjon blir anbefalt bruk av finasterid for å bevare det håret man allerede har på toppen. Hvis man ikke bruker finasterid kan man miste det håret man har igjen og bare sitte igjen med det transplanterte håret. Da risikerer man at man får områder med transplantert hår og områder som er fri for hår. Da vil man være nødt til å ta flere transplantasjoner for å dekke alle områdene, noe som koster penger og forutsetter at man har nok donorhår igjen. Vitaminer og shampooer med ketoconazole kan ha litt virkning, men vil mest sannsynlig ikke stoppe hårtapet noe. Viktig at jeg sier dette så ikke folk tror at det bare er å betale for en hårtransplantasjon og så er man "good to go".

Lenke til kommentar
Framble skrev (15 timer siden):

Så han mente at man vil få potensproblemer? Nå stemmer jo ikke dette i det hele tatt, da flesteparten ikke merker noe til bivirkningene. Hvis han anbefalte en hårtransplantasjonsklinikk i stedet for å begynne med finasterid sier det mye om hans manglende kunnskap om emnet. Nesten alle som går igjennom en hårtransplantasjon blir anbefalt bruk av finasterid for å bevare det håret man allerede har på toppen. Hvis man ikke bruker finasterid kan man miste det håret man har igjen og bare sitte igjen med det transplanterte håret. Da risikerer man at man får områder med transplantert hår og områder som er fri for hår. Da vil man være nødt til å ta flere transplantasjoner for å dekke alle områdene, noe som koster penger og forutsetter at man har nok donorhår igjen. Vitaminer og shampooer med ketoconazole kan ha litt virkning, men vil mest sannsynlig ikke stoppe hårtapet noe. Viktig at jeg sier dette så ikke folk tror at det bare er å betale for en hårtransplantasjon og så er man "good to go".

Hvis du begynner med finasterid må du gjerne gi oss en oppdatering x mnd frem i tid :)

Lenke til kommentar

Husker den gang jeg var ungdom og rundt den alderen så var det flere som begynte å tynnes rundt 20. Og de hadde gjerne fedre som var tynne på toppen også. De fleste bare skrelte det av etterhvert som det ble veldig synlig. Og man ble veldig fort vant det. Nå har jeg begynt å merke at det løsner en del hår selv. Vikene begynner å bli høyere. Jeg nærmer meg 40. Ikke planer om noen tiltak. Men litt spent på hvor mye som ramler av før det stabiliserer seg.

Lenke til kommentar

Gjør deg selv en tjeneste med å ta håret,TS. Du tenker nok at dette er løsningen, og at pillene kommer til å redde deg fra hva enn du er usikker rundt, men dette kommer til å bli en høyst unødvendig stressfaktor i livet ditt.

Noe så naturlig som hårtap har lenge blitt medikalisert (gjort om til sykdom/problem som trenger behandling) av legemiddelindustrien og samfunnet. Finansterid kommer nok til å bremse hårtapet, men ikke hindre det. Bivirkninger vet du ikke om du får før det kanskje er for sent. Alt fra impotens til depresjon kan i verste fall sitte lenge etter du slutter.

Ikke la hårtapet ta over fokuset ditt. Du trenger ikke hår for å være glad og du trenger ikke hår for å ha suksess i livet.

De pillene finnes bare for å kapitalisere på usikkerhet. Det er nok en grunn til at en fullstendig kur ikke har blitt oppfunnet enda. Det er faktisk ikke viktig

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Disorder said:

Noe så naturlig som hårtap har lenge blitt medikalisert (gjort om til sykdom/problem som trenger behandling) av legemiddelindustrien og samfunnet.

Enig i dette. Min far begynte å miste håret relativt tidlig, og har brukt store summer opp igjennom årene på all verdens behandlinger for å få håret tilbake. Ingenting har funket, så nå har han mistet både håret og penga. Hvis/når dette kommer til å gjelde meg, har jeg lært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Disorder skrev (1 time siden):

Gjør deg selv en tjeneste med å ta håret,TS. Du tenker nok at dette er løsningen, og at pillene kommer til å redde deg fra hva enn du er usikker rundt, men dette kommer til å bli en høyst unødvendig stressfaktor i livet ditt.

Noe så naturlig som hårtap har lenge blitt medikalisert (gjort om til sykdom/problem som trenger behandling) av legemiddelindustrien og samfunnet. Finansterid kommer nok til å bremse hårtapet, men ikke hindre det. Bivirkninger vet du ikke om du får før det kanskje er for sent. Alt fra impotens til depresjon kan i verste fall sitte lenge etter du slutter.

Ikke la hårtapet ta over fokuset ditt. Du trenger ikke hår for å være glad og du trenger ikke hår for å ha suksess i livet.

De pillene finnes bare for å kapitalisere på usikkerhet. Det er nok en grunn til at en fullstendig kur ikke har blitt oppfunnet enda. Det er faktisk ikke viktig

 

zanta skrev (1 time siden):

Enig i dette. Min far begynte å miste håret relativt tidlig, og har brukt store summer opp igjennom årene på all verdens behandlinger for å få håret tilbake. Ingenting har funket, så nå har han mistet både håret og penga. Hvis/når dette kommer til å gjelde meg, har jeg lært.

Klarer dessverre ikke tanken på at jeg skal miste håret mitt, er bare i begynnelsen av 20 årene og har ingen skjeggvekst. Finasterid koster nesten ingenting (360kr for over 1 år med piller) og har dokumentert effekt (stopper hårtapet hos 90%, gjenvekst hos 60-70%). 

 

 

Endret av Olecjen
Lenke til kommentar

Såklart suger det litt å miste håret (i starten), men det er liksom det du sier nå som du må endre på. "Kan ikke miste håret tidlig i 20-årene" er en sperre du må bryte med. Det er da det er vanlig å miste håret. Igjen, dette handler om usikkerhet og det kan være et herk å bekjempe.

Alt har dokumentert effekt i dag, det betyr ikke at det funker for deg. Husk at de pillene må du ta hele livet. Stresset med at når de tar slutt, så kommer hårtapet, er ikke noe gøy.

Gjør hva du vil, men med tiden kommer du til å angre på at du ikke bare tok håret med en gang. 

Endret av Disorder
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Finasterid forebygger i tillegg prostatakreft.

Et potensielt problem for menn er at substansen kan virke litt feminiserende, den kan redusere sæd-kvaliteten og en kan få problemer med å få ereksjon. Men den trenger ikke å virke slik, det trenger heller ikke å være særlig merkbart, ei trenger det å bli et betydelig fysiologisk problem.

Lenke til kommentar
Framble skrev (På 25.8.2020 den 15.32):

Går du på medisinen selv ettersom du sier dette?

Fina kan man lese om hauger med folk som sliter med bivirkninger, selv opplevde jeg tåkete tanker, deppa, og lav libido, skumle var at bivirkninger var veldig diffuse de kom veldig sakte over tid.

Og at lav libido er noe man kan ende opp med kronisk var nok til at jeg holder meg langt langt unna.

 

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Framble skrev (På 20.8.2020 den 17.56):

Var hos hudlege og fikk resept på finasterid actavis 5mg som jeg skal dele i fire, 1,25mg per dag. Hudlege sa at jeg ikke måtte høre på skremselspropaganda som står på nett

En skal egentlig ikke dele Finasterid, fordi det kan utgjøre en fare for guttefoster. Om du skal dele preparatet så vær forsiktig av hensyn til gravide. Dersom du har sex med noen som er gravid kan virkestoffet overføres via sperm, og kan muligens om en er uheldig skade et guttefoster. Sa hudlegen dette til deg?

Det kan nesten virke som om hudlegen ikke vil at du skal være opplyst. Legen er pliktig, til en hver tid, å ikke forårsake unødvendig skade ved praktisering av yrket sitt.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...