Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd fra hjul


Pliscin

Anbefalte innlegg

Hei, det kommer en ulyd som høres ut som en trommel/brummelyd fra venstre bakhjul. Den kommer fra ca 50km/t, men hører den ikke når jeg kjører over 80km/t. Den høres ved kjøring rett frem og sving til høyre, men den forsvinner når jeg svinger til venstre. Ikke økning eller annen lyd ved svinging til høyre. Er det hjullager bak som er slitt, eller kan det være noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En måte for å finne ut om det er hjullager er å gjekke opp bilen å kjenne på hjulet. hold hendene i hver side og prøv å vrikke på det horisontalt og vertikalt. Kjenner du slark er nok hjullageret gåent. Vanligvis øker brummlelyden med fart. men aldri godt å si hver gang. Grunnen til lyden forsvinner når du svinger til venstre er fordi venstre hjul får mindre påkjenning da vekten skyves over til høyre.

Lenke til kommentar

Merk at selv om du ikke skulle kjenne slark i hjulet så betyr ikke det nødvendigvis at hjullageret er OK. Noen ganger kan det være helt umulig å kjenne. Hvis du får snurra litt på det så kan du også av og til høre en litt grov lyd eller kjenne at lageret er litt "ruflete". Du kan f.eks. jekke opp andre siden for å sammenligne.

Lenke til kommentar

Har testet det, men kjente ikke noe spesielt slarke. Så en annen plass at man kunne snurre hjulet rundt og kjenne etter risting, som leder meg over på et annet spm. Hjulet var veldig tungt å dra rundt. Hva kan det skyldes? Brekket var ikke på, bremsene hang ikke (tok av kaliperen og sjekka). Bilen har 4x4.

Lenke til kommentar

Det vil være litt ekstra motstand om det er firehjulstrekk. Da drar du rundt differensialen bak, og avhengig av system, muligens også mellomaksling og senterdiff. Det er normalt, men det gjør det vanskeligere å sjekke lageret ja.

Tar ofte en stund fra det begynner å lage lyd, til det er så slitt at man kan kjenne at det er løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...