Gå til innhold

Forsvaret: 53 av 88 sikkerhetsbarrierer brutt da KNM Helge Ingstad havarerte


Anbefalte innlegg

Jeg synes faktisk at denne rapporten viser at Forsvaret tar uhellet på alvor, ved at man offentliggjør en rapport som ikke akkurat er lystig lesing. De hadde faktisk ikke trengt å gjøre der. Dernest er det også godt å lese at rapporten har en tung teoretisk akademisk forankring, Mao det er ikke bare tilfeldig synsing fra undersøkelsesgruppen. Da stiger reabiliteten og validiteten betraktelig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ØysteinLi skrev (8 minutter siden):

Jeg synes faktisk at denne rapporten viser at Forsvaret tar uhellet på alvor, ved at man offentliggjør en rapport som ikke akkurat er lystig lesing. De hadde faktisk ikke trengt å gjøre der. Dernest er det også godt å lese at rapporten har en tung teoretisk akademisk forankring, Mao det er ikke bare tilfeldig synsing fra undersøkelsesgruppen. Da stiger reabiliteten og validiteten betraktelig.

du har tydeligvis lest rapporten,

står det der i rimelig detalj hvilke tiltak KNM akter å gjennomføre for å hindre at lignende skjer igjen?

Lenke til kommentar
ØysteinLi skrev (10 timer siden):

Det er listet en rekke anbefalinger, men som det alltid er med slike rapporter, så er det opp til ledelsen om de vil gjøre noen tiltak, eller bare ta rapporten til etterretning.

jeg nevnte 2 crash med amerikanske destroyere oppi her,

det ble ganske mye ståk og støy i kjølvannet av disse crashene

en lang rekke tiltak er satt i verk for å sikre mot gjentakelser

 

flere likhetspunkter mellom disse og HI

Lenke til kommentar

Det kan umulig bare skyldes dårlig opplæring da jeg antar at minimumsopplæringen er å følge med hvor i verden du befinner deg.

Jeg har selv ikke noen opplæring, bare mindre praksis som hjelpemann i å føre båter.

Det jeg alltid føler med på er radar, GPS og visuelt. De to første forteller meg hvor jeg er og også om andre skip i nærheten. Spesielt i mørke følger jeg godt med sammen med andre. Vi er alltid minst to stykker som alltid vet hvor vi befinner oss og om andre båter i nærheten.

Hvis man skal miste oversikten over hvor man er, da har man ingenting i et styrehus å gjøre.

Folket på broen "trodde" de var der og der, og "trodde" tankskipet var Stureterminalen.

Det er så til de grader amatørmessig at jeg nekter å tro at så dumme folk befinner seg på broen. Hva i alle dager bedrev de så tiden med når de ikke evnet å følge med???

Var det folk fra Toten og Røros som aldri har sett havet som hadde ansvaret for å føre fregatten Helge Ingstad?

Jeg sa samme dag som "ulykken" at ingen ville bli stilt til ansvar for udåden. Unnskyldninger som lite erfaring vil automatisk pulverisere ansvaret.

Her må det ha vært svikt i jobben til de som var på vakt.

Eller ble de ikke fortalt at det var viktig å følge med på hvor de var?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Xantippe skrev (10 timer siden):

Det kan umulig bare skyldes dårlig opplæring da jeg antar at minimumsopplæringen er å følge med hvor i verden du befinner deg.

Jeg har selv ikke noen opplæring, bare mindre praksis som hjelpemann i å føre båter.

Det jeg alltid føler med på er radar, GPS og visuelt. De to første forteller meg hvor jeg er og også om andre skip i nærheten. Spesielt i mørke følger jeg godt med sammen med andre. Vi er alltid minst to stykker som alltid vet hvor vi befinner oss og om andre båter i nærheten.

Hvis man skal miste oversikten over hvor man er, da har man ingenting i et styrehus å gjøre.

Folket på broen "trodde" de var der og der, og "trodde" tankskipet var Stureterminalen.

Det er så til de grader amatørmessig at jeg nekter å tro at så dumme folk befinner seg på broen. Hva i alle dager bedrev de så tiden med når de ikke evnet å følge med???

Var det folk fra Toten og Røros som aldri har sett havet som hadde ansvaret for å føre fregatten Helge Ingstad?

Jeg sa samme dag som "ulykken" at ingen ville bli stilt til ansvar for udåden. Unnskyldninger som lite erfaring vil automatisk pulverisere ansvaret.

Her må det ha vært svikt i jobben til de som var på vakt.

Eller ble de ikke fortalt at det var viktig å følge med på hvor de var?

 

tja,

dårlig opplæring? hva er viktig å følge med på?

Mitt syn;

marineoffiserer (i Norge eller andre land, USA, UK, Italia you name it) er ikke flnke til å kjøre båt,

de er egentlig ganske håpløse, å se på KNM legge til kai i for ekesempel Oslo, er til å gråte av,

de er så klønete på boathandling at det ikke er til å tro. Enkelt Marineoffiserer er ikke sjømenn.

Moderne krigsfartøy er kompliserte farkoster, mengder av komplisert elektronikk som må beherskes.

Du stiger ikke i  gradene (og blir admiral) av å være god til å kjøre båt, det er altfor mye annet du  må gjøre

og beherske fullt ut for å krabbe i systemet.

Kjøre  båt bra er ikke viktig, men ikke crash.

 

Lenke til kommentar

D

On 8/21/2020 at 12:03 AM, Kuhn Singhto said:

marineoffiserer (i Norge eller andre land, USA, UK, Italia you name it) er ikke flnke til å kjøre båt,

de er egentlig ganske håpløse, å se på KNM legge til kai i for ekesempel Oslo, er til å gråte av,

de er så klønete på boathandling at det ikke er til å tro. Enkelt Marineoffiserer er ikke sjømenn.

 

De burde hatt minst et års fartstid på hurtigruten, helst på en av de gamle. Der kan de både boathandling og det å vise hensyn.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

for de som måtte være interessert i mariner og crash

her er en link til stoff rundt en amerikansk destroyer som crasha med et containerskip

ved kysten av Japan,

flere døde, men selve balja ble reddet og er i bruk igjen nå

 

https://www.defensenews.com/naval/2020/09/03/national-transportation-safety-board-faults-us-navy-for-fitzgerald-collision/?utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_campaign=Navy DNR 09-03-20&utm_term=Editorial - Navy - Daily News Roundup

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...