Gå til innhold

Hvem er best på pensjon?


Anbefalte innlegg

Bare timer etter at jeg overførte min pensjon (fra tidligere arbeidsgivere) fra Danica til KLP, kom det melding fra KLP om at de har solgt denne delen av pensjonsvirksomheten til DNB. Jeg er ikke happy med verken DNB eller Danica, så hvor bør jeg overføre pensjonen min til nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette markedet kommer antageligvis til å endre seg betydelig neste år, når reglene om Egen Pensjonskonto innføres. Du vil da kunne samle både nåværende pensjonsinnskudd både fra nåværende arbeidsgiver/aktiv avtale og fra tidligere arbeidsgivere. Det trenger forsåvidt ikke ha noen betydning for deg personlig, men aktørene holder for tiden på å posisjonere seg (endre produkttilbud og prismodeller) og nye aktører er på vei inn. Blant annet skal spareplatformen Kron, som jeg personlig foretrekker, inn i dette markedet. De er knallgode og billige (i alle fall om du velger indeksprofilen deres), og jeg kommer sannsynligvis til å bytte til dem når det åpner. 

Personlig er jeg ganske skuffet over (prisnivået på) de tilbyderne som finnes i dag. Jeg var på vei over fra Nordnet til KLP som følge av prisøkning hos Nordnet, men så så jeg at KLP ble kjøpt opp og da droppet jeg det inntil videre. 

Jeg ville ventet om jeg var deg. KLP-salget får antageligvis ingen betydning for kundene med det aller første (integrasjon tar tid), så innen du faktisk merker at du er hos DNB har markedet antageligvis satt seg. Og jeg tipper Kron kommer til å være et attraktivt alternativ (men de har ikke gått ut med prisene sine enda så jeg er ikke sikker). 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (4 timer siden):

[..]nye aktører er på vei inn. Blant annet skal spareplatformen Kron, som jeg personlig foretrekker, inn i dette markedet. De er knallgode og billige (i alle fall om du velger indeksprofilen deres), og jeg kommer sannsynligvis til å bytte til dem når det åpner. 

Personlig er jeg ganske skuffet over (prisnivået på) de tilbyderne som finnes i dag. Jeg var på vei over fra Nordnet til KLP som følge av prisøkning hos Nordnet, men så så jeg at KLP ble kjøpt opp og da droppet jeg det inntil videre. 

Jeg ville ventet om jeg var deg. KLP-salget får antageligvis ingen betydning for kundene med det aller første (integrasjon tar tid), så innen du faktisk merker at du er hos DNB har markedet antageligvis satt seg. Og jeg tipper Kron kommer til å være et attraktivt alternativ (men de har ikke gått ut med prisene sine enda så jeg er ikke sikker). 

Blir dette pensjonskapitalbevisenes svar på Silver?

Delvis spøk til side, da blir det altså slik at man kan flytte over alt, også aktiv sparing, til aktører som Kron, mens forsikringselementer som innskuddsfritak og ev. uførepensjon som i dag er bundlet blir gjort uavhengig og blir liggende hos et livselskap?

Ellers enig i at det er like greit å vente til neste år med å foreta seg noe, for her kommer det til å skje mye på kort tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...