Gå til innhold

Tverrfaglig bachelor - muligheter for jobb innen IT etter endt studie?


iblazeqt

Anbefalte innlegg

Hei, 

studerer i dag en tverrfaglig bachelor på NTNU med hovedvekt på økonomi med 60SP i informatikkfag. 
 

IT-fagene jeg tar er: 

IT-grunnkurs

Kommunikasjon, tjenester og nett

Objektorientert programmering

Webteknologi 

Algoritmer og datastrukturer

Databaser og datamodellering

Digital økonomi (trolig ikke relevant). 

i tillegg et par informatikk-mattefag (diskmat og linalg). 

Jeg begynte å studere seint og har jobbet i flere år som 2.linje teknisk support i et telekom selskap hvor jeg har gjort enkle SQL-spørringer og mest analysert grafer/statistikk gjennom Splunk og er kjent med ITIL-rammeverket. Ellers mest interne databaser som ikke er særlig relevant. 
begynner i ny jobb om 2 uker som IT-konsulent for et stort ingeniør-firma hvor arbeidsoppgaver vil være on/off-boarding av ansatte, drifte W12 servere, lokalt nettverk, møterom osv. Dette er en deltidsstilling mens jeg studerer. 
 

Har jeg en god sjans til å jobbe med IT etter endt utdanning, eller vil rene informatikkere være mye mer foretrukket? Jeg har særdeles gode referanser å vise til og er en veldig omgjengelig person. Jeg vil jobbe innenfor drift/programmerer/systemutvikler/nettverk.

Kjenner jeg bekymrer meg litt for å ikke en gang bli vurdert i div IT-stillinger med en tverrfaglig utdanning. 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Kjenner jeg bekymrer meg litt for å ikke en gang bli vurdert i div IT-stillinger med en tverrfaglig utdanning. 

Nei, dette er IKKE ett problem. Dette er heller en fordel. Det som er viktig i IT-bransjen at du er at:

- Kan de nyeste teknologiene (tekniske rammeverkene).

- du har erfaring med moderne teknologi.

Det er bedre kunne ett rammeverk og vise til arbeid som du har gjort i forhold til å ha gode karakter fra studiet.

Det er faktisk MANGE som har en IT-utdannelse og som ikke kan programmere. Noe som er Alfa og mega hvis man skal jobbe i IT-bransjen med de gode lønningene det medfører.

I disse tilfeller får ikke vedkommende jobb i det hele tatt, noen ganger kan man være heldig å bli ansatt.

Oppsummert så tror jeg du har gode muligheter, hvis du skal jobbe med drifting av IT-systemer (deltidsjobben din), men utvikling kan bli mer krevende.

Endret av Visum
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Visum skrev (43 minutter siden):

Nei, dette er IKKE ett problem. Dette er heller en fordel. Det som er viktig i IT-bransjen at du er at:

- Kan de nyeste teknologiene (tekniske rammeverkene).

- du har erfaring med moderne teknologi.

Det er bedre kunne ett rammeverk og vise til arbeid som du har gjort i forhold til å ha gode karakter fra studiet.

Det er faktisk MANGE som en IT-utdannelse og som ikke kan programmere. Noe som er Alfa og mega hvis man skal jobbe i IT-bransjen med de gode lønningene det medfører.

I disse tilfeller får ikke vedkommende jobb i det hele tatt, noen ganger kan man være heldig å bli ansatt.

Oppsummert så tror jeg du har gode muligheter, hvis du skal jobbe med drifting av IT-systemer (deltidsjobben din), men utvikling kan bli mer krevende.

Takk for feedback. Jeg kommer til å programmere (en del) i Python og Java i to av fagene mine. Ellers blir det CSS, HTML og JS i Webteknologi. Skjønner dog det kanskje ikke er tilstrekkelig. 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (5 timer siden):

Takk for feedback. Jeg kommer til å programmere (en del) i Python og Java i to av fagene mine. Ellers blir det CSS, HTML og JS i Webteknologi. Skjønner dog det kanskje ikke er tilstrekkelig. 

Synes det høres veldig relevant ut. Lønner seg å fordype seg og lære så mye som mulig i de språkene hvis du vil være attraktiv i arbeidsmarkedet. Python brukes mye innenfor drift, java og html/css/js er mye brukt innen progrmmeringsjobber.

Økonomiutdannelsen din er veldig relevant om du vil gjøre karriere som leder, men kanskje ikke noe du får brukt i begynnelsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 time siden):

Synes det høres veldig relevant ut. Lønner seg å fordype seg og lære så mye som mulig i de språkene hvis du vil være attraktiv i arbeidsmarkedet. Python brukes mye innenfor drift, java og html/css/js er mye brukt innen progrmmeringsjobber.

Økonomiutdannelsen din er veldig relevant om du vil gjøre karriere som leder, men kanskje ikke noe du får brukt i begynnelsen. 

Takk - jeg tenker i samme baner og kommer derfor til å ta noen ekstra emner for å komme så mye i dybden som mulig! 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (51 minutter siden):

Takk - jeg tenker i samme baner og kommer derfor til å ta noen ekstra emner for å komme så mye i dybden som mulig! 

Det er nok lurt. Hvis du søker på programmeringsjobber etter studiene så kommer nok intervjuene til å ha en liten programmeringsoppgave. Oppgavene er ofte ikke så vanskelige, men du må kunne programmere for å løse dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...