Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Milliongjeld etter erstatningskrav.


Gjest 508b5...f95

Anbefalte innlegg

krikkert skrev (1 time siden):

Ikke bare er dette ulovlig (og saksøkte har faktisk plikt til å gi namsmannen fullstendige og riktige opplysninger), det kan være straffbart som kreditorsvik. 


Under hvilken lovhjemmel?

Man har opplysningsplikt dersom det pålegges skyldner for å gjennomføre tvangsfullbyrdelse, det er også straffbart å hindre tvangsfullbyrdelse, men man har ingen plikt til å tilrettelegge utover det, det er opp til Namsmannen å finne ut av.

Svært mange som mottar skjemaet fra Namsmannen om utleggstrekk, gidder aldri en gang å levere det, man blir ikke straffet av den grunn, utover at utleggstrekket fastsettes ved skjønn.

Å benytte venner og familie til å skjule formuesgoder kan nok anses som kreditorsvik, men vil være vanskelig å bevise.
Kreditors beslagrett er ikke absolutt, det må godtgjøres at skyldner eier formuesgodene.
Det vil vel også være mulig å benytte beslagsforbud, for eksempel om trådstarters foreldre kjøper bil eller bolig til trådstarter, så kan det unntas kreditorene med et privat beslagsforbud.

Det er heller ikke ulovlig å opprette et selskap i utlandet, som har en norsk avdeling, som ansetter skyldner, betaler en lav lønn, og resten av det som faktureres beskattes på korrekt måte, for så å føres til utlandet, hvor Namsmannen vanskelig ta beslag i det.

Ved det øyeblikket et slikt firma pålegges å foreta utleggstrekk, og nekter, så er det selvfølgelig hindring av tvangsfullbyrdelse, og straffbart, men man har ingen plikt til å uoppfordret kontakte Namsmannen med detaljert informasjon om sin egen økonomi.

Å skjule eller bortføre formuesgoder, er vel i mange tilfeller først ulovlig dersom det allerede er tatt i utlegg i de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

Om du innfrir vilkårene for fri rettshjelp, syns jeg du skal konferere med en advokat. Noen advokatfirmaer har første samtale eller en time gratis konsultasjon også. Så får du ihvertfall forhørt deg med en som har kompetanse og snudd alle steiner.

Personlig syns jeg det høres hårreisende ut at staten Norge kan sette noen i en sånn posisjon. Det her må da være brudd på noen menneskerettigheter.  Kjenner også på at dette er svært urettferdig, og hvis det er slik at det ikke er brudd på noe lovverk og at det faktisk er slik systemet er, så synes jeg situasjonen din bør belyses i media. Ved å få belyst situasjonen din i media, og få mobilisert og engasjert flere i problematikken rundt gjeldsslaveri, så kan det være en inngang inn til å få endret lovverket. Det kan være tidskrevende, men jeg kan ikke se en annen løsning enn dette dersom lovverket fungerer sånn at de lar personer være gjeldsslave hele livet. (Da gjelder det å bli kjent med hvordan demokratiet fungerer og få gehør blant politikerne). 

Lenke til kommentar
VLN skrev (7 minutter siden):

Om du innfrir vilkårene for fri rettshjelp, syns jeg du skal konferere med en advokat. Noen advokatfirmaer har første samtale eller en time gratis konsultasjon også. Så får du ihvertfall forhørt deg med en som har kompetanse og snudd alle steiner.

Hvem ønsker vel å hjelpe de med milion gjeld? Er vel lite penger å tjene på det. Mindre man får sponsorer som vil ta over gjelden men lite sansynlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...