Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Uplanlagt gravid- beholde/ ikke beholde.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er fortvilet og aner ikke hva jeg skal gjøre. Trenger virkelig noen råd,  da jeg ikke kan snakke om dette med noen andre.

Forholdet mellom meg og mannen er for meg bare overfladisk,  og noe jeg gjør for å være med barna. Han er svært lite empatisk,  tåler ikke at jeg gråter, kritiserer meg og pirker på meg,  kaller meg grineunge eller furteunge når jeg er lei meg osv. 

Jeg har sagt at jeg ikke har det bra i forholdet og ønsker parterapi,  men han mener jeg overdriver og at han har det bra i forholdet og mener jeg overdriver og sutrer over uvesentlige ting, så han nekter parterapi. Dette har jeg tatt opp MANGE ganger,  men har nå gitt opp. 

Dette har ført til at jeg kun er i forholdet for barna. Jeg sparer en hemmelig buffer, gjennom en annen,  slik at jeg kan gå når barna blir store og ha penger nok uten å måtte krangle med han.

Han jobber mye overtid,  så er en del alene med barna mine og har innfunnet meg med det og trives egentlig med det. Vi har et fint hus, jeg kan kjøpe det jeg vil til barna og jeg drar på ferie alene med barna. Alt dette kunne jeg ikke ha gjort dersom jeg skilte meg. Jeg vet han ville lagd ethelvete , så da er det bedre å leve sånn - vi er jo tross alt lite sammen og jeg er alene med barna,  og kan se de så mye jeg vil. Så lenge jeg later som jeg er fornøyd,  er han grei å være med og samarbeide med. 

Uansett - så har jeg blitt gravid,  uplanlagt. Har ikke sagt det til mannen,  men vet at han ikke kommer til å ville at jeg tar det bort. Men jeg klarer meg fint med to stk alene , og er usikker på om jeg klarer tre. Tenk hvis alt rakner for meg da ? Men samtidig er jeg redd for at jeg alltid kommer til å tenke på det barnet jeg egentlig skulle hatt. 

Noen som er alene med 3 som kan dele erfaringer? Eller dele noen tanker om hva dere hadde gjort ? 

Barna er forresten 1 og 6 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å få barn i et usunt forhold er idiotisk og egoistisk. Du er tydelig på at du egentlig ikke ønsker å være med mannen og at du vil bort så snart det praktisk lar seg gjøre.

Du vil altså med stor sannsynlighet frarøve barnet en god familiesituasjon pga dine valg. Hvis du velger å få barn inn i denne familien må du ha baller og karakterstyrke til å stå for valget ditt og bli. 

Alle barn fortjener en mamma og en pappa. Å få barn som med stor sannsynlighet vil få en splittet familie er stygt gjort mot barnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Corp Por skrev (10 minutter siden):

Å få barn i et usunt forhold er idiotisk og egoistisk. Du er tydelig på at du egentlig ikke ønsker å være med mannen og at du vil bort så snart det praktisk lar seg gjøre.

Du vil altså med stor sannsynlighet frarøve barnet en god familiesituasjon pga dine valg. Hvis du velger å få barn inn i denne familien må du ha baller og karakterstyrke til å stå for valget ditt og bli. 

Alle barn fortjener en mamma og en pappa. Å få barn som med stor sannsynlighet vil få en splittet familie er stygt gjort mot barnet.

Ja, det er derfor jeg tenker på abort.. Jeg skal være med mannen til de barna jeg/vi har blir store. Så det hadde vært tilfelle med dette barnet og.

Jeg har ikke ønske om å finne en ny kjæreste, og jeg vil ikke ha 50/50. Derfor kan jeg like så godt bli. 

Men så er også spørsmålet om jeg skal si det til mannen.. Jeg vet at han ikke kommer til å ville abort, og kommer til å si at jeg overdriver og sutrer igjen dersom  jeg sier det er fordi jeg ikke trives i forholdet. Det eneste ville ha vært å ikke fortelle det til han.. 

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke du bør få flere barn, siden du ikke trives sammen med mannen din.

Du tenker på abort, men vet ikke om du skal si det til ham fordi han ikke vil gå med på det. Kvinner har råderett over egen kropp og kan få abort uten samtykke. Hvis det skjer før han merker at du er gravid, trenger han heller aldri å få vite om det. Ideelt sett burde du skilt deg med en gang og kreve 50/50 (da må du være helt sikker på at det er 50/50). Men det virker som du ikke har råd til å skille deg, og at det ikke er rom for å ta opp temaet. Et barn til vil bare komplisere situasjonen ytterligere. Jeg anbefaler å kontakte en profesjonell for råd og hjelp.

https://helsenorge.no/sex-og-samliv/abort

Hjelp og veiledning

Det kan det være en vanskelig avgjørelse å bestemme seg for å fullføre eller avbryte svangerskapet. Det kan da være nyttig å snakke med noen. Mennesker du har tillit til kan være gode samtalepartnere.

Du kan også ta kontakt med fastlegen din, helsestasjonen, sykehuset, familierådgivningskontoret eller sosialkontoret for å få informasjon, rådgivning eller noen å snakke med - både før og etter en eventuell abort.

Det finnes flere private organisasjoner som tilbyr samtaler og rådgivning, blant annet Sex og samfunn og Amathea. Amathea er en statsstøttet og gratis veiledningstjeneste, og kan nås på 90 65 90 60.

Du kan ringe Veiledning Helsenorge på 23 32 70 00 for direkte viderekobling til sykehus eller rådgivningstjeneste, og for å få relevant informasjon og veiledning om regelverk og rettigheter.

Alle har taushetsplikt.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

3 innlegg er fjernet fra tråden pga OT, temaet for tråden har ikke noe med abortspørsmålet å gjøre. Det kan diskuteres i mer egnede tråder.
Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres.

 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...