Gå til innhold

Bør vi forby sjokolade og potetgull?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (9 minutter siden):

Mat er ikke dyrt, men det er heller ikke billig, noe vi så før pandemien.

Alle butikker nær grensen har økt salget av matvarer og alkohol

Ganske sykt at et land tillater slik ekstrem grensehandel uten å gjøre noe med det, er jo snakk om milliarder på milliarder å gudene vet hvor mange arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
freddy85 skrev (1 minutt siden):

Ganske sykt at et land tillater slik ekstrem grensehandel uten å gjøre noe med det, er jo snakk om milliarder på milliarder å gudene vet hvor mange arbeidsplasser.

Grensehandel er kjempebra - mye billigere, særlig slik mat vi elsker som kjøtt og ost, men også godteri, tobakk og alkohol. Alle land har grensehandel, men det er klart at ekstremprisene i Norge gjør det veldig gunstig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
freddy85 skrev (5 minutter siden):

Ganske sykt at et land tillater slik ekstrem grensehandel uten å gjøre noe med det, er jo snakk om milliarder på milliarder å gudene vet hvor mange arbeidsplasser.

Norske matbaroner fortjener all konkuranse og tyn de kan få. Utvalget i norske butikker er en tragedie på grunn av monopolsituasjonen i dagligvarehandelen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Nidar2 skrev (2 minutter siden):

Grensehandel er kjempebra - mye billigere, særlig slik mat vi elsker som kjøtt og ost, men også godteri, tobakk og alkohol. Alle land har grensehandel, men det er klart at ekstremprisene i Norge gjør det veldig gunstig.

 Vi som bor vestpå har ingen glede av grensehandelen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
JØI skrev (Akkurat nå):

 Vi som bor vestpå har ingen glede av grensehandelen. 

Nei, og jeg vet ikke hvordan det er med "isbilen" på vestlandet heller. Man ringer og bestiller det man ønsker og får det levert på døren. Kanskje noe man bør sjekke ut!

Lenke til kommentar

Jeg handlet i Sverige 1-3 ganger i året, og da for varer som en ikke får i Norge
Svensk sjokolade er bedre enn norsk, og de har smaker vi ikke har, som f.eks mint og lakris 
Kjøpte også en del sånn utvannet juice, som jeg ikke kommer på navnet, men i Norge så koster det opp mot 100 kroner for en pakke, i Sverige så får man 3-4 pakker for hundre kroner

Kjøper også øl som en ikke får i Norge

Tror ikke jeg sparer så mye på Sverige turene, iogmed at jeg ikke kjøper kjøtt og sånt

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mange tenker ikke på alt annet man kan kjøpe i Sverige: apotekvarer og privat helsebusiness, tidligere kunne man kjøpe kontantkort men vet ikke hvordan det er nå, posterestante nærmeste postkontor for utenlandske varer bestilt på nett, briller og optikk, kjemikalier for hagen, deler for båt og bil, bilservice og rep. Planlegger man svenskehandel godt kan man spare utrolige summer i året.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dubious skrev (2 minutter siden):

Hadde planglagt Sverige tur i juni, da de skulle åpne nytt senter på Storlien i april?
Så vidt jeg husker så skulle det komme Apotek, og vurderte å prøve Poste Restrante 

Ser ikke ut som det blir noe av det i år

Har man tid så kan man ta ti dager karantene.

Lenke til kommentar

Lønnene er ikke høye i Norge. Man skal ha penger til overs og investere. Folk flest betaler for mat, bolig, elektrisitet, vann/kloakk, eiendomsskatt, klær, bil, Internett, forsikring, lege, trening, avis, ferie, strømning, mobil og går i null slik at man må leve fra hånd til munn fra vugge til grav.

Sannheten kom frem under Koronatiltakene. Bedrifter og folk var på randen av konkurs etter få uker eller måneder. Folk og firma er lutfattige og det er hånd til munn over hele linja.

Man blir ikke rik av å jobbe for timelønn eller av å  ta ekstra skift mot lønn. Man blir sliten og fattig.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Bedrifter var nær konkurs fordi de tok ut utbytte og ga bonuser til ledere

Man trenger ikke bolig til 5 millioner, eller Tesla om man bor og jobber i byen
 

Oljearbeiderne er et godt eksempel, de tjente veldig bra, så de kjøpt seg dyrt hus og bil, og når de ikke fikk jobbet, så var de på sosialen måneden etterpå fordi de ikke hadde spart opp penger

Lenke til kommentar
BadCat skrev (19 timer siden):

Man blir ikke rik av å jobbe for timelønn eller av å  ta ekstra skift mot lønn. Man blir sliten og fattig.

Men du snakker om «nordmenn» her... jeg trodde dette var funksjoner i samfunnet som måtte fylles av noen. Kanskje alle nordmenn skulle vært eiere og så kunne utlendinger fylle timelønnsjobber og ekstraskift? :rofl:

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at nordmenn flest bør bli rike. Konstanterer kun at nordmenn ikke kommer i mål av å jobbe for lønn.

Toskete å snakke om høyt lønnsnivå når det ikke er slik at man kan tjene nok i løpet av ett år til å betale for å leve i to eller flere år. Hvor mange år må du jobbe i en vanlig jobb i Norge for å kunne betale for det helt ekstra år? Hvor mange år må du jobbe for å kjøpe bil eller bolig? På 50-60 tallet kunne man på én inntekt betale ned en 50 kvadrater i løpet av tre år, den kostet en årslønn. I dag koster den samme leiligheten ti årslønner.

Enkelte matvarer har steget mye i pris etter Koronatiltakene slo inn. Ost for eksempel. Sjokolade og potetgull er også kraftig opp i pris. Dyrere og mindre sjokoladeplater. Pakninger med gullsalami er krympet til 80 og 150 gram. 450kr kiloen for salami, andebryst eller indrefilet koster mindre.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 10.7.2020 den 22.04):

Jeg mener ikke at nordmenn flest bør bli rike. Konstanterer kun at nordmenn ikke kommer i mål av å jobbe for lønn.

Toskete å snakke om høyt lønnsnivå når det ikke er slik at man kan tjene nok i løpet av ett år til å betale for å leve i to eller flere år. Hvor mange år må du jobbe i en vanlig jobb i Norge for å kunne betale for det helt ekstra år? Hvor mange år må du jobbe for å kjøpe bil eller bolig? På 50-60 tallet kunne man på én inntekt betale ned en 50 kvadrater i løpet av tre år, den kostet en årslønn. I dag koster den samme leiligheten ti årslønner.

Enkelte matvarer har steget mye i pris etter Koronatiltakene slo inn. Ost for eksempel. Sjokolade og potetgull er også kraftig opp i pris. Dyrere og mindre sjokoladeplater. Pakninger med gullsalami er krympet til 80 og 150 gram. 450kr kiloen for salami, andebryst eller indrefilet koster mindre.

Vet ikke hvem som har snakket om høyt lønnsnivå. Det er kanskje gulvet der som er høyere enn i feks USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...