Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tyverisikring/sporing av motorsykkel?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat kjøpt ny lett MC til dattera mi, og prøver å se på hvilke gode og effektive tyverisikringsalternativer som finnes :)

Vi bor i en liten kommune og har så langt heldigvis lite tyveri av sykler/biler/påhengser/båter, men 16 åringen kommer nok til å parkere sykkelen uten særlig hensyn til at den kan være fristende å stjele. I tillegg er det litt mye innsyn fra veien inn i oppkjørselen hvor den står. Sykkelen er en 2020-modell Suzuki med "nøkkelfritt"-system.

Vil det "holde" med en kraftig Abus skivebrems lås eller kjetting? Dette hindrer i det minste at noen bare triller sykkelen med seg, men om en virkelig vil så er vel ikke en sånn det største hinderet.

Eller finnes det gode alternativer for en alarm/GPS-sporing? Prøvde å søke litt på nett men fant alt fra noe fra spyshop.no til en fra Biltema. Var litt vanskelig å se hvordan de kobles og hvilke funksjoner de egentlig hadde.

Sykkelen er forsikret med kasko og har da tyveriforsikring, og i vilkårene står det at egenandelen blir redusert ned mot kr 0 dersom det brukes FG-godkjent lås/alarm på kjøretøyet. Egenandelen er på kr 4000 så spørs om det er noe å få til prisen eller om en skal satse på at det går bra :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angåande FG-godkjent lås så finner du oversikt her:
https://www.fgsikring.no/innbrudd/laser-og-lasutstyr/sykkel--moped--og-mc-laser/

Dei fleste FG-godkjente lås til motorsykkel er forholdsvis dyre. Reint økonomisk vil det derfor være eit spørsmål om faren for tjuveri er så stor at det lønner seg å investere i skikkelig lås? 4000 kr i eigenandel er ikkje eigentleg så dyrt om du tenker at motorsykkelen mest truleg får stå i fred.

Sett slik på det så vil alle bremseskivelåser eller låselenker hindre at nokon uhindra kan sette seg på sykkelen og køyre.

Utan at eg veit det så reknar eg også med at lett MC er mest utsatt for at dei blir sjålet med ein anna bil og frakta til ein plass der tjuven i ro og makt kan fjerne låsen, så kvaliteten på låsen vil nok spele liten rolle når sykkelen fyrst er stjålet.

 

Når det gjeld GPS-sporing så finnes det mykje på markedet. Dei aller fleste er avhengig av å bli lada opp og gøymt på sykkelen. Eg kan sjå for meg at det å huske å lade GPS-sporinga nok ikkje blir prioritert av 16 åringen.

 

 

Lenke til kommentar

Takk for linken @The Avatar . Den gikk meg hus forbi :)

Men mye av betraktningene dine er det jeg og har tenkt på. Og når en først skal ha en FG godkjent lås så koster den fort halve egenandelen, eller mer. Og da lurer jeg på om det er like greit å ha tillit til at forsikringen ordner opp.

Og når prisen ble såpass høy så kom jeg inn på temaet med GPS sporing/alarm. Men da er det som du sier mer utstyr som skal monteres og lades. Noen av disse dingsene kan en kjøpe ekstra ledningssett til som gir de 12V konstant så en slipper å lade, men allikevel skal det fungere når det trengs, med blant annet dekning. Fordelen med å bo litt usentralt er jo mindre risiko for tyveri. En ulempe er noe varierende mobildekning. Og jeg tipper de litt mer organiserte fort enten finner slike bokser og kobler de ut, eller jammer signalet - men nå begynner jeg kanskje å innbiller meg at sykkelen har større verdi enn den har ?

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg hat hatt mc i åtte år nå, og var helt manisk med låsing med skivelås før. Men sist jeg kjøpte mc hadde forsikringsselskapet (gjensidige og tryg) endret vilkårene, og F-godkjent lås ga ikke noe fordel i polisen, og utløste ikke noe lavere egenandel. 

Det er lett å glemme skivelåser og de ødelegger potensielt bremsekaliper, skive, lås og støtdempere, og om du er litt uheldig får du en kjip velteskade også. Tro meg, jeg har prøvd noen ganger. 

En mc er jo nesten like lett å stjele med en skivelås på uansett, og med alt det andre styret og ulempene har jeg bare sluttet å bruke de.

Lenke til kommentar

Gjorde samme vurdering som over her. Månedsprisen var vel 10-15 kroner lavere hvis jeg brukte FG-lås, uten endring i egenandel; så på både en 125cc Vespa og en splitter ny tung motorsykkel har jeg forsikringspoliser som ikke legger opp til at jeg må huske å låse, og jeg slipper risiko for skader ved feil bruk. 

Sover godt om natten, og hvis noen vil stjele de ut av en felles parkeringskjeller med port midt i Oslo, klarer de det uavhengig av om jeg har en liten gul lås på forhjulet eller ei. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...